Jump to content

Ødelagt kikkert sitter fast!


Palinder

Recommended Posts

I forbindelse med en jakttur i fjor lånte min bror bort geværet til en gammel kompis. Geværet sto urørt i hele vinter etter jaktturen, og da vi skulle skyte det inn viste det seg at det spredte i hytt og pine. Noe var åpenbart galt. Ved nærmere ettersyn er det faktisk tydelig at kikkerten er bøyd! Eneste forklaring er at kompisen har falt og fått geværet under seg, og så "glemt" å nevne det. Steike altså! Han skal få høre det. Men vi tenkte vi måtte utelukke at noe annet enn kikkerten var problemet, så min far skulle dra til en skrue i kikkertmontasjen litt ekstra for å være sikker på at den ikke var løs. Da skjedde det; skruehodet brakk rett av! Dette er en litt tilårskommen Sakomontasje, som i utgangspunktet er meget god, men altså; her sitter vi med et godt gevær med en ødelagt kikkert som ikke lar seg fjerne. :evil:

 

Hva kan man gjøre med dette???

 

normal_DSC01439_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Borre den ut?

Borrer ett hull i senter av den ødelagte skruen og bruker en "grisepikk", en ståltapp som skrues links i hullet. Da får man godt tak og skruebiten går greit å få ut.

 

 

@Palinder: Jeg skjønner ikke at kikkerten skal sitte fast/ikke gå an å løsne pga det der. Har skruen ryki i gjengepartiet eller sitter det igjen noe av skruehodet?

Link to comment
Share on other sites

Hm. Det ser ut som om jeg har tenkt littegranne feil... Har faktisk ikke prøvd å få den løs, bare konkludert med at det der sitter fast. Men selvfølgelig sitter gjengene i nedre del :roll: ...Herregud for en dumskalle man kan være! :lol: Oppdaget det rett før jeg skulle ut på jakt en tur og var litt stressa. Ble en kvige i kveld faktisk. Skulle ut etter rådyr egentlig, men nå kom den jammen og bød seg så fint frem. Så da smalt det. Arti det.

 

Takk for svar alle sammen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...