Jump to content

Sako Vixen - tips?


ko-stens

Recommended Posts

Har veldig lyst å bytte ut kombien med ei rifle og har nå annonsert på Finn.no. Spørs om noen vil ha den, men om noen vil, så blir det jo noen kroner til rifle. Sako Vixen i .222 er liksom favoritten da! Hører mye bra om den.

 

Ser også at det i blant er noen til salgs, og i Sverige er det mange av dem, så det skulle kunne gå an å finne en bra en. Den jeg vil ha skal være helt original. Noe annet enn .222 er uinteressant.

 

Hva bør jeg se spesielt etter? Har de noen svakheter? Hvordan ser jeg at løpet er bra? Kjett å kjøpe en hvor løpet er utslitt og presisjonen borte... Hvilke årsmodeller bør jeg se etter. Skal visst være forskjell på låsekasser? Med andre ord, hvilke nummer bør det stå? L461, L579 eller hva de nå heter?

 

Hvor mye bør jeg forvente å gi for en slik, uten kikkert? Ser for øvrig at Landrø har en med Kahles 8x56 til 6 900,-. Dette må da være billig? Men på Blocket.se står de til under 5 000,- svenske av og til...

 

Så får en først se om kombien blir solgt da. Har mine tvil, men. kanonfin børse det, men Vixen frister litt mer... :)

 

Om jeg skulle finne på å få solgt min, og det blir tørke av Vixen, finnes det like gode/bedre alternativer i samme prisklasse? Har bla. myst litt på Brno og Heym da jeg har sett noen av de til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Håper du finner deg ei fin Vixen. Jeg fant ei fra 1970 på Villmarksbutikken på Jessheim go tror jeg betalte 5000 for den for tre år siden. Min hadde 1:14 stigning og slet med å få gode samlinger på kuler tyngre enn 50 grs. Nå har jeg fått satt inn et Lotar Walterløp med 1:10 stigning i kaliber 6x45 og er storfornøyd med våpenet. Originalpipa har en spesiell rifling der det er tett mellom bommene.

Dersom du vil ha annen rifling som kan stabilisere tyngre kuler, er det en enkel sak å bytte løp om du fremdeles ønsker 222.

Link to comment
Share on other sites

L579 er vel en forester i 308 tror jeg...

 

Tror jammen jeg har en slik i våpenskapet her... :mrgreen:

 

Kombien jeg har eter 62 grains Norma så det holder, og gir knallpresisjon også med 55 grains Lapua fmj. Gjør ikke Vixen dette? Kombien min har også 1:14 etter hva jeg har hørt.

 

Er det noen forskjeller på de ulike årene de ble produsert? Mener å ha fanget opp at noen hadde låsekasse tilpasset .222, mens andre hadde noe annet. Stemmer det, og i så fall, har det noen praktisk betydning? Hva slags årsmodeller er å anbefale? Vet at på Sako.fi så finnes det en oversikt over produksjonsår, så den kan jo bli med på visning!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...