Jump to content

gamle 30-06 og 6,5x55 patroner


hjemmeladeren

Recommended Posts

har fått en liten neve med noen gamle patroner, ta 30-06 først her, disse har en svært kort butt kule, med et firkanta hull i front, og når jeg rister på disse høres det ut å være svært lite krutt i disse. hva er dette og kan de skytes uten fare? ( patronen ser ellers fin ut)

 

6,5x55.

"super 6,5mm

Enhetspatron

for krag og mauser

Nye hylser"

 

dette er var der står på esken ( vet ikke om det er orginal eske).

kula her er lang, slang og spiss ( kan minne om 144grs D-spiss) men kula er stål farget..

hva er dette for patron? og kan den skytes som trening? og, er det stål mantel eller bare fargen som er slikt? det er 3 patroner i pakken som har samme farge på kula som 144grs D-spiss.

Link to comment
Share on other sites

ta 30-06 først her, disse har en svært kort butt kule, med et firkanta hull i front, og når jeg rister på disse høres det ut å være svært lite krutt i disse. hva er dette og kan de skytes uten fare? ( patronen ser ellers fin ut)

 

Dette er vel det som kalles kortholdspatron. Hva den er brukanes til har jeg ingen anelse om.

Link to comment
Share on other sites

er det stålfarga kule er det nok et eller annet som er magnetisk i kula (stålmantel kalles det for)

disse kulene ruster !

 

slike sliter nok mer på løpet enn vanlige kuler, men de er ikke farlig å skyte.

 

om de er i en 6,5 super pakke, så er de neppe i orginaleska. mener 6,5 super kom på 70 tallet. da med 144grs D-spiss.

 

hva står det stempla i bunn på 6,5 patronene?

Link to comment
Share on other sites

er det stålfarga kule er det nok et eller annet som er magnetisk i kula (stålmantel kalles det for)

disse kulene ruster !

 

slike sliter nok mer på løpet enn vanlige kuler, men de er ikke farlig å skyte.

 

om de er i en 6,5 super pakke, så er de neppe i orginaleska. mener 6,5 super kom på 70 tallet. da med 144grs D-spiss.

 

hva står det stempla i bunn på 6,5 patronene?

 

 

på eska er der stemplet "lot 09 - RN -88 "

 

på patronens står der "RA 1941" og tennhetta er rund ( ikke flat)

Link to comment
Share on other sites

eska er fra -88.

patronene er militære 9 grams kuler fra 1941.

puss godt om du skyter disse, de har korrosive hetter.

 

 

pusse godt ja, er det av disse som har "sure" tennhetter eller hva dere nå kaller det? for mange år siden var der en gammel gubbe på skytebanen som formante folk om at de måtte pusse løpet med kaustiksoda med en gang de kom hjem, og det mener jeg var pga noe gamle patroner..

 

noe spesiell puss eller bare normal puss med eds red, fulmens greenbore og våpenolje?

 

har ikke noe løp å skyte disse i nå, men i løpet av høsten får jeg ett baneløp som jeg skal sette i saueren.

 

( rart, før jeg hørte om kammeret skjøt jeg nato til trening og ladde lapua mega til jakt, og sub for morro skyting. etter at jeg oppdaget kammeret har der kommet flere kule og krutt typer i hus, 9,3 løpet er på vei og ett 6,5 løp kommer i løpet av høsten...)

Link to comment
Share on other sites

Blanke kuler har nikkelmantel istedet for tambakmantel. Begge typer kan ha stål innenfor nikkel/tambak overflaten, men det er mest vanlig med stål sammen med nikkel. Dette kalles plettert stålmantel. Kuler med stålmantel sliter oftes noe mer på løpet, og jeg ville nok ikke brukt stålmantel i nye presisjonsløp. D

Moderne kuler har ren tambakmantel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...