Palinder Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 I forbindelse med en jakttur i fjor lånte min bror bort geværet til en gammel kompis. Geværet sto urørt i hele vinter etter jaktturen, og da vi skulle skyte det inn viste det seg at det spredte i hytt og pine. Noe var åpenbart galt. Ved nærmere ettersyn er det faktisk tydelig at kikkerten er bøyd! Eneste forklaring er at kompisen har falt og fått geværet under seg, og så "glemt" å nevne det. Steike altså! Han skal få høre det. Men vi tenkte vi måtte utelukke at noe annet enn kikkerten var problemet, så min far skulle dra til en skrue i kikkertmontasjen litt ekstra for å være sikker på at den ikke var løs. Da skjedde det; skruehodet brakk rett av! Dette er en litt tilårskommen Sakomontasje, som i utgangspunktet er meget god, men altså; her sitter vi med et godt gevær med en ødelagt kikkert som ikke lar seg fjerne. Hva kan man gjøre med dette??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimjorgen Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Hm, eneste måten å få ut den ødelagte skruen er kanskje å borre den ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haavard Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Borre den ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rufus Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Er det ikke bare å skru opp resten av skruene på ringene å ta ut kikkerten? Ser ut som skruen er røket rett under hodet så mulig du får tak med en ordentlig tang når den øvre ringen er av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Borre den ut? Borrer ett hull i senter av den ødelagte skruen og bruker en "grisepikk", en ståltapp som skrues links i hullet. Da får man godt tak og skruebiten går greit å få ut. @Palinder: Jeg skjønner ikke at kikkerten skal sitte fast/ikke gå an å løsne pga det der. Har skruen ryki i gjengepartiet eller sitter det igjen noe av skruehodet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KBJ Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Skralle med bits vil jeg tro klarer å ta den. I og med at kikkerten er ødelagt så kan en jo varme montasjen litt i tillegg. Hadde ikke begynt å borre og bruke grispikk før skruehodet var ødelagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Om det gjelder de skruene som fortsatt er hele, ville jeg nok ikke begynt med bor og grisepikk nei. Når det gjelder den som alt er ødelagt, vil jeg tro at det er eneste sjangsen til å få den ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KBJ Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Hm, så ikke den jeg Uansett ville jeg varmet opp samtidlig som jeg brukte grispikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Palinder Posted October 17, 2009 Author Share Posted October 17, 2009 Hm. Det ser ut som om jeg har tenkt littegranne feil... Har faktisk ikke prøvd å få den løs, bare konkludert med at det der sitter fast. Men selvfølgelig sitter gjengene i nedre del ...Herregud for en dumskalle man kan være! Oppdaget det rett før jeg skulle ut på jakt en tur og var litt stressa. Ble en kvige i kveld faktisk. Skulle ut etter rådyr egentlig, men nå kom den jammen og bød seg så fint frem. Så da smalt det. Arti det. Takk for svar alle sammen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riddersholm Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Take a bit that is over the size of the head, grind it down so it fits just perfect, a little punch whit a hammer on the end, and put the bit screw driver on, and press and turn, works 90% of all times, maybe a little heat if there have been used some type of glue. Best Regards Andi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts