Jump to content

Tilpasse eldre montasje på drilling


Retsub

Recommended Posts

Jeg har idag montert en eldre Kahles kikkert i 4 fots hakemontasje på drillingen. Denne er etter hva jeg kan finne ut på Kahles sine internettsider 26mm.

Den har i dag retikkel 1 og jeg blir ikke helt komfortabel med dette og vurderer å bytte den ut i en kikkert med vanlig trådkors (retikkel 4 eller duplex).

Finnes det noen måter å benytte dagens montasje hvis jeg f.eks kjøper en kikkert med 1 tommes rør?

 

Er 4 fots montasje en slags standard? Så kan jeg f.eks kjøpe en SEM (suhler einhakmontage) og forvente at det passer eller må det tilpasses hos en børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det nye kikkertsiktet har riktig lengde, bør du kunne få tilpasset nye ringer/klør til montasjen som sitter på børsa. Det koster litt, men nok ikke så veldig mye mer enn å bytte retikkel i en gammel Kahles (hvis det er mulig). Hvilken løsning du velger kommer litt an på hva slags verdi du mener det gamle kikkertsiktet har.

 

Såvidt jeg vet må hakemontasjeringer uansett tilpasses den aktuelle montasjen, med gammeldags håndarbeid. Min hakemontasje ble tilpasset av Vågsland, og han kan sikkert gjøre noe slikt. Det er antakeligvis andre som også kan gjøre en slik jobb, men sørg for at du bruker noen som kan hakemontasjer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det nye kikkertsiktet har riktig lengde, bør du kunne få tilpasset nye ringer/klør til montasjen som sitter på børsa. Det koster litt,

 

Hvis jeg ikke husker helt feil betalte jeg 4.000 for nye ringer og tilpasning når jeg byttet på 10,75'en.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang er den gamle kikkerten? Og hvor lang øyeavstand har den? Jeg har brukbar oversikt over hva som finnes, så med disse målene kan jeg komme med noen tips.

 

Gamle kikkertsikter er ofte kortere enn de som selges i dag. Problemet med hakemontasjer er at siktet ikke kan stikke for langt frem foran fremre base, da får man ikke vippet det opp. Og bland de europeiske er det ikke lengre variable med 26mm rør. så du må nok få laget nye montasjer.

 

Amerikansk sikte hører ikke hjemme på en drilling :evil:

 

Er det et slikt sikte?

0920gebr.merkel211-1.jpg

 

(Bildet er tjuvlånt fra http://www.beverensport.no)

Link to comment
Share on other sites

Her er en Kahles 2,5x20 montert på en gammel Simson 16/70-8x57IRS

Hakemontasje2.jpg?t=1256147291

 

Jobben er gjort av min onkel etter gammel oppskrift fra bestefar for en kunde i Sverige

 

Som nevnt tidligere i tråden så må fremste ringen stå helt i forkant på kikkertsiktet. Min bestefar hadde en løsning med 2 baser forran. Slik at en 2,5 var tilpasset slik som på bildet. og f.eks en 6x42 hadde ringen rundt objektivet på en ekstra base forran.

Alt er mulig, det koster bare litt ekstra ;-)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Leupold er det eneste merket som produserer noe som kan passe direkte i de montasjene du har. f.eks VX-3 1,5-5x20 med sine 9,5" = 24,1 cm. Dette siktet er 1cm kortere, men har 1,5cm lengre øyeavstand så det passer bra at okularet kommer litt lengre frem.

 

 

Men så var det det med å skru amerikanske sikter på en drilling....

 

 

En mulighet er som beskrevet over, å få montert ennå en base forran den fremre.

Versatz003.JPG

En annen er å bygge om montasjen til svingmontasje. men dette er begge dyre ombygginger.

(Flere bilder her: http://www.zargon.de/Optik.html)

 

Skulle du ønske å få montert et europeisk sikte, enten med skinne eller 30mm ringer, må du ut med som skrevet over ca 4-5000,- Uansett er det ikke mange sikter som er korte nok til at du slipper å gjøre noe med fremre base. Meopta hadde tidligere en 1,5-5x modell som var bare 24cm lang. Ennå tidligere var også 1-4 siktet deres så kort, men nå er det 30cm. Ellers er de korteste siktene i dag ca 27cm

 

Nå går det an å tillate litt lengre sikte enn det gamle, men da må montasjen være litt høyere. Hvor langt er det fra fremkanten på fremre ring, frem til fronten av siktet i dag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...