Jump to content

Jâmthund brukes til trekkhund?


ElgjaktensKiri

Recommended Posts

Er det noen som har noen ideer , erfaringer og tips angående å bruke en jamthund til trekkhund? Ikke til Finnmarkløpet så klart, men til trening både for eier og hunden selv(for å komme seg i form). Tenker på å la henne trekke meg på ski, evnt la henne trekke ungene på akebrett, og mulig la henne trekke litt sammen med trening av huskyer....

Sykler litt med henne, har løpt litt med henne, men vil finne andre gode måter å få henne i form på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde to slike hunder for lenge siden, og de ble brukt både til trekk og kløv med godt resultat. Bare start forsiktig og ikke før hunden er skikkelig utvokst. Jamten vil trolig kose seg foran pulken om den får sjansen. I tospann med strihårvorsteheren ble det mye slit da den ene ville trave og den andre galoppere. To jamter foran pulken var derimot supert.

Link to comment
Share on other sites

Bruker laikaen min til trekk både vinter på ski og sommer på sparkesykkel, så det ser jeg ikke noe problem med!! Har forresten stått på ski bak jämte å... Bare vær forsiktig på asfalt, for det er veldig hardt for potene.

 

Men det anbefales å ha litt åpne områder, og farkost med gode bremseegenskaper, for jakthunder har en tendes til synes mye ved siden av løypa er mer interesssant en å løpe ;-)

Link to comment
Share on other sites

Som de andre sier er ikke dette noe problem. Da Helge Ingstad overvintret som sysselmann under Norges okupasjon av Grønland hadde han blant annet en blanding av labrador og jämt i spannet.

 

Vanlige råd for innkjøring og trening benyttes. Men i tillegg vil jeg oppfordre deg til å være konsekvent på at bikkja IKKE skal stoppe ved spor som krysser løypa når den har seletøy og er i trekkmodus. Har opplevd bråstans ved kryssende elgspor, og dette er noe som må trenes bort for å unngå farlige situasjoner.

 

Ellers er det bare å kjøre på.

Link to comment
Share on other sites

Men i tillegg vil jeg oppfordre deg til å være konsekvent på at bikkja IKKE skal stoppe ved spor som krysser løypa når den har seletøy og er i trekkmodus. Har opplevd bråstans ved kryssende elgspor, og dette er noe som må trenes bort for å unngå farlige situasjoner.

Er hunden innjagd på elg, tror jeg ikke det er lett(om man ikke skyter den da, ikke vil jeg skjende på hunden om den markerer elg.), heller ikke smart om den skal brukes på elg fortsatt. Følg heller sporet, da blir det nok fart.

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for svar! Og for de flotte bildene på en av innleggene! FLOTTE HUNDER som så ut til å kose seg godt!

Har nå snakket en del med huskyfolket som også sier at Jämten er kjent i deres miljø for å være veldig allsidig.. De mener i midlertid at man ikke trenger å vente til hunden er utvokst for å begynne å trene.. De starter jo med sine hunder når de er 6 mnd, og de opplever aldri hoftefeil pga tidlig start med slik trening.

Men nå er min jamt ett år, så hun er jo liksom midt i laget.. så vi får begynne forsiktig...:)

www.elgjaktenskiri.blogspot.com

 

TAKK FOR TIPS! Liker Kammeret ti ganger bedre enn Canis.....

Link to comment
Share on other sites

De skal visstnok ikke dra eller bære tungt. Kun med lett belasning, og de skal helst IKKE løpe i galopp, men gå i trav.

Jeg tillater meg å være litt kritisk til noen av ideene til hundekjørerne. De driver med trekkhunder, og jeg driver med jakthunder. At hundene bør lære seg å gå i sele å trekke, tidlig, er jeg enig i, men ikke dra ut på lange turer. Kun for tilvenningens skyld. Jeg vil heller vente en måned for lenge enn å begynne for tidlig. Husk Jämten vokser jævlig fort, og trenger tid til "å sette seg" i musklatur og ledd.

Det finnes like mange meninger om dette som tydninger av bibelen, men jeg vil altid prøve å være på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

Støtter meg til Bustern stt innlegg.Vel valgte ord med essensen for hundens beste..

Vil i tilegg tilføre ett punkt som enn bør ha bak øret før en belaster en hund..er å få den HD rønka..

Eg sier ikke at en hund med fks C hofte ikke kan belastes,men det enn bør ta hensyn til hvilken type belastning det dreier seg om....

 

Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar-igjen:) Nei jeg tenker ikke på å la henne trekke tungt.. Jeg tenker på meg selv, når jeg står på ski. Med god smøring så ser jeg for meg at selve trekkinga ikke blir problemet.

Ser forresten at bikkja holder seg i trav når vi sykler. Og det er vel som jeg hører veldig bra! Så da fortsetter vi sakte men sikkert i det tempoet vi har nå;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...