Jump to content

Kan bli syk av Hjortelusa!


Melk

Recommended Posts

Hei!

Ser det er en annen tråd med hjortelus her, men jeg vil lage en egen tråd om erfaringer på bitt av dette lille stygge dyret.

 

Jeg har hørt mye forselig om denne lille skapningen, og etter det jeg har lest, er det svært lite forsking på fluen, og vi vet alt for lite om den.

 

Det hadde vært veldig interessant og hørt deres erfaringer med bitt av fluen.

Noen sier at fluen ikke biter, men da må jeg legge til at da tar dere grundig feil.

Selv har jeg blitt bitt flere ganger, og snakket med flere andre jegere som sier det samme.

Riktig nok biter den ikke så ofte (heldig vis), men det skjer.

Jeg reagerer ganske kraftig på mygg, veps osv, men noe annet enn et lite rødt merke som er litt halv sårt, merker jeg ikke.

MEN

Snakket med en annen jeger som jeg traff mens det var litt bålkos etter en jakt økt.

Vi snakket om fluen, og han rapporterte at han hadde fått feber og var slapp etter bitt av fluen 2 forselige ganger.

Dagen etter var han i topp form igjen.

 

Jeg hadde med meg en kamerat på jakt for noen uker siden.

Han ble bitt 2 steder, og tenkte ikke mer på det.

På kvelden fikk han feber og var slapp og sliten.

Dagen etter, var han i topp form igjen. Tilfeldighet?... Kanskje......

 

Uka etter, var jeg på jakt igjen...

Jeg ble bitt noen få plasser... på kvelden fikk jeg feber og var slapp.Dagen etter, var alt bra igjen.. tilfeldig?.... kanskje....

 

Er det flere som har like erfaringer her?

 

Mvh

 

Melk

Link to comment
Share on other sites

Her jeg holder til er det grusomt mye av dette utysket, så jeg regner med jeg har blitt bitt mer enn en gang. Dog har jeg aldri merket noe til bivirkninger av noe slag på bakgrunn av dette på meg selv. Har dog sett at bikkja har fått en "byll" en gang med påfølgende sår etter å ha blitt bitt, men dette har også bare skjedd en gang. Men jeg antar at folk reagerer forskjellig på dette.

 

Om noen har noen tips for å holde skiten unna når man er ute, annet enn fluenetting over hodet, så mottas det med takk.

Link to comment
Share on other sites

Ser helst at det kanskje kan diskuteres i den andre tråden om hjortelus.

Vil egentlig bare sammle opp erfaringer om bitt av fluen.

 

Er nok helt sikkert at folk reagerer forskjellig, og selv har jeg blitt bitt MANGE ganger uten at jeg har fått feber av det.

Men for alt jeg vet, kanskje man den ene dagen blir bitt litt "bedre" enn ellers.. Kanskje noen fluer bærer en virus/bakterie.. Aner ikke jeg.. Bare gjetter..

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om denne linken er postet før:

 

http://www.flattogflue.no/fakta_om_hjortelusflue.html

 

Stikker hjortelusflua mennesker?

Ja, men ikke så ofte. Noen sier de merker stikket godt, andre sier de ikke merker noe i det hele tatt. Noen kan få opphovning og kløe. Fra utlandet kjennes en reaksjon hos noen der stikket etter tre dager utvikler seg til en hard, rød kul. Stikkstedet kan klø intenst i 14-20 dager, i ekstreme tilfeller kan den kløende knute vare i ett år.

 

Kan hjortelusflua spre sykdommer?

 

Fra Mellom-Europa er det indikasjoner på at hjortelusflua kan spre bakterien Bartonella schoenbuchensis fra rådyr til mennesker. Den langvarige kløen som beskrevet ovenfor kan muligens være et resultat av en Bartonella-infeksjon. Fra tid til annen reises det andre mistanker, eksempelvis "O-løpersykdommen" som det tidligere var mye snakk om i Sverige. Det er imidlertid ikke funnet noen sammenheng. Fordi én lusflue kun bruker én vert (den kaster vingene når verten er funnet), vil den i liten grad overføre smitte fra dyr til dyr, med mindre smittestoffet har evnen til å overføres fra mor-hjortelusflua til hennes avkom mens hun dier dem. Trypanosomer fra hjort er funnet i hjortelusfluas tarm, men er ikke vist å kunne smitte nye dyr.

Link to comment
Share on other sites

Ja, står mye nyttig der, vet om den.

 

Men jeg bare vet at det garantert finnes jegere her inne som kanskje har merket det samme.

Grunneieren jeg jakter hos, sa at i fjord under elgjakta, skjedde det samme med han.

Tror det er mer bak denne jævelen enn vi vet om.

 

Editert etter innlegget til Skautussa :

Hodepine ja! det glemte jeg.

 

Det har jeg faktisk i dag, kom hjem fra jakta i går, og det var denne lørdagen jeg hadde feber.

men dagen etter, var feberen borte, men hodepine har jeg.

 

Fikk forresten en MSN Messenger melding Zeelynx her på kammeret, og han melder om hodepine også.

Men om det har noen sammenheng aner jeg heller ikke.

 

PS. NEI, det er ikke pga drekking på jakta :) (drikker sjeldent)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hm....både forrige helg og denne helga ble jeg bitt av Hjortelusflua....

Mandag forrige uke var jeg i dårligform....feberfølse, hodepine, vondhals og slapp. Var hjemme fra jobb tirsd, onsd, og torsd.

I går begynte jeg med samme greie....... er sykemeldt til og med torsdag denne uken....

 

Jeg ble bitt av hjortelus flue forrige søndag...... og var ikke i form mandag.....

I helgen ble jeg bitt lørdag..... og søndag ettermiddag/kveld fikk jeg samme symptomer som forrige uke....hodepine og feberfølse.....

 

Tilfeldigheter.....eller en sammen heng.....ikke vet jeg..... men kjenner stikka tydelig i nakken og de klør.

Kjenner godt av flua "biter/stikker" banna utøy!

 

Har dette en sammen heng eller er det bare vanlig forkjølese....

Jeg vet faktisk ikke.

Link to comment
Share on other sites

aha nå lysner det her.

Fikk noen røde utslett etter slakting forrige uke. Lurte på hva det var.

I helga frøs jeg noe jævlig, trodde at det var influensa på gang. Våkna søndag med en jævla skallebank. Droppet postinga. Utpå kvelden forsvant hodepina, og lutt på frysing og skjelving.....

 

Hmmmm...... Tilfeldig? Ikke vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vi jakter elg i ett område som er svært utsatt for hjortelus for å si det pent, og alle i jaktlaget får som regel noen bitt om dagen, men ingen har merket noen tegn til annet enn litt kløing (og ekstrem frustrasjon og hat da, men det slipper man vel ikke unna uanset) De kompisene du kjenner som har fått sykdomstendenser, er dette i ca samme geografiske område? Har de du kjenner som har fått en slik reaksjon hatt noen form for allergier for andre insekter eller dyr fra før?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

et kjapt spørsmål: Biter den dær hjortelus flua hunden? Kryr av sånn små ekle dyr der vi jakter, liker seg ekstremt godt i hodebunnen. En annen kar som jakter i området sier det er hjortelus. Og enkelte områder er det så mye, at det faktisk irritere mæ og gå dær...

Har en hund som er begynt å klø ganske mye etter et par hytteturer i området.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...