EirikVR Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Jeg er 15 år. Trenger jeg da å kjøpe jaktkort om jeg skal være med fattern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 (edited) EDIT igjen... Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst. "§ 6. Opplæring i jakt og fangst Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende: a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende." Det står ingen ting her om at personen som opplæres ikke trenger jaktkort. Finn en lovtekst som sier noe anna!! En person under opplæring er også en jeger, en jeger trenger grunneiers tillatelse for å drive jakt, og den gis normal gjennom kjøp av jaktkort... Edited September 19, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_husby_ Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Jeg mener at det er ledsager som skal ha jaktkort, uavhengig om begge går med våpen, eller bare opplæringsjegeren. Når jeg gikk på opplæringsjakt(3 år siden sist) kjøpte fadern jaktkort, men vi begge gikk med våpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bård 308 Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 når opplæringsjeger er 15 år så er det han som er verge som skal ha kort, opplæringsjegeren jakter da på han/hun som har ansvaret for lærlingen under jakten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EirikVR Posted September 19, 2009 Author Share Posted September 19, 2009 Okei, takk for oppklaring. Jeg satser på at de to siste svarene stemmer. Om man skal kjøpe jaktkort må man jo oppgi jegernummer og det har ikke jeg siden jeg ikke trenger å betale jegeravgifta før jeg blir 16. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_husby_ Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Bare husk å ta med ID som viser at du er under 16år... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freeride Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022798 Vilkårene ved slik jakt er at personen som er under opplæring, har samtykke fra foreldre eller foresatte er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha drevet jakt og betalt jegeravgift i minst tre år. Tilsynspersonen må også ha tillatelse fra grunneier. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende som er under opplæring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oddvar Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Om personen som er under opplæring trenger jaktkort er det bare grunneier som kan svare på. Du trenger grunneiers tillatelse for å være med på opplæringsjakt, så å gamble på at det går greit uten å først høre med grunneier hadde ikke jeg gjort. mvh Oddvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik B. Hoksvold Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Jeg er 15 år. Trenger jeg da å kjøpe jaktkort om jeg skal være med fattern? Her jeg bor får vi gratis jaktkort på fjellstyret inntil vi er 20 år. Men vi må ha det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stingsilda Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Det er, som Oddvar sier, grunneier som bestemmer hvem som kan jakte. Dette gjelder også om man må ha jaktkort, eventuelt også betale for opplæringsjakt. Ring grunneier og spør. I statsallmenningene må man ha kort, men enkelte allmenninger får unge jegere kortet gratis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts