Jump to content

bytte fra 6.5x55 til 338 lapua magnum


PederR

Recommended Posts

Jeg tror lapua mag'en blir i lengste laget for 98'en. Av alternativ kan jo nevnes 338 winmag og 338-06. I andre kaliber er det mange muligheter. Eks 7mm rem mag, 300 win mag, 8x68, 9,3x64, 375 Ruger. Dette er alle patroner som er kapable til å gi mye energi på lange hold. Det er vel det du er ute etter ved å se på et slikt kaliber.

Man må regne med visse modifikasjoner annet enn løpsskifte som åpning av støtbunn og justering av mating.

At låsekassa på noen måte skal svikte er ikke et problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror lapua mag'en blir i lengste laget for 98'en. Av alternativ kan jo nevnes 338 winmag og 338-06. I andre kaliber er det mange muligheter. Eks 7mm rem mag, 300 win mag, 8x68, 9,3x64, 375 Ruger. Dette er alle patroner som er kapable til å gi mye energi på lange hold. Det er vel det du er ute etter ved å se på et slikt kaliber.

Man må regne med visse modifikasjoner annet enn løpsskifte som åpning av støtbunn og justering av mating.

At låsekassa på noen måte skal svikte er ikke et problem.

 

 

Hei.. sjekket med min m98. Magasinet er aldeles for kort til at en 300 wm passer..Muligens en 300 wsm passer..

Link to comment
Share on other sites

At låsekassa på noen måte skal svikte er ikke et problem.

Det er en sannhet med modifikasjoner. "Bolt thust" for .338LM er omtrent 150% av 8x57, som Mauseren er designet for.

 

MÅ du ha .338 i M98 en så er vel 338-06 eller 338-06AI det du bør se på. Om det fins en "rebated rim" hylse på dette bolthodet (12,01mm) som er lengre enn .284Win hylsa, vet jeg ikke. En 338-284 skulle gi omtrent det samme som en 338-06, så om du fikk 60-63mm lang .284 hylse (istf 55) så er du på vei mot .338WinMag ytelse.

.338WM burde det nå uansett gå an å kamre mauseren i, det mener jeg å ha sett? Men det er jo ikke like tacti-cool?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

At låsekassa på noen måte skal svikte er ikke et problem.

Det er en sannhet med modifikasjoner. "Bolt thust" for .338LM er omtrent 150% av 8x57, som Mauseren er designet for.

I opptil flere andere tråder synger vi lovprisning til Gebrüder Mauser og deres genistrek av ei låskasse. Jeg vet ikke om de gjorde noen styrkeberegninger, og etterpå begrenset låseflatene til bare det som var nødvendig for de aktuelle patronene (7x57 og 8x57 I), men jeg tviler nok litt på det. Svein Solli bygde om en standard M/98 til 404 Jeffery, og 10,75x68 er jo et standardkaliber i Mauser-kasser. "Magnum-mausere" har jo ikke større låsflater, og ble kamret for 375 H&H og div andre elefantpatroner. Så sjøl om 338 LM er en råtass, tror jeg at Mauser-kassen ville tålt den.

 

PS: Det er kanskje teknisk mulig å bygge om en magnum-mauser til 338 LM (mulig en må dreie patronen litt ned til "rebated rim", pga. bolt-diameteren), men har trådstarter et slikt våpen fra Holland & Holland e.l., bør han heller selge det (billig til meg :mrgreen: !), og satse på en Brno.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...