Jump to content

rekyl 6.5x55 vs .308?


steffen

Recommended Posts

6.5 85gr vs .308 110gr(begge i max hastighet)

6.5 100gr vs .308 123gr(begge i ca 800ms)

 

1.hvor mye rekylforskjell er det i disse ladningene hvis alt annet er likt?

2.hvis 6.5'en veier 2.8 kg og .308'en 3.2-3.3kg, hvem har da mest rekyl?

 

(normalt sett anser jeg dette for å være et ikke-tema under normal jakt, men ved mengdeskyting fra liggende stilling, som f.eks skadedyrskyting og baneskyting, så blir slike bagateller framtredende).

Link to comment
Share on other sites

1. Neppe merkbar forskjell, mulignes mest på .308

2. 6.5en - gjetter jeg...men liten forskjell

 

Det som endrer bevegelsesmengden til rifla, og du kjenner som rekyl, er impulsen som også akselererer kula.

Før rifla stopper i skuldra di, er bevegelsesmengden til kula lik bevegelsesmengden til rifla. Således at kulevekt x hastighet(kule) = riflevekt x riflehastighet.

mv(kule)/m(rifle) gir altså et slags mål på hvor "hard" rekylen er. Men superteoretisk og selv akselerasjonprofilen til kula vi endre "følt rekyl".

Stokkform, størrelse og tilpasning til skytteren vil bety mer enn forskjellen på de to du nevner.

 

Hvorvidt det er nevneverdig rekyl, så vil jeg si ja. De færreste vil vel være smertemessig plaget av den, men det fins jo både kvinner og barn. At alle som prøver vil skyte bedre med mindre rekyl, uansett hvor liten den måtte være, mener jeg er hevet over tvil. Det er ikke for uten grunn at konkurranseskyting der en kan velge kaliber over hele verden stort sett foregår med 6mm eller .223.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Se på energien ved munningen og tenk vekten på børsa. Ofte er 308 lagd litt lett for å utnytte den korte kassa (6,5 kassa er lang). Derfor kan den oppleves som mer spenstig på grunn av 1. litt høyere energi/fart (stort sett) når kulevekta er lik og 2. litt lavere vekt. MEN det er nok av eksempler på at vektforskjellen går andre vegen . - Alt i alt er de relativt like. De fleste 308´er jeg har skutt med har vært friskere enn 6,5x55, slik jeg opplevde det. Begge oppleves som svært levelige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...