Jump to content

Clarry Hauglund`s Mimek 125 grs i 9mm


John H

Recommended Posts

Satt og surfa på nettet forleden og var ute etter billige kuler til 9mm.

Dette fordi at eg er så fersk med 9mm skyting at her må det skytes mye, veldigt mye. :lol:

Kom da over overnevnte kuler og bestillte hjem en pakke av disse.

Ser no i ettertid at eg kunne fått belakte kuler like rimeligt andre steder. :oops:

Har lada en del .223 og er der vant med og tilpasse settedybde/friflukt til mitt våpen, og tilpasse krutt deretter iht QL.

Har no titta i ladeboka her i kveld på kapittlet pistol patroner men finner ikke noe om tilpassing av COL på kuler uten kjente ladedata...

Hvordan fungerer dette i pistol lading?

Ved hjemmelading av pistol patroner(9mm), tilpasser en max parton lengde/friflukt/settedybde for maks presisjon på samme måte som ved rifle lading?

Event, hvor mye friflukt er da ønskeligt?

 

 

John

:oops:

Link to comment
Share on other sites

hvis du hadde lest Ladeboken ENDA grundigere vil du finne at patronlengde i automatpistol defineres av magasinet.

i tillegg vil bæreflate, lengde, og neseform på den enkelt kule definer patrondybde utifra:

-godt hold på kula.

-sikker funksjon.

-kamring.

 

i endel tilfeller setter man pistolpatroner til minusfriflukt, for å opnnå null patronspill, og for å bremse slitasje på kontaktflatene i våpenet(f.eks i 45 acp, en SWC som kontakter bommene og må skvises litt, bremser siste del av låsingen)

 

men når det gjelder 9x19, og 124/125grsRN, er 29mm en fin tommelregel.

 

husk å ikke starte på maks nå da...

Link to comment
Share on other sites

Har no målt maks patron lengde og endte opp med 26,56 mm. :roll:

Etter og ha testa andre kjente ladninger og eksperimentert med og redusere deres lengde tilsvarende mye i QL har eg endt opp med og starte med COL på 26 mm og 3,8 gr N-540 og jobbe meg oppover.

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg syns 26 hørtes kort ut... spessielt for en 125gr kule. Og når det i tilegg er den litt lange til clarry... dodgy.

 

Hvor får du tak i belagte kuler billigere en clarry? (Et sted som faktisk har de fysisk, ikke bare teori priser på noe som kunne ha vært på lager?)

Link to comment
Share on other sites

evert

:oops::oops::oops::lol:

 

Hassel

Synest også at dette var kort da eg har sett det meste av ladedata på 9mm ligger på 29mm +/-.

Men har skjekka dette på "rifle" måten med pussestokk flere ganger, samme svaret desverre.. :oops:

Skal skjekke opp igjenn de belakte og komme med en tilbakemelding... kan jo sef vere 115 gr...

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

STOPP!!

Den måten du har brukt for å sjekke friflukt på har ingenting med rettveggede pistolpatroner å gjøre! en 9mm kammrer på hylsemunningen, men kan greit ha kula stående i bommene på løpet, så lenge den ikke presses inn i hylsa) Er riktig nok greit å ha en mm til gode...

 

ved å dytte kula 3 mm lavere en det som er normen har du redusert volumet betraktelig.

Dobbelt og trippelsjekk at det du har gjort er rikig.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet bør du lade så langt som mulig...men rundt 29OAL er en god start. Ta løpet ut av våpnet ditt og lad et par dummy hylser med 29+mm lengde. Slipp dem ned i kammeret og se om hylsbunne ligger flatt med kammeråpningen. gjør den det så er det greit. Sjekk da om du får patronene ned i magasinet. Er bittert å drive å skyte en og en patron ladd igjenom utkaster åpningen....

 

Hvilket våpen lader du til?

 

(Jeg syns foresten at den smilyen din ikke var helt på sinn plass....)

Link to comment
Share on other sites

siden jeg skrev innlegget angående 340/540 har jeg tenkt litt over de 26 millimeterne dine(i utgangspunktet tenkte jeg at det var vel kort, men at jeg ikke gadd å stresse), og kommet til noe av det samme som hassel, hadde tenkt å advare litt mot korte settdybder, spesielt i 9x19, men heldigvis hadde hassel vært og rydda opp i det før meg.

 

det som noen ganger kan skje med pistolpatroner er at kula er en smule overdimesnjonert i forhold til "throaten". Haglund sine blykuler vil jeg anta at er .356, og har en ganske lang bæreflate. i en trang pipe vil denne kula mote motstand FØR den treffer bommene. som ahssel sier, lad en patron 29mm, og se hvordan den kamrer i kammeret, med pipa løs. LITT motstand er greit, overdimensjonerte blykule fyller som sagt opp, og kan skape littfriksjon/motstand FØR kula møter bommene.

 

hvis du har så kort friflukt at du må sette kula på 26mm, må du senke kruttladningen betraktelig, og det ser det ut til at du har fått med deg, 3,8grs er relativt lite N-340.

 

men du kan ikke forvente å jobbe deg opp til maksdata med så korte patroner. du er utenfor kartet med en så kort 9mm, derfor MÅ du broke micrometer og måle trykkringer, og sammenligne disse med trykkringer fra fabrikkladninger, i SAMME LOT HYLSER som de du lader i nå.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får du tak i belagte kuler billigere en clarry? (Et sted som faktisk har de fysisk, ikke bare teori priser på noe som kunne ha vært på lager?)

 

En liten regnefeil her, satt med med 60 øre i hodet på kulene til Clarry og Barrys 124 gr til 58 øre stykke.

Riktig pris var jo 55 øre for Clarry sine og 58 øre stykke for Barry sine.. :oops:

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

det som noen ganger kan skje med pistolpatroner er at kula er en smule overdimesnjonert i forhold til "throaten". Haglund sine blykuler vil jeg anta at er .356, og har en ganske lang bæreflate. i en trang pipe vil denne kula mote motstand FØR den treffer bommene. som ahssel sier, lad en patron 29mm, og se hvordan den kamrer i kammeret, med pipa løs. LITT motstand er greit, overdimensjonerte blykule fyller som sagt opp, og kan skape littfriksjon/motstand FØR kula møter bommene.

 

Har lada meg et par "dummies" i dag.

En med Barrys 124 gr med Faksens ladedata, col på 29,1 mm.

Den datt rett på plass i kammeret, og hylsa gikk helt i bunn i kammeret.

OK!

 

Lada opp en med Clarrys 125 gr blykule på col 29mm.

Denne gikk ikke helt ned i kammeret, men etter litt måling utvendigt på hylsa måler denne 0.5 mm mere enn patrona med Barrys.

Kjente på den når den sto i kammeret og merka at den kunne tippes litt sideveis.

Tror eg er borte i hva du sier evert , at denne fyller noe mere enn Barrys kula og yter derfor motstand allered før den er kamra. Klarte og trykke den mere inn for hånd uten at det var merker i kula etter bommen.

Tengte og sverte test patrona med svart sprit tusj no for og få bekreftet dette.

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk testa litt i går etter en tur på skytebana.

Testa dette med og sverte hylsa med spritus for og se hvor den butta mot.

Ga den et ladegrep såpass at den fikk et lite dytt i "baken".

Men det hjalp ikke, den ville ikke kamre uansett.

Etter litt banning for og få den ut igjenn får eg et overblikk.

Ingen merker i tusjen men klare merker i kula etter bommen.

Patrona er for lang..

 

deerkiller

Ser ut til at vi er i samme båt her :lol:

Hva og hvor mye putter du bak denne?

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"Tror cløarry sizer denne kula til 358 eller 357 " (tror ???)

 

Klarry sizer kulene i den dimmen du ønsker :wink:

 

Det bestemmer du selv når du bestiller. Har du fått kuler i 357 el 358, har du selv bestilt det

 

Om ikke annet er oppgitt er jeg rimelig sikker på at alle 9mm kuler som kommer fra han er i størelse ,356 :wink:

Link to comment
Share on other sites

deerkiller

Ser ut til at vi er i samme båt her :lol:

Hva og hvor mye putter du bak denne?

 

John

:mrgreen:

 

Jeg bruker 3,8 grain N340.Lader jeg hardere blyer den.

Denne kula er levert med diameter .358 fra Mimek.Derfor bruker jeg den også som en 38.Spesial kule.Tanga har jo 6 hull og er lynrask å støype med.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Prøvde også å lade denne kula i 9mm pistol men det virket ikke forsvarlig å skyte med siden kula havner alt for langt inn i hylsa. Jeg er jo ikke noen ekspert i faget men gikk igjennom ladeboken pluss masse info på nett og endte opp med å ikke teste ladningene jeg hadde ladet opp. Ikke ta sjanser for å spare noen øre iallefall :roll:

 

Kjøp heller Berrys kuler og selg clarry kulene til en eller annen som skyter med .38 eller .357 for der fungerer de bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...