Jump to content

Partering og transport før ferdig modning


Innante

Recommended Posts

Hei

 

Skal nordover for å prøve på hjorten nå til helga. Etter værmeldingene ser det ut til at fredagen kan bli den eneste brukbare jaktdagen.

Det er ett dyr det skal jaktes på og jeg har mulighetene til å kjøpe litt kjøtt i tilfelle jakta lykkes.

 

Blir en veldig hypotetisk spørsmålstilling dette her men skitt au:

Si jeg vil ha med meg et halvt dyr, og at dette dyret blir skutt og hengt opp fredagen. Retur blir jo på søndag så da må man grovdele og pakke det i bilen den dagen.

Hva er best å pakke kjøttet i og hvor utsatt er kjøttet for temparatursvingninger mtp modning (kjølig låve kontra varm bilkupe)? Må i så tilfelle henge kjøttet opp et par dager når jeg kommer hjem igjen regner jeg med. Har flere gjort dette før og hva er deres erfaringer?

 

Det mest ideelle hadde jo vært å latt evt kjøtt henge en uke minst men syter med å kjøre tur-retur Voss for å hente kjøtt neste helg igjen.

 

I tilfelle suksess vil jeg også kunne svare på noe ingen har spurt seg om før, hvor mye hjort får man inn i en fullstappet Toyota Yaris :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det mest vanlige på elg- og hjortejakt er vel å ta ut innvollene, og kjøre (ihht. disp i motorferdsselloven) dyret til en låve e.l., der en flår dyret, og kapper av bein og hode. Da har en et helt slakt, som bør henge på en tørr og luftig plass. Da danner det seg forholdsvis fort tørkehinne på slaktet, og da kan det henge meget lenge (minst det dobbelte av de anbefalte 50 døgngradene) uten å ta skade. NB: I nakken kan det komme ut spinalvæske - dekk til med gas (viltsekk!) hvis det er fare for flueangrep.

 

Vi som jakter i ulendt terreng, er vant til å slakte og partere dyrene i marka. Da skjærer vi fra slaktsidene, bøgene, og lårene, og deler ryggen i 2-3 deler. Når disse delene av slaktet blir hengt opp,dannes det hinner omtrent som heilslakt.

 

En bør ikke skjære i slakt før det skal utbeines/fordeles, da får en i tilfelle nye, fuktige flater. Hvis du vet hvilke deler/hvor mye du skal ha, bør dette skjæres fra når en er ferdig med slaktingen, og henges til tørking/modning. I gamle dager hadde vi noe som het "slaktepapir", som vi pakket slaktene i, porøst papir som ikke kleber.

 

Hvis kjøttet først er avkjølt, og har dannet hinne, er temperaturen ikke kritisk - om det blir varmt noen timer i en bil, har liten betydning, hvis ikke slaktet er kontaminert med skadelige mikroorganismer. Kjøttet kan jo modne i alt fra -2 til vel romtemperatur. For å kontrollere modingen, kan du skaffe deg et "inne/ute"-termometer (49,90 hos Biltema/Clas Ohlsson), stikk kniven inn i det tjukkeste kjøttet, og smett inn sensoren (etter at du har desinfisert den, i disse svineinfluensatider har vel alle spritdesinfeksjon), følg med og noter temperatur etpar ganger i døgnet.

 

Lykke til med jakta og hjortesteika!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...