Jump to content

Jakt og avstand fra hus


storjegeren

Recommended Posts

Fikk litt problemer her om dagen.

 

Her er forklaringen... Vi hadde en elglos som gikk feil vei og var på vei til å krysse kommunegrensen. Da ringte jaktleder og lurte på om jeg kunne reise rundt og få stoppet hunden. Jeg reiste rundt til der jeg så på garminen(peileren) at hunden var. Når jeg kommer frem, står hunden i los på elg ved siden av et hus. Jeg går innpå for å skreme dyrene nedover mot postene igjen, og like etterpå er dyrene på vei mot postene. Etter en stund stopper losen opp igjen, og jaktleder ber meg om å gå etter. Etter 10 min er jeg innpå losen igjen, jeg ser elgen, ser så på GPSen at jeg er langt nok vekk fra hus og veier. Så bestemmer jeg meg for å ta den ene elgen.

En liten stund etter at jeg har skutt elgen hører jeg en som kommer skrikende mot meg i skogen, dette er en som bor i et hus 300 m unna der jeg har skutt elgen. Jeg blir forklart at dette er helt ulovlig så han ringer og anmelder meg.

 

1.Dette er ikke eieren fra den eindomen jeg skremte elgen fra.

2.Han som ble så forbannet bor i et hus med skog på alle kanter, og er ingen grunneier.

3.Jeg var rundt 300 m unna hans hus og skjøt i motsatt retning, pluss at jeg skjøt nedover i ei myr.

 

Har jeg gjort noe galt? Hva er kravet til avstand fra hus i utmark?

Noen som vet hvor jeg kan finne noe skriv om dette?

Link to comment
Share on other sites

Det eksisterer ingen avstandsgrense som sådan. Generelle sikkerhetskrav gjelder derimot, og såvidt jeg kan skjønne har du alt på det rene. Jakter en del nær tettbebyggelse sjøl, og en må finstemme godviljen og være litt utadvendt i forhold til almennheten, og regne med at noen hestpeiser finnes uansett. Disse må en bare håndtere etterhvert som de dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, opplevde noe av det samme i helgen på andejakt.

 

Jeg ringte til politiet rett før jeg la ut for å forsikre meg om sikkerhetsavstander til bebyggelse og sjenerende støy. Da svarte politimannen at det er ingen regler, eneste man kan bli tatt for er uaktsom våpenbruk. Bebyggelse/mennesker i skuddretning, dårlig sikt og slike ting.

 

Uakstom våpenbruk er jo tildels ett definasjonsspørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...