Jump to content

Vanguard synt, erfaringer


dcs

Recommended Posts

Jeg vet det er mange tråder om dette, men jeg spør likevel på nytt...

Hadde vært greit også å få erfaringer med "weatherby Vanguard Synthetic"... som xxl har en hyggelig pris på...

Presisjon/pålitelighet/vekt/lettskutt?

Link to comment
Share on other sites

Hei. kjøpte en vanguard tidligere i år og etter prisen så er jeg veldig fornøyd. Skulle gjerne hatt en annen stokk på våpenet, jeg pusset ut av den slik at pipa ble frittliggende og nå er presisjonen veldig bra :D Men det går ikke å skyte med tofot da reimfeste kommer i kontakt med pipa pga våpenets vekt er mer enn stokken klarer å holde mot :cry: Til jakt kan det nok gå da det ser ut til at man kan få 2 skudd med rimelig likt treffpunkt før det begynner å spre mye. Ellers så har jeg hatt litt problemer med mating fra magasinet når det er lagt i 5 skudd, så pleier å nøye meg med 3. Ellers så har rifla en genial rekylkappe som gjør at man kan skyte "hele dagen" uten å bli rød og blå, dette hjelper jo også på å slappe bedre av å få bedre avtrekk for amatører som meg iallefall :lol:

 

Men blir nok til at jeg skifter ut stokken med tiden, skal skyte langhold og da blir det kjedelig å vente på at rifla skal kjøle seg mellom hvert skudd..

Link to comment
Share on other sites

Har forstått at Tika T3 er gode ting, men synes det ble ganske dyrt hvis du skal kjøpe skikkelig kikkert også.

Fikk beskjed av jegerprøve-instruktøren om å heller kjøpe billig våpen, og legge mer penger i kikkerten...

derav tenkte jeg vanguard og heller en god kikkert. Kjøper jeg Tikka T3 så må det nok heller bli motsatt,

noe billigere kikkert og knall våpen.

 

Noen som har synspunkt på kaliber da? Snakket med en erfaren jeger hin dagen - og han brukte 6,5 på storviltjakt pga den rette kulebanen og at en da stort sett bare behøver å sikte der en ønsker å treffe, uavhengig av om det er på 50m eller 150m hold (ifølge ham)...

Link to comment
Share on other sites

6,5x55, 308 og 30-06 er aldri feil. Hva skal du bruke børsa til?

 

Ellers kan du jo ta en titt i bruktmarkedet. Masse bra tilbud å få med gode kikkerter der.

 

EDIT:

Skyter du inn en tomme høyt på 100 m, holder du rett på ut til 150m med alle de vanligste kalibrene, så det er ikke noe å tenke på!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...