Jump to content

Med himmelen som Bakgrunn


Martin_O

Recommended Posts

Hei

 

Fersk Hagle skyter med et spørsmål etter å ha sett en del jaktvideoer osv fra rypefjellet. For meg så virker det som de skyter uten å ha veldig sikker bakgrunn, men er kanskje bare jeg som er dårlig på avstandsbedømmelse og er mest vant til skyting med andre våpen. Men spørsmålene mine er:

 

Med hagle, i motsettning til rifle, er det bare å skyte på mål så lenge man har himmel som bakgrunn?? Klønete forklart men det jeg lurer på er om dette regnes som ok?? Er det ikke noe fare med hagel som kommer ned??

 

Når jeg skal prøve meg frem med nye hagla mi på avstander osv ved å sette opp en papirlapp med en sirkel osv, Hvor stor sirkel bør jeg tegne og hvor mange hagel bør være innenfor denne sirkelen før det blir for stor spredning osv? er det noe mal på dette eller noe annet jeg skal evaluere det på. Synes noen ganger det virker som mange skyter på så lange avstander med hagle, men som sagt så er det kanskje jeg som er dårlig på å bedømme avstander over 30 meter:)

 

Ps! med å skyte på himmel mener jeg i en vinkel så det ikke er fare for at noen kommer over horisonten eller noe. Skrått rett opp liksom:)

Link to comment
Share on other sites

En hagleskur representerer en vesentlig mindre fare når den kommer ned, enn en riflekule. Likevel er det ikke "bare" å skyte uten å vite hva som er bak målet.

 

Hagleammo har 100meter sikkerhetsavstand pr mm på haggelen. Skyter du rypemmo så er ikke sikkerhetsavtanden særlig mer enn 200 meter. Gåsammo som nr2 har ca 400 meter sikkerhetsavstand. Skulle du være så uheldig å treffe noen på 200 meter så vil de mest sannsynlig ikke ta noe særlig skade av det, men det vil ikke være en hyggelig opplevelse. Du må derfor vite at haggelen ikke lander på noen, eller noe.

 

For noen få år siden skøyt jeg ei måke på sjøfugljakta. Det jeg ikke tenkte på var at vinkelen jeg skøyt fra sende hagleskura ganske så langt over skjæret, og dermed regna det haggel på hytta som lå 200 meter bak. Ingen ble skadd, eller noe ødelagt, men skal love deg han karen som kom ut ikke var glad for det! Selv så jeg ikke hytta, og var temmelig fersk som sjøfugljeger. Så ja, det er viktig å tenkte på hvor hagleskura kommer til å lande.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt truffet av hagl som detter ned flere ganger.. Er som å stå ute i nettopp det; en haglskur :mrgreen: Merker det nesten ikke..

Dessuten er SIKKERHETSavstanden med hagle kun haglstørrelse x 100, Altså feks 310m.

Er som regel ikke noe problem det der.

 

Ikke skyt på over 30 m som en tommelfingerregel. Du skal ha flaks om dyret detter når du passerer 30-35m.

Hagle ER et kortholdsvåpen, og selv om det ser ut som om man skyter på lengre avstander på film ol, skyldes det ofte vidvinkellise sånt no slik at det ser lengre ut enn det er i virkeligheten.

Sett opp en stor papplate på 25-30m og skyt på denne. Kan være lurt å tegne et punkt på skiva. Du ser fort om det er noen hull i svermen, og hvor stor dekning du har.

 

Hva tenker du å jakte forresten?

Link to comment
Share on other sites

skyter du et hagleskudd rett opp, hører du det drysser i buskene noen sekunder etterpå. ikke prøv det med buckshots.

 

spøk til side: som nevnt miste hagl energien sin etter noen få hundre meter. haglstørrelsene vi bruker på fuglejakt, normalt nr7 til nr3, avhengig av materiale og viltet vi jakter på, er såpass små at de ikke er spesielt farlige når de detter ned.

ved duejakt har jeg opplevd at det "drysser" halg fra naboposten 300meter unna, når de skyter oppover, ganske udramatisk.

allikevel, får du et haggel i øyet på 100meters avstand er det garantert ikke hyggelig, så du har et poeng, tenk over hvor haglene dine lander, og bruk briller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...