Jump to content

Fireforming


C96

Recommended Posts

Planlegger å fireforme hylser fra 6,5x55KJ -> 8x54KJ. Etter å ha googlet litt, ser det ut til at den generelle metoden er en kruttmengde på 10% av hylsevolumet med et raskt krutt, toppe opp med sagogryn for å holde kruttet på plass og så lage en propp av toalettpapir eller stearin i hylsehalsen.

Kan VV110 brukes, og bør hylsehalsen glødes først?

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt kinkig og litt prøv/feile. Jeg bruker stort sett Viht 310 og semulegryn. Starter med 5 grs i bunn og fyller hysla opp til skulderen med semulegryn. Dytter i en voksropp på toppen for å sørge for tenning og holde alt på plass. Så er det bare å prøve. Blåser ikke det ut hylsa, så øker jeg med 2 grs. Voks har også en en tendens til å grise litt. Har også brukt korte dreide trepropper. Dette smeller langt mer enn du skulle tro, så gjør det ute. Mener jeg havnet på 10 grs 310 for å forme .300RSAUM til .458. Da ryker 1/30 men du har langt mer kontroll over hylselevetiden og hvordan kuleholdet er, enn om du gløder først.

Link to comment
Share on other sites

Takker for konstruktive svar, dette er et prosjekt med lav prioritet, så fremdrifen blir deretter.

 

@ Chiefen, bilder kommer.

@ Etterbrenner. Semulegryn var det ja, vanskelig det der. Strøyk nesten på matsløyden en gang i tiden.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg brukt både svartkrutt/pyrodex og noe tilsvarende N-110 til å blåse ut hylser, men aldri prøvd med hverken gryn eller mel.

Jeg har som regel bare hatt oppi en passe mengde med krutt, stappet nedi tørkepapir og siden fyllt opp med smeltet stearin slik at stearinproppen ligger nedenfor skulderen i patronen.

Stearinproppen har ikke vært plastisk nok til å tyte ut gjennom halsen på hylsa og har dermed blåst skulderen fram til den fasongen jeg ønsket meg og samtidig blåst ut halsen.

Ikke noe jeg har brukt mye tid og energi på da det kun har vært noen få tester av metoden.

Selvsagt er hylsen glødet forskriftsmessig først. :)

Link to comment
Share on other sites

Har du en 8mm Krag? Post noen bilder!

 

hele.jpg

Guttekarabin (derav gummiklossen på skjeftet), ompipet på KV etter krigen.

Montasjen er en "no drill and tap", så kassen er ubesudlet.

 

pipee.jpg

Pipemerking.

 

hakk.jpg

Trofehakk

 

originalhd.jpg

Originalene.

 

verktyo.jpg

Verktøyet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...