Jump to content

Grisejakt...


Daywalker

Recommended Posts

God dag godtfolk!

 

Har akkurat fått ordnet villsvin tur i slutten av oktober.

Det er en kombi tur med driv og vak jakt på kvelden i skjønn forening.

Har jaktet litt diverse av fjær og hår vilt,men aldri villsvin.

Så er der noen som har noen gode råd angående utstyr osv,så

takker og bukker jeg for det.

Alltid kjekt med noen tips før man hiver seg uti noe nytt...

Link to comment
Share on other sites

Det jaktguiden sa når eg var i Sverige på villsvinjakt var at det kunne være lurt å ha ei go lykt festa/teipa til løpet på børsa. Viss du sitter på åte om kvelden og månen ikke gir godt nok skytelys kan du skru på lykta, paralysere dyret og få et sikkert skudd. Dette funka bra for flere av de som var i jaktfølget mitt :wink: Kor i Sverige er du du skal på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Et godt råd er å sette seg litt inn i hvordan man skiller ulike kjønn og aldersklasser. Det kommer det ofte inn mye dyr og som svinser frem og tilbake. Avgjørelsen om skudd må tas fort med tanke dyr som står fri og er skytbare.

 

Lær deg også treffpunktet på grisene. Del opp høyden på grisekroppen i tre deler. Treffpunktet ligger i skille mellom den nedre og midtre tredjedelen, like bak bogen. Det er fort gjort og skyte over ryggsøyla hvis en holder rent på bogen som ofte går bra på hjorteviltet.

 

God jakt og nyt opplevelsen av snøfting i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Husker den saken ble diskutert i Tyskland nå i høst, konklusjonen fra de fleste var at om man tente en lykt så ble villsvina like paralysert som et snøfnugg i helvete, de fordampet før du fikk sukk for deg...

 

Det fantes visse tricks forsto jeg, med å dimme opp langsomt, eller bruke svake batterier og rødt filter, men det ble aldri aktuellt for meg.

Ser jeg ikke hva jeg skyter på uten lykt så er måneskinnet for svakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips så langt.

Nå er det ikke Sverige jeg skal jakte i ,men Tyskland.

Så vet ikke hvordan lovgivningen er der mht til løpsmontert lykt?

Ble anbefalt av han vi skal reise med å ta med hodelykt eller lomme lykt.

Tror helst det var for å gå til og fra post på morgen\ kveld.

Utover det har jeg tenkt å bruke ei 9,3x62 ladd med 285 grs mega.

Satser på at det kan være fin medisin for grisen...

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips så langt.

Nå er det ikke Sverige jeg skal jakte i ,men Tyskland.

Så vet ikke hvordan lovgivningen er der mht til løpsmontert lykt?

Ble anbefalt av han vi skal reise med å ta med hodelykt eller lomme lykt.

Tror helst det var for å gå til og fra post på morgen\ kveld.

Utover det har jeg tenkt å bruke ei 9,3x62 ladd med 285 grs mega.

Satser på at det kan være fin medisin for grisen...

 

 

Regelverket i Tyskland er ikke så ulikt vårt eget på de punktene.

Kunstig lys og nattsikter er ikke tillatt på jakt, men det er visse unntak for lommelykt og hodelykt ved ettersøk av påskutt vilt.

Tyskerne er generellt ganske tradisjonstro, så i hovedregel kan man si at du bør unngå alt som er løpsmontert, være seg lykt, laser, nattkikkert eller lyddemper, sistnevnte er forøvrig totalforbudt der nede..

 

Selv har jeg pleid å ha med en kraftig lommelykt og en hodelykt til evt. ettersøk, men for å finne veien til og fra post, samt for å innrette meg på post har jeg brukt en bitteliten LED-lykt av typen man har på nøkkelknippet.

Det gir mer enn nok lys til det nødvendige arbeidet der, selv om man egentlig bør vente til nattsynet har kommet seg før man går frem til post, det kan jo være gris der allerede da.

 

Gutta jeg jaktet med hadde som praksis å parkere bilen og slokke alle lys etter at våpen, pakning og utstyr var klargjort, så jekket de en øl og drakk denne langsomt mens man pratet om vær, vind, sjansene for svin på post.

Da ølflaskene var tomme var også nattsynet brukbart og man kunne gå til posten uten bruk av kunstig lys. :)

 

Og at 9,3x62 er bra medisin mot gris kan jeg skrive under på. :)

Link to comment
Share on other sites

Har en av de større hodelyktene fra silva som jeg tenkte å ta med.

Dette i tilfelle ettersøk.

For jakt på kvelden \ natten var planen å bruke en zeiss 3-12x56 med lyspunkt.

For drivjakten derimot skal der på en liten lett leupold 1-4x20.

Børsa er også utstyrt med raske åpne sikter for bruk i dårlig vær \ trang plasser.

Har frem til nå skutt ca 200-250 skutt fordelt på skiver, lerduer, trillende bildekk.

Så det begynner å kjennes riktig med tanke på sving, foranhold osv.

Blir uansett utrolig spennende. Gleder meg som en unge...

Skal prøve å få tatt litt bilder underveis som kanskje blir lagt ut her etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Har en av de større hodelyktene fra silva som jeg tenkte å ta med.

Dette i tilfelle ettersøk.

For jakt på kvelden \ natten var planen å bruke en zeiss 3-12x56 med lyspunkt.

For drivjakten derimot skal der på en liten lett leupold 1-4x20.

Børsa er også utstyrt med raske åpne sikter for bruk i dårlig vær \ trang plasser.

Har frem til nå skutt ca 200-250 skutt fordelt på skiver, lerduer, trillende bildekk.

Så det begynner å kjennes riktig med tanke på sving, foranhold osv.

Blir uansett utrolig spennende. Gleder meg som en unge...

Skal prøve å få tatt litt bilder underveis som kanskje blir lagt ut her etterhvert.

 

Det føles tryggere med lyspunkt, helt klart!

Men selv har jeg kun brukt det to ganger der nede, og den ene gangen var på dagtid.

Ellers har det som regel vært nesten like gode muligheter uten å skru på lyspunktet, for selv med minste styrke vil det være sjenerende for nattsynet, og man begrenser mulighetene for å bedømme viltet i mørket.

Den gangen jeg brukte lyspunktet på gris var det på en åteplass hvor jeg hørte at det var flere dyr på stedet (familiegruppe også kalt "rotte") og jeg klarte å sortere ut et enslig dyr som sto for seg selv og var mindre enn de fleste.

Dette for å unngå å skyte en "leitbache" altså lederpurka i familiegruppen.

Det siste er viktig da ,am ellers risikerer at flokken sprer seg utover i området og begynner en ukontrollert avl og formering med derpå følgende viltskader.

Min erfaring er at jaktvertene som regel blir glad når gjestene setter seg litt inn i emnet og spør fremfor å bare være passiv gjest/skytter. :)

 

Resten av grisene jeg har skutt har som regel vært i mer åpent lende på vei inn i maisfelt eller lignende, og der har det selv i mørke netter vært nok lys til at retikkel nr. 4 har fungert greit uten å bruke lyspunktet.

 

Såfremt det ikke er risiko for lengre avstander på drivjakt ville jeg nesten rådet deg til å bruke åpne sikter og heller ha trykkjaktkikkerten i lomma "just in case" og ved evt. behov.

På sånne drivjakter skjer ting fort og det kan bli trangere enn du tror selv om posten ser åpen ut i utgangspunktet.

 

Er det lov til å spørre hvor du skal jakte? :)

Link to comment
Share on other sites

Husk at dit våben skal være i låst våben kuffert når du køre i Tyskland, det er ikke nok det bare ligger i et etui.....

 

Og vær klar så snart du er sat på post, der kommer tit grise når de andre poster blir sat af.

 

Og ikke skyd føresoen, det er de ikke så glade for de steder jeg har været på jagt....

 

Har du fået styr på de åbne sigtemidler :wink:

 

Og husk kameraet så vi kan se lidt gode jagtbilleder fra turen :)

 

Olsen

Link to comment
Share on other sites

Nå skal riflen være oppe å gå både med en kikkert for kvelds jakt og en for drivjakt samt de åpne siktene fra Klaus. Fikk et nytt blad til bak siktet og det fungerte meget bra.

Så hadde store planer om å bruke de åpne mest mulig...

Kameraet skal være ladet og klart med nye batterier.

Er det slik med gris som med annet klov vilt at "far" med de store tennene som regel kommer sist?

Link to comment
Share on other sites

Nå skal riflen være oppe å gå både med en kikkert for kvelds jakt og en for drivjakt samt de åpne siktene fra Klaus. Fikk et nytt blad til bak siktet og det fungerte meget bra.

Så hadde store planer om å bruke de åpne mest mulig...

Kameraet skal være ladet og klart med nye batterier.

Er det slik med gris som med annet klov vilt at "far" med de store tennene som regel kommer sist?

 

 

Med villsvin er det tvert om, villsvinflokken (rotte på tysk) er et matriarki ledet av en suveren lederpurke (leitbache på tysk) og hun tolererer ikke hanngriser utover sine egne ungdyr i flokken sin.

Hvis du får en familiegruppe på post bør du forsøke å skyte et av de dyrene som er i baktroppen, der finner du nemlig de ungdyrene som ennå ikke er kastet ut av familien.

 

De litt større ungdyrene samler seg gjerne i mindre flokker/grupper og romstrerer rundt på måfå, her er gjerne dyrene tilnærmet jevngamle og størrelsene varierer ikke like mye som i en familiegruppe.

Dermed er det greit å se forskjell, en stor lederpurke er nemlig stor!

 

De eldre hanndyrene med store tenner (keiler på tysk) streifer stort sett rundt på egenhånd eller som et par hvor den yngste/minste av dem kalles "adjutant".

Jegerne der nede sverger gjerne på at den gamle grisen sender "adjutanten" i forveien for å sjekke terrenget og mattilgangen, før den gamle galten beveger seg inn i området.

Og av det jeg har sett så langt er jeg tilbøyelig til å være enig med tyskerne der.

 

Altså er det særlig de enslige grisene du såvidt skimter i mørket som er de mest interessante. :)

 

Og selv om de er store og avkrever respekt så har de vist en tendens til å bikke over og legge seg flate for en 9,3 i "maskinrommet" de også. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håper på noen scener som ligner på dette:

 

http://www.youtube.com/watch?v=DSiTFBvuYN4

 

Har du sett filmen?

 

Det er verste skitjakten jeg har sett, og håper virkelig det ikke blir slike scener. Er de som skyter dritings, eller hva?

 

Hadde de hatt halvauto ville det virkelig knatret friskt.

 

Regner med at dere viser dem en bedre måte å felle vilt på enn å skyte i hytt og pine.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sååå vanskelig, man må bare vise litt ydmykhet, lytte og gjerne spørre også.

Hvis man ikke signaliserer at man er selvbestaltet verdensmester så møter man gjerne mer velvilje også.

Det kan igjen betale seg ved at man har uventet flaks ved tildeling av post. :wink:

 

Et annet tips er å se på og kopiere jegerne som har mosegrønne hatter med flaskegrønt bånd, de er nemlig innfødte.

Jegerne med brungrønne hatter skal du ikke kopiere, de er "Wessis" og de vil du ikke sammelignes med.

Høflighet er også viktig, verten kommer til å ta deg i hånden hver morgen og hilse "Guten morgen" eller eventuellt "Grüss dich" når du er regnet som husvarm, denne hilsingen møter man igjen overalt og det forventes at man presenterer seg.

 

Noe de derimot ikke er like vant med, og som scorer poeng er nordmenns tendens til å si takk for i dag. :)

 

På selve jakten er det bare å holde kaldt (rompa blir automatisk kald) og vise måtehold.

Link to comment
Share on other sites

God morgen!

 

Da var vi tilbake etter noen flotte dager i tyskland.

Det var en flott tur med godt vær og masse hyggelige mennesker.

Der ble desverre ikke skutt mer enn fem svin på turen og fire av de var i fra tårn på natta.

Jeg hadde en ørliten sjanse på en galte som kom frem den ene kvelden,men mente at

sjansen var for dårlig. Og valgte derfor heller ikke å skyte.

Der var nok av gris i området,men driverne var få og hundene likeså.

Derfor klarte de rett og slett ikke å få grisene ut av torne og tistel krattene.

Men satser på bedre lykke neste gang. ( har bestilt ny tur til samme plass til neste høst ).

Og gleder meg allerede....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...