Jump to content

Ettersøk


SakoBigGame

Recommended Posts

I veiledningen til forskrift om jakt felling og fangst står det på side 28 at hvis man finner et dødt dyr under ettersøket uansett tilstand, om kjøttet er brukelig eller ubrukelig skal tas på kvoten. Samt at hvis dyret finnes etter ettersøket ikke skal gå på kvoten men som fallvilt.

 

Men da lurer jeg på; hvis man er så uheldig å skadeskyter f.eks. en elg, hvor det blir foretatt et ettersøk etter boka og alt det formelle er i orden hvor elgen ikke blir funnet. men blir funnet død noen dager etter at ettersøket er avsluttet og viltnemda fatter et vedtak på at elgen skal tas på kvoten... Hvordan forholder man seg til det? Når det står svart på hvit i veiledningen at den ikke skal gjøre det? Eventuell klage for å få et tilsvarende dyr på neste års kvote??

 

Så;

Senario 1:

Hvis man skadeskyter en elg hvor man finner klare tegn til at elgen er skadet og har ettersøk etter en tydelig skadet elg, men finner ingen elg i ettersøket og ikke i ettertiden heller. Vil det da være naturlig at den elgen blir tatt på kvoten??

 

Senario 2:

Hvis man skyter etter en elg hvor man IKKE finner noen tegn til at elgen er skadet overhode og jegeren er veldig usikker på om skuddet traff. Ettersøk blir gjennomført etter boka og ingen elg blir funnet, hvil det da være naturlig at den elgen blir tatt på kvoten?

Link to comment
Share on other sites

I veiledningen til forskrift om jakt felling og fangst står det på side 28 at hvis man finner et dødt dyr under ettersøket uansett tilstand, om kjøttet er brukelig eller ubrukelig skal tas på kvoten. Samt at hvis dyret finnes etter ettersøket ikke skal gå på kvoten men som fallvilt.

 

Men da lurer jeg på; hvis man er så uheldig å skadeskyter f.eks. en elg, hvor det blir foretatt et ettersøk etter boka og alt det formelle er i orden hvor elgen ikke blir funnet. men blir funnet død noen dager etter at ettersøket er avsluttet og viltnemda fatter et vedtak på at elgen skal tas på kvoten... Hvordan forholder man seg til det? Når det står svart på hvit i veiledningen at den ikke skal gjøre det? Eventuell klage for å få et tilsvarende dyr på neste års kvote??

 

For det fyrste, dersom jaktlaget/jegeren har gjort det dei/han/ho skal gjere, har ikkje viltnemnda eller annan kommunal instans korkje rett eller mogelegheit til å fatte slikt vedtak. Klageinstans i høve til slik haudelaus sakshandsaming er fylkesmannen. Hadde noko slikt råka meg hadde eg omgåande ringt til viltansvarleg hjå fylkesmannen og bedt han/ho instruere kommunen for å unngå unødig sakshandsaming.

 

Så snart politi og/eller kommunal viltmyndigheit overtar ettersøk, det vil sei fattar vedtak om dag to søk, er fallviltet offentleg eigedom, sjølv om jaktlaget/jegeren har plikt til å medverke under ettersøke utan godtgjersle. Dersom jaktlaget/jegeren ynskjer å kunne overta fallviltet og ta det av kvoten kan ein sjølvsagt spørje om å få det, men ein har ingen rett til å krevje det, like lite som ein kan bli pålagt å ta det.

 

Vil rå deg til å lese folderen "Ble det bom?", som du mellom anna kan laste ned i pdf-format her:

http://www.bremanger-ettersøksring.no/Dokumenter/Blei%20det%20bom.pdf

Link to comment
Share on other sites

HOLTÅEN KOMMUNE

 

Skadeskyting av storvilt

KOMMUNEN HAR FØLGENDE PÅLEGG TIL JAKTLAGA/VALDA:

 

SKADESKYTING AV STORVILT

 

All skadeskyting, eller minste mistanke om skadeskyting, skal uten unntak varsles til kommunen ved undertegnede, eller direkte til en representant i kommunens ettersøksgruppe.

 

Det er kommunen som avgjør når et ettersøk skal avsluttes. Det er ikke tillatt å felle eller jakte på andre dyr enn det som er skadet før dere har fått beskjed om at ettersøket kan betraktes som avsluttet! Det er den enkelte jeger som har ansvaret for at riktige prosedyrer blir fulgt.

 

Tilfeller der det påvises at det har foregått skadeskyting uten at kommunen er varslet, blir uten unntak rapportert til politiet.

 

Mange kommunar har skjerpa pålegg om varsling dersom ikkje dyret blir funne daudt eller avliva.

Kva som vil skje utover rapport til politiet om ein skade ikkje blir varsla er usikkert, men eg ser ikkje vekk frå at kommunar vil påleggja at dyret skal takast av kvoten i slike tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Vilt som blir innhenta og avliva, eller funne daude under ettersøk, skal gå på kvota til valdet som skadeskaut.

 

Men eg trur ikkje det kan trekkast av kvota dersom det vert funne daudt (eller skada) etter at kommunen har beslutta at ettersøket skal avsluttast.

 

Jo lenger tid det tar før det blir funne, jo verre er det å sannsynleggjere at det er det same dyret som vart påskote.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde håpet på at noen av forumbrukerne hadde kunskaper om temaet?

Kanskje noen her er medlem av en erfaren ettersøksring og har egne erfaringer som kan svare som mine spørsmål????

 

Morosamt at du skulle nemne det. :D Vil då sjølv hevde å både ha kunnskap og erfaring rundt dette, som svært erfaren ettersøksjeger. Når det vert igangsatt ettersøk i regi av kommunen, politi eller fylkesmannen, når det gjeld rovvilt, representerar eg som oftast desse. :) ... men kanskje finn du nokon med meir relevant kunnskap om emnet, i så fall ser eg fram til kva dei skriv :lol:

 

Det er så enkelt som det svar du fekk fyrst av meg i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...