Jump to content

PCB og Svenskemetoden. Utfylling av ballistikkort?


73alfa

Recommended Posts

Jeg sitter og fomler litt med PCB og prøver å få taket på teorien bak bl.a. svenskemetoden. Tenkte da at det kunne være greit å fylle ut ballistikkortet (det fargekodete fra svenskemetoden "Lathund ballistik"). Nå virker det på meg som dette kan være en ganske omfattende jobb (!?).

Jeg må altså bruke PCB til å beregne klikktabbeller for 13 forskjellige temperaturer, 13 forskjellige vindverdier, og 13 forskjellige lufttrykk? Det blir ganske mange tabeller å holde styr på for å få puttet inn tallene. Er det noen her som har laget et Excel-ark som tar seg av dette? Altså noe man bare putter inn grunndataene i, og så kan excel selv regne ut og fylle ut tabellen.

Eller, er det evt noen som vet hvordan jeg kan importere tabellene fra PCB til Excel? Hos meg blir det helt kaos i linjeskift, tekstavstander etc. :(

Link to comment
Share on other sites

Svenskemetoden har siden den gang blitt revidert. Her er anbefalt fremgangsmåte.

 

Lag en kulebanetabell i PCB og print ut.

Dra på skytebanen og skyt. Logg temperatur og lufttrykk. Noter hvilke avstander/ klikk du får.

Vel hjemme forandrer du verdiene i PCB så de matcher skytebanen. Lagre.

Fyll inn klikk i svenskeskjemaet, sett tallet 0 under gjeldende temperatur/lufttrykk i tabellen.

 

Så om du vil dra den videre:

Forandre trykk med 40 hPa (eller 320 høydemeter i PCB) og sammenlikne de to tabellene. Avviket noteres som + eller - klikk i riktig kolonne for lufttrykk.

Gjenta samme for temperatur og dra til med 10-20 grader endring.

 

Det er kun avviket mellom tabellene du er interessert i. Grunnmuren din er den du har skutt og satt 0 ved. Gjør noen store hopp og få en veiledende start for andre meteorologiske forhold, alt innenfor blir jo et mindre avvik enn det du allerede har notert. Korriger verdiene etterhvert som du faktisk har skutt under de ulike forholdene.

 

Temperatur måler du kanske enkelt med et termometer.

Lufttrykket måler du med et barometer. Om du ikke har dette bruker du internet. På yr.no finner du lufttrykket nærmest mulig din skytebane og en karttjeneste fir deg skytebanens høyde over havet. Eksempel:

Yr.no sier trykket i Kongsberg avr 1008 hPa på skytedagen.

Kartet viser at skytebanen var 460 m.o.h.

Standardatmosfæren har trykket definert til 1013 hPa.

Tallet 8 er en tommelfingerregel.

 

For bruk i PCB blir formelen da seende slik ut:

(1013 – lufttrykk fra værvarsling) x 8 + skytebanens høyde over havet = meter over havet PCB skal bruke

(1013 hPa – 1008 hPa) x 8 meter + 460 m.o.h. = 500 m.o.h.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

For bruk i PCB blir formelen da seende slik ut:

(1013 – lufttrykk fra værvarsling) x 8 + skytebanens høyde over havet = meter over havet PCB skal bruke

(1013 hPa – 1008 hPa) x 8 meter + 460 m.o.h. = 500 m.o.h.

 

Ved bruk av Kestrel som viser station pressure, hva legger man inn i PCB da?

Må man regne om til hva værvarselet sier ved å bruke moh på plassen og legge inn i formelen din over. Når man ikke sjekket været..

Mulig jeg spør dumt nå :roll: finnes ingen dumme spørsmål når man skal lære har jeg hørt en gang :mrgreen:

 

Får noe avvik fra PCB og Iphone som har Ballistic AE, kunne tenkt meg å se om de gir noenlunde samme resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...