Jump to content

Korrosjon på kula - påvirkes presisjonen?


Bjer

Recommended Posts

Etter noen dager med jakt i skikkelig vestlandsvær har jeg lagt merke til at oryx-kulene begynner å korrodere. Det oppstår et lite grønt lag noen steder på kulene. Vil dette ha noe å si på presisjonen? I såfall, kan det være en idé å smøre inn kulene med et lite tynt lag olje/fett?

 

normal_DSC04405.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte på det samme, hadde noen gamle Norma Elite hvor både kula og patronen var irret og så ikke helt bra ut. Men de gikk der de skulle.

 

Det stemmer godt med hva jeg fikk beskjed om da jeg spurte en "godt voksen" tidligere våpenforhandler. Så lenge den kamrer uten problemer, så skal det gå godt. Eneste problem kan være dersom kruttet har trekt til seg fukt og klumpet seg, så det ikke tenner som forventet.

Men selve kula skulle visstnok gå godt selv om det var litt irr på de.

Link to comment
Share on other sites

Bakparten på kula bestemmer mye mer enn de synlige delene. Jeg skyter med noen nosler partition kuler der blyspissene er synlig vridd og asymmetriske. De samler allikevel fantastisk. -Jeg har en venn som var på sightseeing på Norma, og der klippet guiden av kuler tilfeldig på tvers og skjøt med dem med topp presisjon, for å understreke dette poenget. Den minste bruk av litt smergel på baksiden av kula derimot, ga store presisjonsutslag. - Dette er historien slik jeg fikk den gjengitt. Min erfaring med irra kuler er at de går like bra som andre.

 

Men: Jeg synes spørsmålet ditt er godt :)

 

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Korrosjon på kulene betyr også at det vil bli litt korrosjon i løpet ditt. Vil anbefale deg å dra gjennom rifla med ein tørr klut etter kvar fuktige jakttur. Får du ein ansamling av korrosjon i løpet ditt, som blir liggande over tid, så kan du nok i værste fall få ein liten dose med rust i pipa di.

Den korrosjonen som er på kula, den pusser du av med litt fin stålull, trykk stålullen rundt kula, vri om patrona 5-6 gonger, så er den borte. Då har ikkje det noko å sei på presisjonen vil eg tru.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...