Jump to content

Noen som kan anbefale en elg/fuglehund?


Sauer 6,5x55

Recommended Posts

Grunnet forandring i jaktsituasjon med betydelig flere elg på kvoten enn tidligere, har jeg begynt å leke med tanken på en elghund. Synes det er litt synd med å bare benytte seg av hunden i den korte perioden som elgjakta varer, og da bretonen min begynner å dra på årene kunne kansje erstattet fuglehund også???

 

Har svært lite erfaring med elghund men men vil ha en som skal brukes som løshund, elgjakt vil være primæroppgaven men hvis den fungerer som skjellende fuglehund i tilegg hadde det vært en fin bonus.

 

Den første hunden jeg tenkte på var finskspets, noen her som bruker den til elgjakt? Laika har jeg også vurdert....

 

Hvis noen sitter inne med erfaringer og anbefalinger så er det topp hvis dere hjelper meg litt :)

Link to comment
Share on other sites

Norsk Grå Elghund, hunder som du raskt får et sterkt forhold til, som er lettlærte, og kosete. Har en selv, riktignok er den ennå bare en valp, men jeg våger allikevel å si at dette er et godt valg. Har tidligere hatt fuglehund i huset, for all del de er gode hunder men de er litt mer "hypre", med litt mer lopper i blodet :mrgreen:

 

Lykke til med valg av hund!

Link to comment
Share on other sites

Som Jämthundeier må jeg selvsagt anbefale jamthunden!! Den er en IVRIG jakthund, men også en hengiven familiehund.

Vår tispe er nå ett år, og skal på sin første jakt til høsten. Hun er både en inne og utehund, men kan fort kjede seg i hundegården. Prøver derfor å få lånt en hannhund fra en kompis av og til så hun har litt selskap. Men grunnen til kjedsomheten som kan oppstå i hundegården er nok fordi hundegården står slik at hun ikke ser veien, folk osv.

Løpestreng på andre siden av huset foretrekkes nok mest for hennes del. Da har hun oversikt over oss, veien og inngangen til tomten.

Kan bli en del bjeffing på folk som passerer. I hvertfall dersom fremmede skal inn på tomten. Da sier hun ifra. Var ille en stund med bjeffinga, men har jobbet en del med dette så det er betraktelig bedre. Og i grunn akseptabelt. Da mannen min er mye borte gjør det i grunn ingenting at hun sier ifra dersom noen skal inn på tomta.

For et par uker siden stoppet hun en selger som skulle selge oss falske bilder. Han slapp ikke inn på tomta her før jeg gikk og snakket til bikkja. Hun sirkla rundt fyren og bjeffa til jeg kom! Det var i grunn like greit---han så ut som en "luring".

Ellers er hun veldig sosial. Vil helst være med på ALT! Hun er sterk og liker å trekke sykkel , eller meg, når jeg løper. Så hun er nokså allsidig når det gjelder trening. Du klarer ikke gå en jamthund sliten, så man må bruke treningsform som inneholder fart og litt "arbeid".

Ellers så skal hun som sagt på sin første jakt så vi får se an hvordan hun fungerer. Hun blir løshund. Har sluppet henne en del i høst og hun begynte med å dra 20-30 meter avgårde.. Deretter kom hun tilbake og sjekket at vi var der, før hun så stakk igjen.. Avstanden økte før hver runde, men hun var jevnlig innom hvert 15.minutt og sånn. Nå kan hun stikke 300m avgårde. Men som sagt-avstanden øker for hver tur, men hun kommer likevel jevnlig innom. Har ikke funnet elgen ennå, løs. Men har merket rykket i bånden når hun har sett elg, i bånd.

Vil si jamten er allsidig. Kan brukes til MYE! En bekjent har brukt sin jamt til både jerv og gaupe, i tillegg til elg.

Så ---det var det!

Link to comment
Share on other sites

Skal du drive elgjakten helt alene, går det nok greit med hund som også jager fugl, men er et lag involvert spørrs det hvor festelig det er at hunden stiller fugl, når gutta tror det er elg.

Sliter nå på min 4. jemthund, nå 21/2år, samt temmer en 12ukers valp. Trivelige hunder med stort tempo selv i meget kupert lende. Utfordringen er som regel ikke å få hunden til jakte, men til å jagte det du mener er rett.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Vil også kome med mitt tips, basert på mine erfaringer. Eg har ein gråhund på 16 mnd.

Eg vurderte mange raser før eg bestemte meg. Med elgjakt som primær aktivitet (jakter og litt fugel, men det blir med lånt eller uten hund.) så vart valget etterkvart meir og meir klart for meg. Vil på det sterkeste annbefale deg å oppsøke folk som har dei hundene du vurderer og å møte fleire individer av kvar rase slik at du danner deg eit bilde. Eg var og inne på tanken med ein "kombi" hund men grunna at eg ikkje har så mykje erfaring slo eg frå meg det.

Minner meg foresten om ein kar eg trefte som hadde ein hund av ubestemmeleg rase. Han sa det var beste hunden han viste om.

Tok han rifla så jaget hunden storvilt, to han hagla så jaget hunden fugel og her ein sommer han skulle på fisking hadde han ikkje får fått fiskestanga ned frå veggen før hunden var bak hunset og grov etter mark. :)

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

En jeger liker å høre en los. En kar som sitter på en stubbe i skogen ei uke og et par helger av året for å få litt elgkjøtt i skogen, liker også å høre en los - så lenge det står en elg i ro og venter på at en av de unge, som enda er spreke til beins skal tusle bort å få skutt den elgen, slik at han får kjøttet sitt i fryseren, kaller seg også jeger. Jeg kaller ham skytter, og har han noe imot at bikkja mi skjeller noe anna enn elg, så kan han legge inn de timene det koster å få til ei bra bikkje selv, i en gråhund, og la den stå tjora i en kjetting bak låven resten av året. Dette er det triste livet til alt for mange hunder, om neppe så alt for mange med eiern sin registrert her på forumet...

 

Er du en jeger, så liker du liv i skogen, los er los, los er gøy - det være seg ekorn, fugl (eller fisk?), elg eller bjørn!! Derfor har jeg laika ;-)

Link to comment
Share on other sites

Sauer 6,5x55..Har bare ett spørsmål..

Om du skaffer deg en renraset elghund,etter som valpen vokser til, så kansje lysta på utstilling melder seg,for du vil vite om hunden din er ekstriørmessig innafor rasestandarden..

Du kommer heim med flotte røde sløyfer,som bevis på at hunden din er UTMERKET ekstriørmessig..Bevis på at Avelen så langt er meget bra..

 

Så til det jaktmessige..For å få svar på det, så må en gå jaktprøver..

Så til mitt spørsmål,,dersom det oppafor stemmer opp i mot din hund, kunne du tenkt deg å gått jaktprøve med din hund. :?:

Link to comment
Share on other sites

Løshundprøver på elg, treskjellerprøver på fugl, allsidighetsprøve for jagende spisshunder, ganske mye man kan velge i.

Men for all del, noen mener jakta er over når de fem elga er i bakken...

Helt riktig, det er jo etter elgjakta hundene begynner å komme i form, da er det bare å stå på med trening og jaktprøver.
Link to comment
Share on other sites

Sauer 6,5x55..Har bare ett spørsmål..

Om du skaffer deg en renraset elghund,etter som valpen vokser til, så kansje lysta på utstilling melder seg,for du vil vite om hunden din er ekstriørmessig innafor rasestandarden..

Du kommer heim med flotte røde sløyfer,som bevis på at hunden din er UTMERKET ekstriørmessig..Bevis på at Avelen så langt er meget bra..

 

Så til det jaktmessige..For å få svar på det, så må en gå jaktprøver..

Så til mitt spørsmål,,dersom det oppafor stemmer opp i mot din hund, kunne du tenkt deg å gått jaktprøve med din hund. :?:

 

Ser helt klart poenget med jakt og utstillingsprøver, men må desverre si at jeg er en av dem som ikke prioriterer det noe særlig. Har/har hatt 4 forskjellige jakthunder og gått på noen utstillinger men klarer ikke å engasjere meg i det. Jaktprøver er mer av innteresse men det som betyr noe for meg er at hunden er god på jakt og en god kamerat/familiehund resten av året, og det klarer jeg utmerket godt å bedømme selv :wink:

 

Men for all del, hadde det ikke vært for alle dere som driver med dette så hadde jeg sikkert hatt dårligere hunder....

 

Ser kleiner munsterlander blir foreslått men ser for meg en hund som fungerer som en vanlig elghund og eventuelt halser på fugl i tilegg, de stående fuglehundene er ikke aktuelle.

 

Vil gjerne høre på erfaringer fra andre som bruker elghunden til fuglejakt også, eller om det bare er en dum ting å gjøre.

Problemet med los fugl i event. elgjakt er ikke noe problem da vi er noen få familie og venner som jakter sammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...