Jump to content

OAL på 124gr Berry RN TMJ?


ktm250sx

Recommended Posts

lite data på berrys kuler ute å går, du får sammenligne med det du finner av data for diverse belagte kuler. synes personlig at jeg får litt lite strying på denne kula når jeg setter denn til 29mm, det avrundetede patriet på kulas bakende gjør at kulene lett entrer litt skeivt. bør kanskje bytte isetterstempel..

 

men du? ikke for å være frekk, men du har stilt ganske mange spørsmål den siste tiden, om ting du finner svar på i Ladeboken...

Link to comment
Share on other sites

Okai, hvilken presse lader du med? Ja det har blitt en del spm, men det er ting jeg ikke har finni ut av i ladeboka mi, som feks 124 gr helmantel.. Så da tenkte jeg at det kunne være greit å spørre her om noen visste om andre bøker som tok for seg 124 grain. Har ikke begynt å lade enda, men tenkte jeg skulle forhøre meg litt før jeg begynner, så som nybegynner blir det litt ekstra mas på dere garvede ladere. 8)

Link to comment
Share on other sites

nesten alt jeg kan om lading kommer fra nettop den boken. de som har skrvet den har antagelig langt over 100år med erfaring tilsammen, og de beskribver de fleste forhold som oppstår ved normal lading av patroner.

 

ad data, normalt gjør vi "skyttere" slik:

 

jeg skal lade ERX 136grs FMJ kule, i patron AB, med XLkrutt men finner ikke data for akkurat den kulen.. hva gjør vi så?

 

finner diverse data for lignenede kuler, i samme patron, med samme krutt:

 

GHY 135grs TMJ - 4,4(min) til 5,6(maks) grs XLkrutt

ADG 135grs RN - 4,2 til 5,8 grs XLkrutt

BHG 137grs TNC - 4,4 til 5,5 grs XLkrutt

 

Utifra dette skjønner vi at 4,5grs krutt ANTAGELIG ikke blåser noe i lufta, men vi strater allikevel på 4,2 som er laveste startladning.

Deretter jobber vi oss opp mens vi ser etter trykktegn, men vi holder oss godt unna maksladninegn om vi ikke bruker micrometer og måler trykkringer.

Vi forsøker å ikke endre på settdybder, og er det nødvendig for funksjonen å sette kula dypere er vi veldig forsiktige.

 

nåja. sånn kan det gjøres, noenlunde trygt, men ikke skyld på meg når noe går galt.

 

ALT dette kan du finne ut ved å lese ladeboken. å spørre etter data for en gitt kombinasjon på nette er i beste fall usikkert, i verste fall farlig, du vet ikke hvem som har kokt ihop disse dataene.

 

Kjøp deg mange ladebøker, og samle på publiserte data, så finner du sammenligningsgrunnlag for det meste av "normale" patroner.

 

ble du klokere nå?

Link to comment
Share on other sites

Okai, hvilken presse lader du med? Ja det har blitt en del spm, men det er ting jeg ikke har finni ut av i ladeboka

Hummm.... hvilken ladebok er det da?

Når vi gamle maser om ladeboken så snakker vi nettop om LADEBOKEN Ikke en vilken som helst lademanual. Men den norske boken om lading som heter Ladeboken...

 

Sjekk ditt nærmeste bibliotek

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter.

 

På ett eller annet punkt må du slutte å teorisere og begynne å lade. Virkeligheten er ikke slik at du finner oppskrift på alt du driver med. Dette er ikke hjernekirurgi, det er hjemmelading.

Som evert sier, finn ladedata på noen 124gr kuler, tenk litt, start lavt, putt i passe mengde krutt-Skyt. FÅ ERFARING.

 

Værre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg mange ladebøker, og samle på publiserte data, så finner du sammenligningsgrunnlag for det meste av "normale" patroner.

 

ble du klokere nå?

 

Har fått skaffet meg en ladebok fra Lyman, men problemet mitt der var at det bare var enten HP eller FMJ kuler, så tenkte det ville være feil å sammenligne disse med en belagt Berrys kule. Men nå er alt mye klarere ja, mange takk for at du gadd å ta deg tid til å svare. Fant forresten ladetabellen til VV på internett og der lå det jo data på nettopp en 124grs Rainier, så går ut ifra at det blir nogelunde likt som Berrys kulene av samme type.

 

Mvh. Kjetil

Link to comment
Share on other sites

Okai, hvilken presse lader du med? Ja det har blitt en del spm, men det er ting jeg ikke har finni ut av i ladeboka

Hummm.... hvilken ladebok er det da?

Når vi gamle maser om ladeboken så snakker vi nettop om LADEBOKEN Ikke en vilken som helst lademanual. Men den norske boken om lading som heter Ladeboken...

 

Sjekk ditt nærmeste bibliotek

 

Det er i Lymans ladebok jeg har hatt litt problemer med å finne ut data for 124grs belagt Berry kule. Fant kun FMJ og JHP i enten for lette eller for tunge kuler.

Jeg kjøper meg Ladeboken i morra! :D

Link to comment
Share on other sites

en ting til: Kjøp LADEBOKEN! den norske altså. den forteller deg alt du noengang kommer til å trenge å vite, om du ikke har tenkt å bli ekstremist og ladenerd. Alle spørsmålene som pleier å dukke opp her på kammeret angående håndvåpenlading er beskrevet i boken.

 

edit: du hadde skrevet at du skulle kjøpe boka mens jeg skrev dette innlegget!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var mandag å testskjøt Arcipelago og Berry's RN TMJ 124 grs RN i mine CZ 75 SP-01 Shadow og HK P30. Jeg har ikke hatt tid til å skrive om ressultater over Cronograf (Den funker utmerket i hula med 400W byggelampe lysende opp i taket). På bakgrunn av disse data har jeg ladet opp nye ladninger som skal testskytes idag. Jeg hadde COL 29,1 mm og det som er ladet opp nå har COL på hhv 28,8 mm og 28,4 mm. Jeg er anbefalt å bruke kortere patroner for å kurrere FTF problemer med CZ'en (den kjører seg fast idet rimen på patronen skal inn bak utdrager).

Link to comment
Share on other sites

Var det jeg trodde ja, at det var snakk om en tilfeldig bok med ladedata. Grunnen til at vi så og si alle anbefaler Ladeboken er at den inneholder så mye informasjon om hjemmelading, tabellene er i for seg selv ikke spennende men kunnskapen som er skrevet ned i den. Skjønte det var noe uklart når du spør om lengden på en kule...

 

Forøvrig så bør du ta utgangspunkt i ladninger med blykuler når du skal lade med belagte kuler, ikke mantlede. (Dett fra Berry's hjemmesider)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...