Jump to content

Ruger mini14 md rødpunkt


rotteræser

Recommended Posts

Hallo folkens!

 

Vurderte en mini14 med demper og rødpunkt sikte. Er det noe og ha i jakt ? fra 0 - 200 m avstander.

 

Presisjonen har jeg lest/hørt om at den ikke er å skryte av, er det virkelig så ille presisjon. Har hørt at det blir bedre presisjon med demper.

 

Rødpunkt sikter har jeg ingen anelse om. isåfall hva anbefaler dere av rødpunkt sikter?

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en Eotech 552 på elgjakt (Dette er et dyrt og presistrødpunkt sikte). Det begrenser seg til maks 100 meter men du har stort synsfelt( kan ha begge øya oppe samtidig). Og du finner raskt det du ser etter.

Hadde kikkert nå i år, men savna rødpunkten. Skal prøve å få kombinert dette til neste år.

Kan anbefale det på jakt i moderate avstander.

 

www.eotech-inc.com/

Link to comment
Share on other sites

Eh.... nei?

 

Nå må jeg spørre om du vet hva et rødpunkt sikte er? I alelfall hva forskjellen mellom et kikkertsikte med lys og f.eks en aimpoint

Eh.... nei?

 

Nå må jeg spørre om du vet hva et rødpunkt sikte er? I alelfall hva forskjellen mellom et kikkertsikte med lys og f.eks en aimpoint

Innlegg Skrevet: 22 Okt 2009, 18:26

 

Som sagt, har ingen anelse ossn rødpunkt og aimpoint funker.

Saken er at jeg ska ha lyddemper på minien og da blir jo kornet borte ? nærmeste åpen sikte er vel rødpunkt ?

 

Hvor langt kan man skyte mål med aimpoint da ? er det stort synsfelt ?

Link to comment
Share on other sites

Synsfeltet avhenger til en viss grad av hvor langt fram på våpenet du monterer rødpunkten. Forøvrig så skyter man jo med begge øynene åpne, og da har du stort synsfelt uansett. Rødpunkt er et veldig hurtig type sikte. Jeg skyter ihvertfall mye raskere med det enn hva jeg gjør med jernsikter. I motsetning til kikkertsikte, så har ikke en rødpunkt noen gitt øyeavstand, da det heller ikke har noen forstørrelse. Med A-tec lyddemper (4cm ytterdiameter) på mini-14, så er det fortsatt mulig å se kornet, men du får ikke noe godt siktebilde. En rødpunkt vil sitte høyere, og dermed 'se' over lyddemperen på en bedre måte. Praktisk skuddhold avhenger nok av hva du skal skyte på, og i jaktsammenheng vil jeg nok mene at det er et kortholdssikte. Til jakt ville ihvertfall jeg ha prøvd å funnet et med så liten prikk som mulig (Aimpoint har både 2moa og 4moa prikker).

Alternativt er jo som det nevnes her, en kikkert med relativt lav forstørrelse. Ikke så raskt som en rødpunkt, men med bedre presisjon.

Nå skrytes det aldri av presisjon i en Mini-14 uansett, så hvis vi tenker oss at våpenets egenspredning er 2moa, så må jo en 2moa rødpunkt være helt perfekt. -eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal modfisere siktet på Mini´n slik at forsiktet sitter på gassblokken. Da får jeg demper og jernsikter. Forsiktet er kuttet og tilpasset slik at det skal sveises på. Baksiktet må da flyttes litt høyere for å komme på linje med forsiktet. Det løses ved å bygge en ny base til baksiktet slik at det originale siktet kommer litt høyere.

 

Har kuttet og slikt nå, nå mangler jeg bare å ta det med til børsemakeren så han kan montere det sammen. Jeg har ikke alt verktøyet. Skal selvfølgelig legge ut bilder og slikt når prosjektet er ferdig.

 

Når det kommer til rødpunkt og pris, så får du mer for pengene om du velger en billig kikkert enn billig rødpunkt. Billige rødpunktsikter bør du holde deg langt unna! Aimpoint, Docter eller Eotech er de eneste reelle alternativene etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere, sats på kvalitetsoptikk hvis du vil ha rødpunkt. Selv har jeg prøvd både Eotech og Aimpoint på min Mini-14, og synes Aimpointen er et bedre valg på akkurat denne rifla.

Har også prøvd begge disse to siktene montert langt fram mot gassblokka (med Amega ranges rail), men for meg personlig ble jeg ikke komfortabel med å bruke siktene slik.

Bruker nå kun Aimpoint CompML2 med mini'en min og har ingenting å si på treffsikkerheten så lenge man bruker en Accu-strut.

 

normal_mini.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...