Jump to content

Får ikke klemt fast kula!


jbmauseren

Recommended Posts

Først og fremst, er du sikker på at du har brukt riktige kuler :?::?::?:

 

Det går an å ta feil av .30 og 8mm. kuler i farta.

Hvis det er riktige kuler du har brukt blir saken verre.

Det jeg kan foreslå i det tilfellet er at du bruker diesettet til .308 for å klemme inn halsen litt ekstra før du prøver å sette kula på plass.

Det er ikke forskriftsmessig, men det funker, særlig bra med boat-tail kuler.

 

Og ja, jeg HAR prøvd ut dette også, på patroner avfyrt i våpen med litt for romt kammer.

Link to comment
Share on other sites

Har du den Lee dia, så må du muligens ta ut den stanga og smergle av den litt med fint smergel papir. Eg måtte gjere dette på både .223 og 6.5x55 necksize diene mine frå Lee..

Eg fekk rett å slett ikkje halsen trang nok, men etter pussinga, så fungerte dette fint. Men pass på å ikkje ta for mykje i slengen, hvis den stanga blir for liten diameter på, så kan det bli et lite vilt helsiken å presse kulene i etterpå, samtidig som trykket øker i patrona, så vær litt fin på labben.. :)

Link to comment
Share on other sites

Har du Lee Collet die? Altså den smørefrie dia til halspressing? Eller helpresser du?

 

 

 

Ja si det, dia som presser hylsa samtidig som jeg tar ut tennstiften står det LEE 8x57-j6 på, så trodde den virka som rcbs sin die.

 

Du må først finne ut av hvilken die-sett du har; Collet die sett(collet neck sizer+ seater) COLLET DELUXE(da er det 3 dier; Collet+standard helpresse+ seater) eller Lee die sett standard med helpressedie+ sater.

 

Siiden du ikke vet dette kan du foreløpig se bort fra alle svar, da det ikke er sikkert svarene omhandler rett die. Jeg tolker det også dithen at du ikke har lest for mye om lading...så da er ladekurset på Portalen her på forumet, og ladeboken noe du gjør før du fortsetter.

 

Ellers kommer du stadig i trøbbel, og må spørre her...Det er greit nok etterhvert, men for at folk skal gidde å svare må du gjøre litt innsats sjøl. Det er DU som har igjen for det.

 

Forresten greier du deg ikke lenge med bare necksizer, men det vet du selv når du har studert litt litteratur. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sånn er det å kjøpe halvfabrikat dier=lee collet die. :lol:

 

LEEs svar på Reddings 10 bøssinger; 10 mandreller du sliper til selv= 1/3 pris og MINST(!) like bra resultat. Garantert den mest geniale dia på markedet. Halsene blir 100% rette med minimal messingbearbeiding(kanskje nettopp derfor)

 

Kan forøvrig nevne at da jeg kjøpte 300WSM i sin tid, og ikke LEE hadde collet til WSM(vet fortsatt ikke om de har) lagde jeg en 300WSM collet av ei 308 die på noen minutter. Slikt kan du gjøre med nesten hvilket kaliber som helst. Prøv det med en batteridrill og et borr med en annen type die på 5 min :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

At man kan forveksle .30 og 8mm er en ting men man kan forveksle 8mm og 8mm.

 

7.92x57IS og 7.92x57I er ikke samme patron.

IS skal ha 8,2mm kule I skal ha 8,1 mm kule.

IS er den "moderne" varianten som ble brukt av tyskerne..

 

Mål kulene og se at du har fått rett type

Link to comment
Share on other sites

Vanlig die (helpressing): Gjennomgående utstøter, sekskantskrue i topp. Skal ikke måtte modifiseres for korrekt funksjon.

Lee Collet (halspressing): Serratert skrue i aluminium i topp. Utstøter/mandrell må gjerne pusses ned noen hundredeler for å få skikkelig hold på kula.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...