Jump to content

Trøbbel med Dillon XL 650


Orion

Recommended Posts

Har nettopp begynt å lade rifle-ammo i nyanskaffet Dillon XL 650. Lader foreløpig .223 Rem. Nå har jeg begynt å få trøbbel, med at dosering av krutt ikke fungerer bra. Ved enkelte ladinger søles det masse krutt ned over hylseholderplata og hetteisetter og videre ned... Ladningen som havner i hylsa er tilsvarende redusert.... Slik går det jo ikke an å ha det...

 

Er det bare en justeringssak, eller hva er feil... Noen som har tips om hvordan stille inn kruttdoseringen på en enkel og skikkelig måte...?

 

Har ladet 1000-vis av pistol/revolver patroner på Dillon Sq. D., men har aldri opplevd trøbbel som dette på den...

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bruker grovt krutt så kan det også hende at det rett og slett stopper seg til i hylsehalsen. Når man senker patronen så vil det renne ut over hylseholderplata osv. Jeg opplever dette stadig vekk med RP-15 i 6,5, til og med når jeg lader enkeltvis med RCBS Uniflow. Jeg har ikke opplevd det med f.eks. Norma-19 i 6,5, ladd på RL550B. Hylsehalsen på en .223 er jo ganske trang og kan nok lett gi samme problem. Du kan kanskje prøve å skifte til et krutt med mindre korn for at dette ikke skal skje på en progressiv presse. Evt. kan du jo gi kruttmålet eller kruttfylledien en liten kakk med dertil egnet redskap, men det ødelegger jo litt av sjarmen med en 650.

 

Jeg har også valgt å lage en egenkonstruert kruttsjekker på stasjon 3 på min 550. Den består av en RCBS-die med en glatt stålstang i midten. Denne stangen løftes når hylseholderplata heves. Sjekken består av en visuell sjekk av hvor høyt stanga hever seg. Setter så i kule før jeg dreier hylesholderplata slik at kuleisetting kan skje i stasjon 4. En 650 har jo ikke det problemet siden den har 5 stasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar og tips... Skal i første omg. prøve med mindre smøring i/på hylsehalsen, så får vi se om det bedrer seg. Kruttet jeg bruker er ganske grovt, ja, så det siste tipset om dette var interressant. Jeg bruker Vihtavuori N-530. Utover problemene med søling, fungerer dette kruttet ypperlig i .223.

:P

Link to comment
Share on other sites

Til 223, er det ikke ekspander, bare en påfyllings trakt som passer over hylsemunningen, uten blir det i hvertfall problem. De anbefales smøring av hylsehals også med neck sizer, men normalt går det greit uten smøring.

 

Det kommer jo an på diesettet. De fleste dier har jo expander i size-dien.

 

 

Har du ladet på Dillon noen gang?

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på lading av rifle og pistol på Dillon 650. Til rettvegga pistolpatroner er det ekspander i kruttdia. Det er det ikke på flaskehals- patroner. For disse er det ekspander på dia på første stasjon.

 

Jeg har hatt samme problem som trådstarter ved bruk av N-160. Kruttet pakka seg i en vase i kruttmålet og slapp ned en liten ladning i en parton, men med tilsvarende altfor mye krutt i den neste. Særlig ved bruk av grovt krutt kan det være lurt å høyglanspolere kruttmålet inni og innvendig i funnelen som er i kruttdia.

Link to comment
Share on other sites

Hadde også litt problemer med at hylsene veltet i utgangen fra mate-røret, og skapte problemer med funksjonen videre. Løsningen ble at jeg formet en binders slik at den passet, og tapet bindersen på materørert slik at den støttet hylsehalsen. Nå fungerer det helt fint. Se bilde.

:P

normal_IMG_1276-s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg testet noen runder etter at jeg tørket av hylse-halsene, og det ser nå ut til å fungere bedre. Men synes at kruttmengden varierer endel... Kontrollerte et par ganger, og den ene gangen var kruttmengden 1 grain mindre enn ønsket mengde på 24,5 grs N-530...

Link to comment
Share on other sites

Til 223, er det ikke ekspander, bare en påfyllings trakt som passer over hylsemunningen, uten blir det i hvertfall problem. De anbefales smøring av hylsehals også med neck sizer, men normalt går det greit uten smøring.

 

Det kommer jo an på diesettet. De fleste dier har jo expander i size-dien.

 

 

Har du ladet på Dillon noen gang?

 

 

Vil mene det, har 2 stykker.

Tror kanskje vi snakker rundt hverandre her. Til flaskehalspatroner er det selvsagt ikke expander i kruttdia, men noen dier har expanderknapp i size-dien, som står i første stasjon. Da bør en smøre hylsa innvendig, for å unngå for mye friksjon.

Men andre typer, f. eks. redding competition, som jeg bruker til riflepatroner, har ikke expanderknapp. Da slipper du å smøre, og får følgelig mindre problem med kruttfylling.

Link to comment
Share on other sites

Hadde også litt problemer med at hylsene veltet i utgangen fra mate-røret, og skapte problemer med funksjonen videre. Løsningen ble at jeg formet en binders slik at den passet, og tapet bindersen på materørert slik at den støttet hylsehalsen. Nå fungerer det helt fint. Se bilde.

:P

normal_IMG_1276-s.jpg

 

Hadde og problem med at hylsene veltet, men da snudde jeg den plastsaken som styrer hylsematesleiden. Den må tydeligvis stå en veg for korte hylser, og andre vegen for lange. Står kanskje i manualen, men lese er jo siste utveg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd Lee Collet die i Dillon sine presser (550 og 650) og kan si at dette takler pressene godt? Jeg har vurdert slike dier men vet ikke om pressa tåler presset i lengden.

 

Til trådstarter: Håper det er greit at vi diskuterer litt andre ting angående Dillon sine presser.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd Lee Collet die i Dillon sine presser (550 og 650) og kan si at dette takler pressene godt? Jeg har vurdert slike dier men vet ikke om pressa tåler presset i lengden.

 

Til trådstarter: Håper det er greit at vi diskuterer litt andre ting angående Dillon sine presser.

 

Selvfølgelig er det greit, jeg er takknemlig for alle tips jeg kan snappe opp om XL 650 spesielt, siden jeg nettopp har anskaffet meg en slik. Man lærer så lenge man lever, ingen er 100 % utlært, eller...? :D

 

Er det forresten andre som har erfart at kruttdoseringen varierer endel? Hvor mye slingringsmonn er akseptabelt? (Hvis det er akseptabelt i det hele... Ideelt hadde selvfølgelig vært 0 i variasjon).

Link to comment
Share on other sites

Hadde og problem med at hylsene veltet, men da snudde jeg den plastsaken som styrer hylsematesleiden. Den må tydeligvis stå en veg for korte hylser, og andre vegen for lange. Står kanskje i manualen, men lese er jo siste utveg :lol:

 

For søren...visst h.... Nå fant jeg det ut. Det hjelper å lese.. Det skal være en grønn plast-foring inni ringen som fører hylsen videre ned på matingen. Satte den på plass, og nå passer hylsen bedre inn og kan ikke velte.... Binders-trikset er herved pensjonert... :oops::wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...