Jump to content

Rypejakt og tidlig snøfall


EilertseN

Recommended Posts

Hei!

 

Har hatt en riktig så bra start på rypejakta i år. sett godt med fugl. å skutt litt også :)

MEN, så legger det seg plutselig snø på over 200m. i slutten av september. Rypa er blitt delvis hvit men innehar fortsatt mye av høstfargene.

Fikk en tur på jakt i dag. valgte å gå mot toppen av "den lille rødtind" ( 550m o.v.h). Så ikke ET spor, eller noe fugl.

Så mitt spørsmål er :

 

Hvor høyt jakter dere i slike rare perioder. 30cm snø over. 300m ovh. og rypa er langt i fra i vinterdrakt. en del hvit er den men ikke vinterdrakt. ?

 

NB : gjelder både li og fjell rype. Og dette er i Troms fylke :) Flott hvis andre kunne dele sine erfaringer her.

Link to comment
Share on other sites

Ved det første snøfallet, så trekker rypa som regel ned til snøkanten, jeg bruker å gå der. Etterhvert vil den trekke opp på toppene igjen... Hvor i troms holder du til?

 

Hei ,

 

Jeg jakter egentlig over hele Troms. I dag var jeg en dagstur noen timer på kvaløya i Tromsø.

 

 

Hva gjør fjellrypa når snefallet kommer ? er jo faktisk sne ned til ca. 100m ovh. noen plass

Link to comment
Share on other sites

Hm.. Det er rart. Var selv på Kvaløya i dag. Null fugl, men jeg så en del spor ved ca 400moh. den eneste rypa jeg så var også i samme høyde. Han letta på 200m og forsvant straka vegen oppover.

 

Dette passer ikke med regelen om at rypa trekker langs snøkanten. Det var tett tåke og absolutt null vind. Har dette noe å si?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfart det at hvis snøen legger seg FØR rypa er blitt hvit, så trekker lirypa ned i bjørkeskogen, mens fjellrypa sitter i steinura, og ser usynlig ut i denne perioden.

Hvis det er snakk om bare snøflekker(les: store "flekker" med snø, mens bart rundt), oppsøk disse og let med kikkert først! Da kan du få oppleve veldig spennende snikjakt på sittende fjellrype! ARTIG!!

Link to comment
Share on other sites

Ja den rypa den rypa....jeg klarer liksom ikke å knekke "rypekoden" og bra er det! Det er mange faktorer som spiller inn; været, har det blåst mye eller kommer det til å blåse opp, dyrene har nok ett innebygget værvarsel som er bedre enn både Yr.no og Storm, de tar sine forholdsregler etter dette.

Hvordan er mattilgangen, er det predatorer i området(eks.ørn), hvordan er fjærprakten ifht.omgivelsene. Sitter fuglen i sola og lesiden eller på motsiden i skyggen, eller på motsiden i sola. Og det er jo de gangene en finner rypene på alle plasser, ingenting stemmer liksom med "boka" :shock:

Og til trådstarters spm; rypa kan du finne fra fjærasteinene og helt opp til toppen når været er slik som det er, ble du klokere nå... :wink:

Alt dette og mer er faktorer som spiller inn når vi tar trua og børsa med til fjells. MEN det er nettopp summen av alt dette som gjør jakta til det det er, nemlig det uforutsigbare. Hadde jakt vært å bare "hente" seg et vilt da hadde ikke jeg giddet.

 

Liiittttt OT;

Kremt kremt, i glansdagene på 80 og 90-tallet(håper ikke kona leser dette) og spesielt i helgene har jeg følelsen av at det var bare å hente seg "ryper" uten vinger. Vel det er ihvertfall noe jeg tror jeg minnes, kan jo være at onde drømmer hjemsøker med, for uansett hvor mye jeg prøver å fokusere så er det en overvekt av "de mindre pene" som dukker opp på netthinnen... :oops:

 

Men uansett, til helgen bærer det til fjells(snøgrense på 200 m) og da får vi se hvor familien Lagopus befinner seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange ting som spiller inn her. Været har vært mildt sagt vært skiftende, og snøen kom nokså tidlig. Rypa søker jo både ly, mat og sikkerhet. Ly i form av vegetasjon, mat i form av bær og lyng og sikkerhet i form av oversikt og fluktmuligheter. Skifte til vinterdrakt skjer som følge av endriong i daglengde, og forleøpig har i allefall lirypa nokså mye brune fjær. Å tolke alle tegn rett for så finne fuglen klarer selv ikke reven...

 

Tror nok jeg har gått ganske mye i terrengene som trådstarteren nevner, men jeg ville lett etter biotoper fremfor snøkanten. Det har blåst småspiker fra sørvest i en evighet, så i daler som ligger litt i le med krattvegetasjon vil nok være mitt tips. Evt litt nede i skogen. Fant blandete småflokker med både li og fjellrype allerede for en uke siden.

 

God tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...