Jump to content

Justerings tips for nybegyner på Dillon XL 650


dartvidar

Recommended Posts

Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en Dillon XL650. Jeg sitter nå og monterer den opp, og da dukker det opp noen spørsmål. Når jeg justerer inn stansjon 2, hvordan vet jeg at hylsa blir korrekt utvidet. Akkuray nå så ser hylsa ut som en liten pokal, men hvordan kan jeg hvite at hylsa ikke er utvidet for mye eller for lite? Hvordan kan jeg se/måle ut at den er opptimal.

Jeg setter opp pressa for 38 Super med 38 Super comp hylser og 9mm 125gr kuler.

Hvordan vet jeg at kula er satt dypt nokk, og det samme med tenn hetta, og krymp?

Jeg er helt færsk innen lading, og håper og kunne produsere min første kule i morgen.

Hvis jeg bare får justert inn allt perfekt.

 

Man er jo alltid litt nærvøs, og redd for og gjøre noe galt når man justerer inn.

 

Håper noen har gode tips til meg.

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Høyres ut som du trenger svar på ein del grunnleggande spørsmål. Trur du vil finne nokre grunnleggande ladetråder her inne.. Elles kan eg vel vere den første som seier, ta det med ro, les ladeboken eller anna lademateriell som du vil finne på nettet.

 

Ikkje stress dei første patronene.

 

Her er ein veldig fin om grunnleggande ladeutstyr og litt til.

http://www.kammeret.no/portal/hjemmelading/108-lading-og-ladeutstyr-en-guide-for-nybegynneren

 

Direkte svar på kva som er nok krymp og opning av hylsemunning vil du ikkje finne. Dette er slikt som du leser litt grunnleggande om, spesielt kva det er behov for i kvart enkelt tilfelle og rett og slett prøver deg litt fram.

 

Lykke til og kos deg med ladeoppsettet. Bra presse du har skaffa deg.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Hylsa skal utvides nok til at du kan få oppi en kule akkurat langt nok i til at den står stabilt når du skal skyve den opp i die nr 3, men ikke slik at den ser ut som en trompet, og at kula "faller" oppi hylsa. Knall skal settes til bunns, det må du bli kjent med feelingen når du drar og skyver i ladespaken for å kjenne igjen vil jeg tro. Krymp skal du ikke ha for mye av i .38SC, men kan komme an på kulediameter, har opplevd at for eks. partizan må krympes endel både i .40S&W og i .38S, ellers så kan kula bli skyvd inn i hylsa når den entrer materampa/kammeret, dette kan øke trykket for mye i en allerede stresset patron som .38S. OAL ( totallengde på ferdig ladet patron bør vel ikke overstige 32,5mm, kommer litt an på type våpen).

Hvis du lader med flere forskjellige typer kuler så sjekk OAL hver gang du bytter, for dien kan sette en flatneset bred kule dypere enn en "spissere"rundneset. Lad en og en patron i begynnelsen så blir du familiær med funskjonene steg for steg. Lær deg til å kikke oppi hylsa for krutt før du putter i kula.... hver eneste gang.

 

Lykke til.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har div ladebøker, men ingen vill si hvor mye hylsa skal utvides.

Den første gangen man lader, og setter opp pressa så er man jo litt redd for og gjøre noe galt.

Man får jo ingen andre sjanse hvis det smeller i pressa eller i våpnet.

 

Når man leser lade tabeller i fra krutt produsenten. Da har de satt opp navn og kule vekt på mange kuler. Er det da kule vekten man går ut i fra, hvis man ikke har samme type som står i lista. Hva hvis man ikke har en kule med samme vekt som de har satt opp i ladetabbelen?

Jeg skal lade 38 super, i Vihtavouri boka så står det lade data for 38 Super Auto og 38 Super lapua. Er dette det samme som 38 Super, så jeg kan bruke begge listene?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket krutt skal du bruke? Hvis du bruker en annen kule enn den som er spesifisert i ladeboka så begynn med oppgitt minimum kruttvekt for aktuelt caliber, det er i tillegg forskjellig løpsfriksjon hvis du bruker mantla kuler med tykk mantel konta bly eller andre mykere altenativer, så se hva slag kule det er snakk om ved den kruttvekta du bestemmer deg for..

 

Jeg kan få store kratringer i tennhetta hvis jeg skyter ammo fra en kompis som skyter Limcat med porting i løpet, i min BUL M5 UR uten porting, han har ikke noe som helst tegn til høyt trykk i sin, så ikke bare test en eller annens ammo uten å vite litt om den.

 

Når det gjelder hylser, så sliter du hylsehalsen fortere ut hvis du vider den for mye ut hver gang du skal lade om hylsa, i en ladeoperasjon skal du førstforme hylsa, så vide den ut, for så å krympe den igjen. Prøv å kjenn etter når du kjører hylsa opp i die nr 3 on den går greit, eller om du føler du må bruke unødvendig makt, eller at ladearmen på pressa føles å gå ujevnt eller trådt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil først anbefale ladeboken ( http://ladeboken.no/ ) som tidligere nevnt.

 

Hvor mye hylsemunningen skal utvides er det ikke noen satt regel for, jeg pleier å utvide så lite som mulig, men kulen må få plass, slik at den ikke detter ut av hylsen når du drar i spaken. Du kan ikke kun gå ut i fra kulevekt, du må også tenke på hvordan kulen er utformet og hvor stor bæreflate den har.

Om du må bruke data for en annen kule så sørg for at du begynner lavt slik at du overlever lenge nok til å tyde trykktegn underveis.

 

 

Sikkert flere her som kan utdype mer, men du vil antagelig få flere tips om ladeboken ( http://ladeboken.no ). :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...