Jump to content

Remington 700 SPS Tactical, Prosjekt AICS *Bilder oppdatert*


Tetanus

Recommended Posts

Heisann!

 

Må ha meg et lite prosjekt for vinteren, så jeg tenkte jeg skulle skifte stokk på riflen.

Kunnskapsmessig så vet jeg hvilken ende kulen kommer ut på. Foruten å ha tatt ut sluttstykket, har jeg aldri demontert en rifle før.

 

Stokken jeg planlegger å skifte til en en Accuracy International stokk, en Chassis System 1,5 med justerbart kinnstykke.

 

Etter hva jeg har klart å finne ut, så skal det være en smal sak å skifte stokk da stokken allerede er tilpasset riflen.

 

Oppdatering: Da er prosessen med å få bestillt en stokk i gang. Jeg kommer til å bestille fra Sporting Services i UK. Det viser seg at Winge Våpen ikke lengre kan skaffe AI stokker, og den eneste andre våpenhandleren som jeg har funnet som har disse AICS stokkene er Ing. Ragnar Hansen AS. De skal imidlertid ha tett opp mot 9000 for en slik stokk, noe jeg synes er litt i overkant Det burde altså være penger å spare på å importere selv. Jeg er nå inne i en prosess der jeg holder på å søke om en eksportlisens fra UK.

 

Oppdatering 2 Siden det tar så lang tid å få en eksportlisens, holder jeg nå på å paralellimportere en fra USA. Den er forhåpentligvis i posten nå. 5460 inkl frakt eks mva. Detter er for en AICS 1.5 OD med et ekstra 10 skudds magasin, tommelskruer til kinnstykket og en slik patronholder til kolben.

 

Montering Det er en stund siden stokken kom i hus, men på grunn av skole, eksamener og jobb så har det ikke blitt så mye tid til å kommentere prosjektet før nå. Bilder sier mer en ord, så her er et bilde av riflen slik den så ut når jeg kjøpte den.

 

29cnga9.jpgspg4rk.jpg

23rs6sh.jpg

 

Ja, på bildene ser dere da en Remington 700 SPS Tactical i orginalstokken. Påmontert er det en Bushnell Elite 4200 6-24x40 og en Harris to-fot. Dette var utgangspunktet for prosjektet. Jeg hadde ikke skutt mange skuddene med riflen før jeg fant ut at jeg måtte gjøre noe med stokken. Stokken kjentes alt for myk ut, og det kjentes rett og slett ut som stokken bøyde seg av rekylen. Kolben var dessuten alt for lav, slik at jeg ikke fikk noe godt anlegg. Jeg sjekket litt rundt, og prisen for å utbedre var omtrent lik med det det ville koste å bytte til en ny stokk. Forutsetningen var selvfølgelig at jeg bestillte stokken selv, da ville jeg spare noen kroner. Jeg sjekket litt rundt om hvilken stokk jeg ville ha, og valget var mellom en McMillan A5 og en AICS. Valget falt til slutt på en AICS, da jeg fant ut at det var den som ga mest valuta for pengene. Jeg fikk i begge tilfellene en solid stokk, men dersom jeg kjøpte en AICS, får jeg et magasinsystem med på kjøpet. Valget falt på en AICS 1.5. da denne har en justerbar kolbekam.

 

Jeg gikk i gang med oppgaven å finne tak i en forhandler som solgte AICS i Norge. Det skulle vise seg å være en utfordring. Den eneste våpenforhandleren jeg fant som listet AICS på nettet, var Winge. Etter en rask telefon dit, fikk jeg til svar at de ikke hadde AICS på lager, og at de forventet 6 mnd leveringstid. Så lenge hadde jeg ikke tid til å vente, så letingen fortsatte. Etter å ha sendt mail til AI fikk jeg nyss om at MagnumHansen også selger slike stokker. Han skulle imidlertid ha 8500 for stokken, noe som var helt uaktuelt for min del. Jeg måtte altså utenlands. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe stokken hos SportingServices i UK, men papirmøllen for å få en eksportlisens tok lengre tid en jeg hadde tid til. Det viste seg at jeg trengte en bekreftelse fra Politiet om at det ikke var ulovlig å importere en riflestokk til Norge. Denne tok det ca 3 uker å få. Etter dette var det ca 4 ukers behandlingstid hos myndighetene i UK. Dessuten var frakten for å få stokken over til Norge £150 grunnet at den ikke kunne sendes med Royal Mail, men måtte sendes som spesialgods. Da ble det plutselig ikke så mye å spare på å kjøpe den der.

 

Via et amerikansk brukerforum kom jeg i kontakt med en amerikansk våpenforhandler, Bauer Arms. http://www.bauerarms.com/ De hadde både stokker på lager, kunne sende til Norge og prisen var svært god. 5460 inkl frakt eks mva. Dette var for en AICS 1.5 OD med et ekstra 10 skudds magasin, tommelskruer til kinnstykket og en patronholder til kolben. Jeg la inn en bestilling, og ventet spent. Det tok ca 14 dager fra jeg bestillte til AICS'en kom i posten.

 

Dette er min første rifle, og selv om jeg har hatt en sunn interesse for våpen i snart 30 år, så er min våpentekniske kunnskap noe mangelfull. Jeg er overhode ikke noen børsemaker, så jeg var meget spent på om jeg ville klare å skifte stokken selv, eller om jeg var nødt til å få den avgårde til en børsemaker. Etter å ha lest flere steder om fremgangsmåten for å skifte stokken, kom jeg frem til at dette var noe jeg kunne klare selv. Jeg hadde også tråden som Tepest tipset meg om, der fremgangsmåten for å skifte stokken er meget godt forklart. Det er mye forklarende bilder i den, så hvis du tenker på et slikt prosjekt, ta en titt der. Takk for den Tepest!

Linken til tråden er for ordens skyld http://408shooter.com/aics.htm

 

9lgaib.jpg2rr4a60.jpg

2jc9h81.jpg30t2b05.jpg

 

Pakken så forbausende uskyldig ut, nesten så jeg ble litt skuffet når jeg hentet den på posten. Innholdet var det ingenting å si på, og jeg konstaterte straks at alle deler var på plass. I tillegg til stokken hadde jeg bestilt et ekstra 10 skudds magasin og en patronholder til stokken. Siden selve monteringen er såpass godt forklart i tråden jeg nevner lengre opp, kommer jeg ikke til å gå nærmere inn på den. Monteringen er svært enkel, noe jeg satte veldig stor pris på. For å montere løp og låsekassen fast i stokken er det to skruer, enklere en det blir det ikke. Jeg hadde på forhånd sjekket om det var noe vits i å bedde stokken. Etter litt mailing med AI, kom jeg frem til at det ikke var nødvendig. Stokken er derfor ikke beddet. Av verktøy som behøvs for monteringen trenger du en lang umbrakonøkkel (husker ikke størrelsen) og gjerne en momentnøkkel. Skruene i låsekassen skal være 6Nm. Monteringen tok meg litt i overkant av 20 minutter. Det var inkludert demontering og montering, så det forteller jo noe om hvor lett det er. Til og med bestemor kan skifte denne stokken.

 

Til bursdagen min fikk jeg lyddemper av min bedre halvdel. En A-Tec TMM-4. Riflen ble levert inn for å gjenges. Slik så den ut når jeg fikk den tilbake, her med 5 skudds magasin.

 

8wld20.jpgr0o0aa.jpg

4ior9h.jpgzthzjs.jpg

 

Samtidig som jeg leverte riflen til gjenging, fikk jeg samtidig montert en Nightforce 20 MOA skinne som også kan sees på bildene. Grunnen for dette var at jeg i løpet av høsten solgte Bushnellen, og gikk til innkjøp av en Nightforce 5,5-22x50. Dette siktet kjøpte jeg brukt for 7500,- NOK fra USA. Siktet fremstår som helt nytt, og har enda kontrollklistremerkene på. Dette var en handel jeg er svært fornøyd med! Siden jeg skulle montere ny kikkert, måtte jeg ha nye ringer. Igjen bestilte jeg fra Bauer Arms, denne gang noen Badger Ordnance 30 mm Medium ringer. Jeg bestilte samtidig en Pelican 1750 riflekoffert på eBay til den nette sum av $200, noe jeg også synes var en fin pris.

 

35d59x0.jpg59ykjl.jpg

mbqsnr.jpg

 

Her er altså riflen avbildet slik den fremstår i dag. Denne gangen har den pyntet seg med et 10-skudds magasin og en Nightforce 5,5-22x50.

 

Hvorvidt stokken har forbedret presisjonen på våpenet har jeg ikke fått testet enda. Innimellom monteringen av lyddemper og ny kikkert, og vanskeligheten med å finne en åpen skytebane her i Stavanger, så har jeg rett og slett ikke fått skutt med våpenet. De få skuddene jeg fikk før skifte av kikkert og monteringen av lyddemperen ga meg intrykket av at riflen var mye behagligere å skyte med. Synes rekylen ble mer behagelig og borte er problemet med at stokken kjennes ut som om den vridde seg. Stokken er selvfølgelig endel tyngre en den orginale, akkurat hvor mye har jeg ikke fått målt da badevekten ikke var nøyaktig nok.

 

Jeg lover å komme tilbake med oppdateringer så snart jeg får skutt litt mer med riflen!

 

-T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, da venter jeg på en bekreftelse fra politiet om at det ikke er ulovlig å importere denne slags våpentilbehør til Norge. Denne bekreftelsen må jeg legge med eksportsøknaden. Deretter tar det ca 20 dager fra en leverer søknaden til en får lisensen.

 

Ellers vil jeg bare si at Graham på sporting services er en fenomenal mann å ha med å gjøre! Han ordner alt av papirer, så alt er strålende enkelt. Prisen for stokken i england er ca 5500 kroner, men så kan en trekke fra 15% moms siden den skal til eksport, så rundt 4800 kroner for den. I tillegg kommer tansport, og eventuelt norsk mva. Norsk mva skal jeg i det lengste forsøke å unngå, hvordan jeg skal klare det skal jeg komme tilbake til. (Et hint: utenlandsopphold på mer en 24 timer)

 

-T

Link to comment
Share on other sites

I hht til britisk lovgivning er en riflestokk klassifisert som en ML1d gjenstand, og er derfor underlagt eksportrestriksjoner. For at jeg lovlig skal kunne få denne med meg ut av england, må jeg ha en en eksportlisens.

 

Det er jeg som søker om lisensen i den grad at det er jeg som fyller ut skjemaet og sender det til sporting services. Dette sender jeg på mail. De sender inn skjemaene for behandling, og tar seg av alt av papirarbeid. Lisensen gjelder for et gitt produkt for en gitt sluttbruker, altså jeg. Det gis ingen generell eksportlisens for AICS til Norge, så det må søkes i hvert tilfelle.

 

-Tet

Link to comment
Share on other sites

Hei. Dette kommer nok til å bli en real børse!

 

Jeg har også en sps tactical og lurer på å bytte skjefte. Kunne du veid den originale houge stokken når du får den av? Jeg er svært lite våpenkyndig selv og ønsker ikke å begynne med å demontere før jeg har noe nytt å bytte til... Samtidig så ønsker jeg å spare litt vekt hvis jeg først bytter skjefte.

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, da var stokken kommet i hus. Jeg endte opp med å bestille en AICS fra Bauer Arms i USA, det ble det enkleste og billigste.

 

Jeg var svært overrasket over hvor enkel designen er på stokken. Selv for meg som har marginale våpenkunnskaper var selve demonteringen og monteringen svært enkel. Det tok meg ca 30 min å demontere og skru sammen den "nye" riflen. Skal se om jeg får lagt ut noen bilder etterhvert.

 

Jeg liker den nye stokken svært godt, det er enkelt å finne en komfortabel skytestilling og den føles 100 ganger mer solid en den gummibiten som fulgte med. Vel verdt oppgraderingen mener nå jeg.

 

Nå venter jeg bare på en Nightforce 5,5-22x50 som snart dukker opp i posten, så er ombyggingen ferdig for denne gangen.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...