Jump to content

Browning A-bolt vs Tikka T3 lite


arne mo

Recommended Posts

Hei.

Jeg står på trappa til å kjøpe min første rifle, 6.5x55. Jeg vet dette temaet har blitt diskutert i det vide og det brede på forumet her tidligere (jeg har lest til øyet har blitt stort og vått!!)

Jeg kan få tak i en Browning A-bolt hunter (tre stokk) til 7500kr, eller en Tikka T3 lite (synt stokk) til 7300kr (eller SS til 8500kr)

Bortsett fra denne plastbiten som jeg ser det har vært så mye prat om på Tikkaen, er det noe stor forskjell på disse riflene som burde styre valget, eller blir det bare magefølelsen som avgjør?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kan jo fortelle veldig kort om mitt kjøp.

 

Hovedgrunnen til jeg valgte Browning fremfor Tikka, er at tikka plastikken i mine øyne, er veldig skjør, hul lyd når du banker på den. Browningen jeg kjøpte hadde DURA tech, eller noe slik, og den fremstod mer solid. Annen ting var at browningen var ferdig gjenget for lyddemper, som og er et pluss. Jeg har skutt litt med Tikka, og synes, kvaliteten, finishen og balasen er bedre hos browning.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

har hatt Browning i 6,5 - den var kresen på ammo. har tikka i 6,5 dag - går ypperlig med det meste. Liker heller ikke den plast bolt muffa - men fikk tak i en som var laget i rustfritt. 3 skudd magasinet i tikkaen har jeg aldri hatt problemer med

Link to comment
Share on other sites

Har Tikka selv, og er svært fornøyd med den med all den plast den måtte ha.

 

Uansett, når jeg holder i en slik Browning og studerer den litt i detaljer, så

synes jeg den er hakket bedre en Tikkan. Om den skyter eller funksjonerer like bra vet jeg ikke noe om.

 

PS! Synt stokk på Tikka (eller andre) kan ha sine fordeler. Skru av lokket bak på kolben og legg inn vekter for å justere ballanse vist man setter på demper f.eks eller

generelt ønsker den mere baktung eller ballansert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ha skutt med begge våpen i 6,5x55. Begge er etter min mening sikre kjøp, men selv endte jeg opp med Browning A-bolt. Årsak; smak!:-)

Browningen føltes rett og slett mere solid, pluss at en del av detaljene med våpnet passet min smak. Tikka føltes rett og slett litt "billig"....

 

Det jeg også la merke til med tikkan' var at magasinløsningen virket litt "skral". Jeg fikk ikke satt magasinet inn riktig et par ganger, noe som medførte at jeg ikke fikk matet inn patronen ved ladegrep. Dette skyldes først og fremst meg selv og at jeg sikkert var litt slurvete, men alikevel, jeg følte at konstruksjonen var litt svak (nå får jeg sikkert mange mot meg:-).

 

Jeg foreslår at du tar en tur og ser på begge våpnene....men husk, det fines en drøss "Tikka fanatikere" der ute, og på mange våpenforretninger får du nesten ikke lov til å kjøpe annet enn Tikka. Tenk selv og vær kritisk!

 

Følg magefølelsen så finner du ditt våpen. Lykke til!!:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...