Jump to content

PPC, fustrasjon og en god porsjon ironi


PPC-skytter'n

Recommended Posts

Litt ironisk fustrasjon må ut.

 

Jeg blir litt lett oppgitt og latter mild når man stadig oftere møter på kommentarer om vår gren fra folk som aldrig har prøvd, eller for den sak skyld sett PPC, men likevel har klare meninger om grenen.

Det beste var vel den tråden som gikk på SL angående PPC og NFPS, jeg tror den var innom alt fra ville fantasier til AR-rifler.

Et annet glimmrende eksempel på dette kom jeg over i dag på sidene til Froland Praktiskeskyttere.

For ordenskyld vil jeg bare ha sakt med en gang at jeg ikke på noen måte er sint på personen som har skrevet dette. Snarere takknemmelig for at vi får litt omtale, og ikke minst at det ble linket til PPC-Norway's hjemmesider.

 

Men det hadde bare vært fint om faktaene hadde rot i virkeligheten...

 

Derfor tenkte jeg å gå løs på denne artikkelen til Froland Praktiskeskyttere siden den inneholder en del av de tingene som ofte blir litt feil.

 

"Hva er PPC 1500 ? Jo det er e stor skive som står fast"

 

- Skiva er stor, men man vil vel ha poeng, og siden alt utenfor syveren er bom så blir skiva mindre enn den som brukes i praktisk. At den står fast er vel ikke uvanlig.

 

"det skytes på den med et x antall skudd på forskjellige avstander og på kne . stående, beste og dårligste hånd på faste tider"

 

- 48, 60 eller 150 skudd. Alt etter våpenklasse. 1500 og 600 matcher skytes stående, venstre barrikade, høyre barrikade, sittende, liggende og knestående. Ved venstre og høyre barrikadeskyting må våpenet avfyres med respektive hånd. Støttehånd er tillatt hele veien.

480 matchene skytes stående, knestående barikade, venstre og høyre barrikade. Kun på den korteste avstanden brukes det en hånd.

 

"Avstander er forskjell på hvilken våpentype eller klasse en skyter men max avstand er 50 meter"

 

- 50 YARD! 7, 15, 25 og 50 yard i 1500 og 600 matchene, og 3, 7, 15 og 25 yard for 480 matchene.

 

"Dette er ganske likt feltskyting pistol og for dere som har også skutt det militære programmet Nais er det store likhetstrekk"

"... med trekk og blir da litt likt med den praktiske delen"

 

- øh...Nei! Vel, vi bruker håndvåpen og skyter på blink.

Hvorfor må PPC på død og liv sammenlignes med et eller annet. Kan det ikke få lov å være en egen gren. Om og om igjen får man høre at det ligner på litt på felt ...og litt presisjon ...og litt på praktisk.

Med andre ord det ligner litt på pistolskyting.

 

"Og etter min personlig mening heller søkt som undergruppe i NSF"

 

- En del har denne meningen, spesielt de som ikke har noe kunnskap om grenen eller har spurt seg selv om NSF i det hele tatt har vært et mulig alternativ.

 

"men som jeg vet er det ikke faktor på ammoen"

 

- Feil! Det er ingen faktorkrav i R1500 og P1500 klassene, men de andre har et faktorkrav på 120. Revolverklassene har til og med krav om bestemt kulevekt og kuletype.

 

"Og det hele går ut på og sette flest skudd i x ringen som er like stor som de gamle duellskivene som vi brukte i pistolklubben for mange år siden, den er stor til dagens skive.."

 

- Denne var så kul at den bare måtte med. Dere må ha noen utrolig små skiver på Froland. X'en på PPC skiva er 5 x 7 cm.

Bortsett fra at den gammle duellskiva var oval er arealet innerfor ringene så å si det samme før som nå, og igjen, det er ikke noe utenfor syveren på PPC-skiven.

 

"Og så får vi vente og se om NFPS tar de inn som undergruppe på årstinget i april mnd 2008"

 

- Det skal jeg komme tilbake til.

 

Så kjære Froland skyttere håpere dere tar dette med et smil, og vi håper å se dere på PPC-banen snart.

 

...og kan ikke vi skyttere være venner, samme hvilken gren, og om våpenet er kort eller langt.

 

De som vil ha informasjon om PPC til seg selv eller sine klubber kan kontakte PPC-Norway. Om man bare har et enkelt PPC spørsmål så er det et forum på PPC-Norway sine hjemmesider, eller kanskje Kammeret.no.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Og poenget er.......

 

det er ikke noe nytt at NFPS tar opp det som blir ansett for å være "gjøkunger" i redet.

 

Metallsilhuett, Langholdsskyting pistol, Lommepistol, og sivilpistol for å nevne noen.

 

Så langt har 3 av fire dødd ut.

 

Så den virkelige kampen kommer til å begynne ETTER et eventuelt opptak i forbundet, og det tror jeg faktisk blir ei hardere nøtt å knekke. Uten oppmerksomhet og uten at flere i hver klubb er interessert i å gå sammen og lage stevner, dør det ut.

 

Dessuten hvor mange har bane som passer? Hvor mange klubber HAR egen bane? De fleste vegeterer vel på NSF-baner og de er for korte, de fleste av dem!

 

Uansett lykke til, skulle gjerne ha vært med og tatt et tak, men innenfor NSF.

Link to comment
Share on other sites

Metall-siluett er vel eget forbund. Lommepistol og sivil pistol er jo det samme. Da er det vell bare "langholdskyting pistol" som ikke eksisterer no. MAO 1 av 4 og ikke 3 av 4.

PPC ble vel ikke tatt opp i NFPS på forbundsmøtet. som var 6.4.

 

warthog

Link to comment
Share on other sites

Metall-siluett er vel eget forbund. Lommepistol og sivil pistol er jo det samme. Da er det vell bare "langholdskyting pistol" som ikke eksisterer no. MAO 1 av 4 og ikke 3 av 4.

PPC ble vel ikke tatt opp i NFPS på forbundsmøtet. som var 6.4.

 

warthog

 

Du må lese historieboken Wart!

 

Ettersom det var Erik Braathen og Per Høidal som starta det som ble til NFPS, og de gutta var innkluderende, så var selvsagt Metallsilhuett en del av praktisk skytingen! Uten at jeg har diskutert det med noen av de opprinnelige, tror jeg tanken med det som ble NFPS var ¨å samle ALL pistolskyting, og mest mulig annet av skyting også, som herrene skrev om i Våpen, senere Våpenjournalen, og utkonlurrere NSF og DFS.

 

Ettersom Braathen var en STOR singleaction-entusiast og skrev om det i en tid da hoglegs var helt umoderne og ikke hadde noen egen skyteform, er jeg helt overbevist om at westernskytingen også hadde vært en del av NFPS, dersom Braathen fortsatt hadde valgt å være aktiv innenfor forbundet.

 

Men der som over alt ellers overtok sektortenkingen.

 

Lommepistol og Sivilpistol er to forskjellige ting!

 

Opprinnelig var Lommepistol et spesialprogram hos TFS, og ble skutt etter et annet regelverk enn Sivilpistol.

 

Reglementet for sivilpistol ble opprinnelig skrevet av Braathen og annammet av NFPS, og tanken var igjen å være innkluderende, tror jeg, å skape konkurransetilbud til så mange udde våpentyper som mulig, og som Braathen visste det fantes endel av i skuffene landet rundt.... Det tok mange år før det ble noen særlig aktivitet på sivilpistol, enda i dag er det tvilsomt om den overlever.

 

Spesialpistol kalles også ofte Lommepistol men det er et eget program innen NSF og har ingenting med det opprinnelige Lommepistolprogrammet å gjøre, annet enn at begge foregår / gikk med små pistoler....

 

Så 3 av 4 stemmer det, bare en leser historia og Våpenjournalen!

 

Jeg noterer meg at PPC ikke ble tatt opp. Da blir det i allefall ikke 4 av 5 greiner utdødd.

 

Så nå må PPC entusiastene gå til plan A, forsøke en gang til hos NSF, eller kankje til plan B, lage eget forbund de også, nå når plan C ikke virket?

 

Det er til å bli gal av, hver mann sitt forbund, det kan gå an i et land med 300 millioner, her er og blir det en vits.

Link to comment
Share on other sites

Avgjørelsen fra NFPS var vel at det skal settes ned et utvalg som skal se på mulighetne til å inkludere PPC programmene under NSF. Ikke at PPC skyting ikke skal kunne bli en del av forbundet.

 

Riktig, samt at det ble sagt at det isåfall skulle aktiveres et prøvemedlemskap etter dette hvis utvalget kom frem til et positivt svar.

Link to comment
Share on other sites

Så nå må PPC entusiastene gå til plan A, forsøke en gang til hos NSF, eller kankje til plan B, lage eget forbund de også, nå når plan C ikke virket?

 

Det er til å bli gal av, hver mann sitt forbund, det kan gå an i et land med 300 millioner, her er og blir det en vits.

 

Grunntanken bak denne tråden sviktrer litt ser jeg :wink:

 

Her er igjen lysende eksempler på påstander uten rot i virkeligheten.

Når var det plan A for PPC-Norway å bli en del av NSF?

Sitter du på informasjon som gjør NSF et mulig alternativ?

Når ble plan B et alternativ, eller i det hele tatt en mulighet?

Når slo plan C feil?

Link to comment
Share on other sites

Reglementet for sivilpistol ble opprinnelig skrevet av Braathen og annammet av NFPS, og tanken var igjen å være innkluderende, tror jeg, å skape konkurransetilbud til så mange udde våpentyper som mulig, og som Braathen visste det fantes endel av i skuffene landet rundt.... Det tok mange år før det ble noen særlig aktivitet på sivilpistol, enda i dag er det tvilsomt om den overlever.

 

 

Det er til å bli gal av, hver mann sitt forbund, det kan gå an i et land med 300 millioner, her er og blir det en vits.

 

At sivilpistol dør ut har jeg ingen tro på, i fjor ble det første NM arrangert, regner også med det blir NM i år. Hassel nevnte at han muligens skulle prøve å få det til, ellers så tar vi det vel i Trondheim.

 

I TFS så arrangerer vi vel ivertfall 2-3 sivilpistolstevner i året, vi har også inkludert en Single Stack klasse(gjesteklasse, siden det ikke er noe offisiellt program for det)

Link to comment
Share on other sites

Ta Sivilpistol i en egen tråd er du snill.

 

Det var ikke for å kuppe tråden din :D

 

Skjønner også at PPC folket er litt frustrert over å ikke få noen endelig avklaring på NFPS sitt forbundsting. Her var det gjort en for dårlig jobb både fra styret i NFPS og fra PPC folket. Eller kanskje de har misforstått hverandre litt

 

Men jeg håper at det vil løse seg for PPC skytterne etter hvert

Link to comment
Share on other sites

Ta Sivilpistol i en egen tråd er du snill.

 

Det var ikke for å kuppe tråden din :D

 

....Her var det gjort en for dårlig jobb både fra styret i NFPS og fra PPC folket. Eller kanskje de har misforstått hverandre litt....

 

Enig, med rett grunnarbeid i forkant kunne dette ha vært tatt opp allerede på årets forbundsting.

 

Gi PPC en sjanse, om de går ut siden hva så? -da kan NFPS være stolte over å ha hjulpet noen.

Gjøkunger?! -adoptere er en akkurat like passende beskrivelse...

 

PS!

Håper jo at PPC kan vokse innunder NFPS og at samarbeidet blir så bra at ingen vil ut....

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal holde meg for god til å kommentere mitt syn på forarbeidet til styret i NFPS :wink: selv om jeg har lyst. Gjort er gjort, og nå er det bare å gå vidre.

 

Det er pr. idag bare 40 stykker som har kurs, men øker stadig. Ser man på interessen for å delta på kursene så vil vi lett dobble oss i løpet av våren og forsommeren. Ikke så værst selv om tallene kan virke små, mange etablerte grener sliter med å vise til like bra tall når man tar i betraktning at sikkert 90% er aktive å deltar på stevner.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

*overdreven sitering slettet av moderator*

 

Dette som er lagt ut på vår nettside, er selv hentet fra deres side, etter og lese beskriver du jo akkurat det som er lagt ut, Da må jeg lure på hva du holder på med eller den som har lagt ut den infoen på deres PPC side, vist du mener dette er galt , bør du selv ta dette opp med deres nett moderator, så håper jeg du kan unskylde deg for og snakke vas om oss og vår klubb.,,, FPS , innlegget som ligger der er klippet ut fra deres nettside.

:twisted::twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg bare sitere en bit av alt det du siterte meg på.

 

Så kjære Froland skyttere håpere dere tar dette med et smil, og vi håper å se dere på PPC-banen snart.

 

...og kan ikke vi skyttere være venner, samme hvilken gren, og om våpenet er kort eller langt.

 

...også bør man legge merke til overskiften på denne tråden :wink:

 

Som du skjønner var det aldrig meningen å tråkke noen på tærne, og det håpet jeg da kom klart fram.

Jeg brukte stykket på Froland-sidene som utgangspunkt fordi det inneholdt en rekke av de missoppfatningene som har versert rundt PPC-skyting, men siden denne tråden ble startet har heldigvis stadig flere fått klart for seg hva PPC er.

 

Det mest beklagelige ved denne tråden er hva man nå finner på Froland Praksiskeskyttere sin hjemme side:

 

Etter innlegget på Kammeret støtter jeg ikke PPC som under klubb.

Og fjernet linken og all info som var klippet og limt inn her fra PPC sin side.

Jeg trodde han ville fremme sporten med med slikt innlegg har han mistet min støtte.

 

Det jeg skrev her ble altså tatt imot feil, og derved ønsker man å legge kjepper i hjulene til PPC-Norway som overhode ikke har noe med denne tråden å gjøre.

 

Det var meningen at vi begge skulle le av denne tråden, håper at vi fortsatt kan det.

Link to comment
Share on other sites

"Etter innlegget på Kammeret støtter jeg ikke PPC som under klubb.

Og fjernet linken og all info som var klippet og limt inn her fra PPC sin side.

Jeg trodde han ville fremme sporten med med slikt innlegg har han mistet min støtte."

 

Å kjære, kan man bli SÅ fornærmet på grunn av et innlegg? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Du trenger faktisk ikke et innlegg en gang :lol:

 

Jeg skulle også ønske at forbundstilknytninga deres gikk i orden, håper det blir bedre forberedt i forhold til vedtektene og riktig formalprosedyre og kommer opp i år igjen. Men den "eget styre, egen separat økonomi osv." tror jeg neppe er spiselig hverken for NFPS eller myndighetene...

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...