Jump to content

Småviltjakt i Sverige?


Ungjeger

Recommended Posts

Staten har uendelig store områder i Sverige. Jämtland og Västerbotten selger som regel kort til 200 SEK pr døgn, mens det i Norrbotten koster 100 SEK pr. døgn.

 

Vet ikke hvordan det har gått med de nye reglene som skulle komme for at nordmenn skal kunne jage fra 25.8

men på privat skog er det ingen hindringer. Litt dyrere enn staten, men ofte slipper du unna rein.

 

Selv skal jeg kose meg i Värmlands dype skoger :D

Grevlingjakt fra 1.8 og en laaaaaaaaaaaaaaaang jaktesong inkl. elgjakt for 3000,- :mrgreen:

Fullt kjør for laikaene fra første til siste jaktdag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det har endelig blitt mulig å jakte i Sverige igjen. Sesongen 2006 ble spolert på grunn av et håpløst regelverk med krav om guide etc., men nå er alt så mye enklere. På statens grunn må man møte personlig opp på et godkjent utsalgssted for jaktkort. Der får man kjøpe kort i inntil fem sammenhengende jaktdager. Man må så tilbake til utsalgsstedet for å rapportere fangst og kjøpe nytt kort. Helt greit for oss som er gjestejegere, men håpløst for svenskene! Regelen er den samme for alle, uansett nasjonalitet. Så i Kiruna sto jeg i kø samman med en eldre kar som var rimelig forbanna fordi han skulle en lengre tur inn på hytta og jakte. Han fikk i motsetning til meg kjøpe sesonkort, men det viste seg at han kunne jakte kun i fem dager i strekk. Så måtte ha inn til folk og rapportere på internett. Mannen var sikker 70 og hadde aldri eid en pc...

 

Men husk at du må på et postkontor først og kjøpe statskort, så må du på utsalgsstedet for å kjøpe kort. Og de har litt merkelige åpningstider, både på posten og på kotoret for jaktkort (som oftest et turistbyrå).

 

Gå inn på http://www.fjallen .nu. Der finner du regler og info om kortselgere.

 

God tur!

 

Bård

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har vært en uke på ferie i Piteå nå, og når man krysser riksgrensen inn mot Kiruna og kjører i nesten tre timer i rypeterreng, for så å komme igjennom Kiruna by og kjøre i skogsfuglterreng helt ned til Tøre i tre timer til.

Fatter ikke reglene, folk må jo drukne i de terrengene, kan ikke se for meg at man overhode behøver å gå i kø der. Og det var bare en liten del av Norrboten jeg så da.

I tillegg kommer Vesterbotn, Jamtland osv...

Ble sittende å drømme i bilen hele veien, toppjakt på skogsfugl i de områdene må være utrolig bra.

Link to comment
Share on other sites

mens det i Norrbotten koster 100 SEK pr. døgn.

 

??? Hvor da ???

 

Sist jeg sjekket, var det 250sek, maks 5 dager i strekk, og kan kjøpes 5 dager før jakten starter..

Dette gjelder kun Norrbottens län..

 

Koster 300sek i statlig avgift.

 

Sjekk også ut http://smavilt.se/info/ for info om jakt i Norrbotten, Västerbotten og Jämtland

 

Men husk at du må på et postkontor først og kjøpe statskort, så må du på utsalgsstedet for å kjøpe kort. Og de har litt merkelige åpningstider, både på posten og på kotoret for jaktkort (som oftest et turistbyrå).

Kan også betales via norsk nettbank eller norske postkontor/banker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...