jbmauseren Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Driver og prøver og lade 8x57js med lee dier har pressa hylsa ok det er ok , men får ikke klemt hylse halsen nok til at kula sitter fast. har prøvd og justere men ødleger hylsa da , Hva gjør je feil tro. har lada 308 , 6,5-55. 30-06 -og 9,3x62 og det har gått fint? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeivVidar Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Har du Lee Collet die? Altså den smørefrie dia til halspressing? Eller helpresser du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbmauseren Posted September 21, 2009 Author Share Posted September 21, 2009 Har du Lee Collet die? Altså den smørefrie dia til halspressing? Eller helpresser du? Ja si det, dia som presser hylsa samtidig som jeg tar ut tennstiften står det LEE 8x57-j6 på, så trodde den virka som rcbs sin die. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stykkjunkeren Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Først og fremst, er du sikker på at du har brukt riktige kuler Det går an å ta feil av .30 og 8mm. kuler i farta. Hvis det er riktige kuler du har brukt blir saken verre. Det jeg kan foreslå i det tilfellet er at du bruker diesettet til .308 for å klemme inn halsen litt ekstra før du prøver å sette kula på plass. Det er ikke forskriftsmessig, men det funker, særlig bra med boat-tail kuler. Og ja, jeg HAR prøvd ut dette også, på patroner avfyrt i våpen med litt for romt kammer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Har du den Lee dia, så må du muligens ta ut den stanga og smergle av den litt med fint smergel papir. Eg måtte gjere dette på både .223 og 6.5x55 necksize diene mine frå Lee.. Eg fekk rett å slett ikkje halsen trang nok, men etter pussinga, så fungerte dette fint. Men pass på å ikkje ta for mykje i slengen, hvis den stanga blir for liten diameter på, så kan det bli et lite vilt helsiken å presse kulene i etterpå, samtidig som trykket øker i patrona, så vær litt fin på labben.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Dåsemikkel Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Sånn er det å kjøpe halvfabrikat dier=lee collet die. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeivVidar Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Sånn er det å kjøpe halvfabrikat dier=lee collet die. Sånn er det når man ikke gidder å bruke ei hel formue på ei die, men allikevel vil ha ei smørefri. Da tar man seg heller 15 sekunder ekstra på laderommet å pusser av mandrellen, og vips, flere hundre kroner inntjent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HS Precision Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Har du Lee Collet die? Altså den smørefrie dia til halspressing? Eller helpresser du? Ja si det, dia som presser hylsa samtidig som jeg tar ut tennstiften står det LEE 8x57-j6 på, så trodde den virka som rcbs sin die. Du må først finne ut av hvilken die-sett du har; Collet die sett(collet neck sizer+ seater) COLLET DELUXE(da er det 3 dier; Collet+standard helpresse+ seater) eller Lee die sett standard med helpressedie+ sater. Siiden du ikke vet dette kan du foreløpig se bort fra alle svar, da det ikke er sikkert svarene omhandler rett die. Jeg tolker det også dithen at du ikke har lest for mye om lading...så da er ladekurset på Portalen her på forumet, og ladeboken noe du gjør før du fortsetter. Ellers kommer du stadig i trøbbel, og må spørre her...Det er greit nok etterhvert, men for at folk skal gidde å svare må du gjøre litt innsats sjøl. Det er DU som har igjen for det. Forresten greier du deg ikke lenge med bare necksizer, men det vet du selv når du har studert litt litteratur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HS Precision Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Sånn er det å kjøpe halvfabrikat dier=lee collet die. LEEs svar på Reddings 10 bøssinger; 10 mandreller du sliper til selv= 1/3 pris og MINST(!) like bra resultat. Garantert den mest geniale dia på markedet. Halsene blir 100% rette med minimal messingbearbeiding(kanskje nettopp derfor) Kan forøvrig nevne at da jeg kjøpte 300WSM i sin tid, og ikke LEE hadde collet til WSM(vet fortsatt ikke om de har) lagde jeg en 300WSM collet av ei 308 die på noen minutter. Slikt kan du gjøre med nesten hvilket kaliber som helst. Prøv det med en batteridrill og et borr med en annen type die på 5 min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yngve Posted October 2, 2009 Share Posted October 2, 2009 At man kan forveksle .30 og 8mm er en ting men man kan forveksle 8mm og 8mm. 7.92x57IS og 7.92x57I er ikke samme patron. IS skal ha 8,2mm kule I skal ha 8,1 mm kule. IS er den "moderne" varianten som ble brukt av tyskerne.. Mål kulene og se at du har fått rett type Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted October 2, 2009 Share Posted October 2, 2009 Vanlig die (helpressing): Gjennomgående utstøter, sekskantskrue i topp. Skal ikke måtte modifiseres for korrekt funksjon. Lee Collet (halspressing): Serratert skrue i aluminium i topp. Utstøter/mandrell må gjerne pusses ned noen hundredeler for å få skikkelig hold på kula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbmauseren Posted October 12, 2009 Author Share Posted October 12, 2009 Eg pressa rett og slett hylsa hardere og da satt kula som ett skudd, bokstavelig talt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts