Jump to content

Funderer på nytt kikkertsikte, men trenger hjelp til å velge


73alfa

Recommended Posts

Hei, jeg har søkt på forumet, og lest mange innlegg, men finner ikke helt svar på alt jeg lurer på.

 

Jeg er i tenkeboksen og funderer på nytt kikkertsikte for bruk på bane, langthold, og kanskje litt jakt. Ser derfor på 'taktiske' (uff, for et ord) kikkerter -altså noe med mildot-retikkel eller tilsvarende, justeringstårn, og kanskje paralaksejustering (trenger jeg egentlig det?). Skal jeg først bruke mye penger på dette, så kan jeg vel like godt spare opp og kjøpe noe skikkelig, så slipper jeg å angre på å ha kjøpt noe drit.

Jeg har lest og konkludert med at bl.a. Schmidt&Bender skulle holde mål (og vel så det).

Så har det seg slik, at det er ufattelig mye å velge i.

På nettet har jeg bl.a annet funnet denne (S&B PMII): http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14102&prodid=9625

Men, hva er så egentlig den store fordelen med denne, fremfor denne (S&B classic) http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14100&prodid=9605 som koster rundt 4000,- mindre?

Hva med 'de andre' som f.eks Zeiss, Leupold mk IV og Nightforce?

Jeg tror jeg vil prøve å holde meg under 20.000,- så Hensholdt blir nok kanskje ikke aktuellt.

Hva mener folk er best, og ikke minst: Hvorfor??

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Jeg har i likhet med deg fundert på å å kjøpe meg et nytt kikkertsikte. Siktet jeg har i dag er en Bushnell Elite 4200 8-24x40. Dette var et impulskjøp på ebay, så jeg skal ikke hevde at det var så gjennomtenkt. Dette siktet er jeg sånn passe fornøyd med, men jeg har også lyst til å ta ett hopp opp på kvalitetsstigen. Det som jeg opplever som problematisk med Bushnellen er at paralellakseljusteringen er fremme på siktet slik at jeg må strekke meg for å justere ettethvert som jeg endrer forstørring. For det andre er det ingen "utvendige" justeringstårn, og sist men ikke minst så er det 1/4 MOA.

 

Jeg har sett mye på forskjellige siktet i det siste, og er på nippet til å bestille et Nightforce NXS med MRAD. Siktet blir i så tilfelle enten et 5.5-22x50 eller 5.5-22x56 med MilDot. Personlig så liker jeg mye forstørrelse slik at jeg kan "zoome" in for å se treffpunkt, dette er imidlertid en smakssak. I mitt tilfelle så skulle jeg gjerne hatt mer en x22 ganger forstørring, men NF lager ikke sikter med MRAD med større forstørring.

 

Så hvorfor NF? Jeg har lest mye opp og ned om sikter i det siste, og det siktet jeg har mest lyst på en Schmidt & Bender 5-25x56 Police Marksman II. Dessverre er jeg da oppe i en prisklasse som jeg ikke på inneværende tidspunkt kan ta meg råd til. I forhold til forholdet mellom pris og kvalitet, så kommer NF siktene svært godt ut. Jeg har lest mye om NF siktene på utenlandske brukerforum, og de er generelt godt anbefalt både optisk og kvalitetsmessig. Det er viktig å ta informasjonen med en klype salt, spesielt på amerikanske brukerforum er de spesielt flinke til å anbefale alt som er "made in USA". De er nesten litt komisk patriotiske av og til (no offence).

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på de to bender kikkertene er i hovedsak brukervennligheten på justerings tårnene. Har hatt en slik 4-16 S&B classik. For å justere elevasjonen må du skru av lokkenen på tårnet. Det er relativt lite justerings område. På den gamle klassik bender`n er det medforstørrende retikkel. Og tysk nr 4 blir TYKT på 16x forstørring.

Den nye PM II serien har åpne justerings tårn. Medforstørrende retikel som er meget godt til bruk på max forstørring. Anbefaler virkelig retikkelet P4 fine.

Jeg har en PM II 3-12x med P4(ikke P4 fine) opplyst retikkel og dobbel turn(kun to runder med justering i elevasjon). Dette er en smule grovt når det skal skytes på små ting. P4 retikkelet er et mildot retikkel med streker istedenfor prikker. Jeg synes det er enklere å bruke enn standard mil dot. Nederst inne i retikkelet er det en skala med litt andre mål enn det som er standard i mil systemet. Kjempe lett å bruke for å gjøre en kjapp vurdering når en vet størrelsen på det en skal skyte på.

Kan ikke uttale meg om Night force.

Bruker et gammelt Leupold Vari X-III til dagelig bruk. 14x max forstørring duger for mitt bruk ut til 500m. Lett, justering som er å stole på. Men sannelig kan det gå i surr når en har MOA justering på dette siktet og Mrad på bender`n.

Skal for øvrig selge den PM II kikkerten, er litt for lite forstørring til mitt bruk. Så dine vurderinger med 16x kikkert er vel ikke så gale.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke kikkerten til? Hvilket nivå er du på?

 

Hvis du skal skyte med støtte er "taktiske" sikter ok. Skal du bruke siktet til moe annet (jaktfelt, løpende, metallsiluett) bør du ha et enklere retikkel. De taktiske juletrærne er bare forstyrrende og gir feil "referanser". Toppskyttere innen nevnte grener benytter kun dot eller grove stolper. De skyter mindre poeng med "granskogen". Det er prøvd.

 

Et av de beste allroundkikkertene jeg vet om då er den svindyre Swarovski Z6i 2,5-15x44 med belyst 4a med targettårn. Lysprikken dekker 1cm på 100m på 15x. Den har 1cm klikk og har høydejustering på 180cm på 100m. Denne kikkerten er ganske kompakt og ikke for tung.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...