Jump to content

Brunstområde for hjort


C.E.A.

Recommended Posts

Jeg har i en årrekke lurt på hva som gjør et område så attraktivt for hjorten i brunsten? Der er åpenbart spesielle områder hvor hjorten søker til i brunsten hvert eller tilnærmet hvert år. Se bl.a. her: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/215483

 

En fellesnevner for slike områder er nok at der stille og minimal ferdsel av folk men der må være flere ting som virker inn. Jeg har også merket meg at der kan finnes områder hvor der normalt er masse koller, kalver og ungdyr men i brunsten er der veldig lite dyr, åpenbart har mange da flyttet seg til der brunsten foregår.

 

Der kan jo være en brølebukk de fleste steder men det er de områdene hvor der er flere bukker nesten hele brunstperioden jeg mener. Noen steder f.eks. i en større dal har man noen få mer eller mindre faste områder hvor hjorten samles i brunstperioden mens andre steder i samme dal blir ganske tomme på den tiden. Der er åpenbart noe som gjør at det er slik men hva?

 

Er der noen som kjenner til noe som er skrevet om dette temaet?

 

La meg slippe tullete fjortis-svar på denne tråden, kun de som har lang erfaring og/eller kunnskap om dette bes om å svare. Kanskje noen fellesnevnere dukker opp?

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte dine observasjoner men ikke gi deg noe godt svar på hvorfor det er slik. Hos oss virker det som om kollene drar vekk en periode, oktober for å være mer presis, for så å finne tilbake i begynnelsen av nov. Ikke alle drar, vi har både koller og bukker (som også brøler) gående her. Men det blir færre dyr i en periode som sagt. Tror jeg vet sånn omtrent hvor de drar. Området det er snakk om ligger ikke langt unna vårt, og fra dagleiene er det vel hipp som happ når det gjelder avstand. Området ligger i et høyere parti av terrenget. Myr og furuskog med lauvskog rundt både på sidene og nedom. Dyra står ikke der konsekvent. Om kveld/natt trekker de ned til innmark. Bukkene er også å se der. Men så snart natta renner drar dyra opp i høyden igjen.

 

Hva som gjør at dette er et brunstområde kan være så mangt. Det er i nerkant av en bred og vid dal. Brølinga høres nok godt innover. I terrenget rundt er det en del høyere fjell som muligens har huset bukkene tidligere på høsten. Terrenget er ellers ikke noen fartsåre for mennesker. I tillegg kan det muligens være termiske forhold som gjør det godt egnet for hjorten å ha "kontroll" på eventuelle inntrengere, det være seg andre bukker eller folk.

Link to comment
Share on other sites

Her er det nok ikke noe entydig svar. Men på de tre terrengene jeg jakter hjort på, et fjellterreng på vestlandet og to skogsområder på østlandet, er det to fellesnevnere for brunst og brølområdene. Det er oversikt og utilgjengelighet for folk. Selv i relativt flate, jevne skogsområder på østlandet velges de mest ulendte plassene når hjortebrunsten begynner. På vestlandet ligger det årlige brunstområdet delvis på vårt jaktterreng og det er på den delen av halvøya som er brattest, høyest og nærmest umulig for folk å bevege seg i. Ellers i året er hjorten mer i kulturlandskapet nær gårdene og bygda.

 

Det er vel naturlig å tenke seg at hanndyra bestemmer hvor brunsten skal foregå. Ved å bruke lier og høyde i terrenget vil egne lukter, lyder og budskap bære lengre. Samtidig er muligheten for å oppdage inntrengere større. Ved at en dominant bukk drar med seg koller inn i et slikt område, dras også andre bukker etter. Kanskje er det disse områdene som vi etterhvert oppfatter som brunstområder. Dette er nå mine funderinger, skulle vært artig å vite "sannheten".

Link to comment
Share on other sites

Dem beste brunstområdene her ligger på steder som er lite trafikert av mennesker.

Områdene ligger i rimelig nærhet til dyket mark,ellers inneholder dem en del myr

eldre furuskog og plantefelt av gran. Brunstområdene her ligger i lavt

og flatt tereng,det kan sjå ut som det er avgjørende at området inneholder mye koller

og ungdyr og en del bukker,men det virker som om både koller og bukker kommer til

dette området i brunsten da områder i rundt er nermest tomme for dyr.

Den vigtigste faktor for et brunstområde tror jei er liten trafikk av mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...