Jump to content

Rimelig nybegynner hagle til lerdueskyting


PraktiskCTR

Recommended Posts

For mange er tydeligvis lerdueskyting synonymt med jegertrap og der spiller det jo ingen rolle om man har pumpehagle, siden man aldri trenger mer enn ett skudd, men jeg ville aldri skutt lerduesti, sporting eller skeet med pumpehagle.

I visse tilfeller vil det bare være ekstra vanskelig, men ift. sporting, skeet og lerduestiposter med dubleer og sånt så kan det godt være så godt som umulig å skyte med pumpehagle. Så min mening er at pumpehagle er fullstendig uegnet til lerdueskyting.

Link to comment
Share on other sites

Har du planer om olympisk nivå så er nok ikke pumpehagla god nok. Det krever en del mer å måtte pumpe i tillegg vis du skal skyte flere enn ét skudd. Er du en normal jeger som skyter litt i ny og ne på leirduebanen så er pumpe helt supert.

 

Bruker selv en Benelli Nova. Første serien i år ble det 23/25. Har også skutt double med den, men det krever som sagt litt trening. Pumpbevegelsen må komme som en refleks, ellers så mister du tid og blir gjerne litt ufokusert. Etter noen tusen skudd så tenker du ikke over pumpebevegelsen.

For å unngå at du sender opp ny due under lading, så lader jeg hagla i det skytteren før meg skyter. Intet problem. Har aldri sendt opp en ekstra due av mekanismen.

Benelli Nova pumpehagla er helt symetrisk. Det er ikke noe cast off eller lignende på kolben. For noen blir den rar, men for meg så funker den.

 

Det finnes mange billige 0/u hagler der ute. Baikal har rimelige modeller som er helt ok til leirdueskyting (og jakt). Klå på så mange hagler du kan, og bestem deg ikke før du har en i hendene du synes er god. Tar du deg en tur på skytebanen så får du helt sikkert låne noen hagler så du kan prøve deg litt frem.

 

Lykke til med valget! Bådde dette og Stortingsvalget :)

Link to comment
Share on other sites

Har du planer om olympisk nivå så er nok ikke pumpehagla god nok. Det krever en del mer å måtte pumpe i tillegg vis du skal skyte flere enn ét skudd. Er du en normal jeger som skyter litt i ny og ne på leirduebanen så er pumpe helt supert.

 

Jeg tolker spørsmålet til trådstarter at vedkommende ønsker å begynne med lerdueskyting, det er da ikke snakk om en jeger som skal svinge innom lerduebanen en gang i blant og da må man anbefale noe som er egnet til lerdueskyting.

Som Sportskytter sier er da det mest egnede en O/U med justerbar stokk og choker. halvauto går an, men med den ulempen at du ikke har muligheten til å skyte dubleer som kommer på forskjellig avstand med forskjellige choker.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det du sier om bruksfelt slutter jeg meg til over-under klanen. Strekk budsjettet så langt du kan for å ha størst mulig valgfrihet. Følg med på bruktmarkedet. Mine tips om fabrikat som er verdt å se etter er f.eks. Beretta, Miroku eller Browning. Dette er ingen fasit, der er mange gode hagler der ute, og det som teller er at du finner en du liker og som passer deg. Og jeg er ikke negativ til magasinhagler , har hatt både pumpe (Remington 870), auto (Browning B-2000) og o/u (Beretta S685 som jeg bruker nå) og vært godt fornøyd med alle på hver sin måte. Men til leirdueskyting ville jeg valgt o/u, først og fremst pga. bedre balanse (min mening igjen).

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe en pumpehagle til lerdueskyting. Har selv et par Beretta´er og en Remington 870. Over og under geværene har bedre balanse og de "trigger" ikke duen ved lading. I lerduegrener hvor du raskt må skyte to skudd, f.eks sporting, skeet og OL-trap vil du raskt miste siktebildet ved omlading. Har hørt om noen som klarer å holde siktebildet, men tror det er vanskelig. Det hender også at billig lerdueammunisjon kiler seg i pumpehagler og da kreves det litt makt for å få ut tomhylsa. Dette har skjedd flere ganger med min hagle og det er klart en ulempe dersom man skyter 2 skuddsgrener.

 

Når det gjelder pris på en god over og under hagle, så finnes det massevis av f.eks Beretta hagler på www.finn.no. Jeg kjøpte meg en brukt Beretta S56E i kjempegod stand for 6000 kr. Har sett disse på www.finn.no til alt fra 3000 til 9500 kr. Dersom du virkelig vil trå til med lerdueskyting vil jeg anbefale deg å kjøpe en brukt Silver Pigeon 686 Beretta. Dette er hagler som er bortimot uslitelige og dersom det skulle oppstå slark eller slitasje, så kan de fleste børsemakere fikse dette og haglen vil kjennes som ny.

 

Det finnes jo andre merker som også er gode. XXL og andre sentere har flere merker som de fronter i prisklassen 3000-10000 kr, men personlig ville jeg heller ha foretrukket en brukt Beretta, Browning, Miroku, SKB, Merkel eller lignende. Har en kompis som kjøpte en slik Bettinsoli hagle og den ble veldig slarkete etter omkring 2000 skudd på banen. Dette kan ha vært en feil på bare hans gevær, men tror jeg holder en knapp på en god brukt kvalitetshagle.

 

 

Det kan være en fordel å kjøpe med justerbar stokk også. Som regel må man justere kolbehøyde og/eller cast on/off og det koster fort noen kroner dersom man skal endre på en fast stokk. Med en justerbar stokk ordner du dette selv og det er lettere å justere senere ettersom skytestilen forandrer seg (noe den gjerne gjør når man har skutt litt og fått på plass kinnkontakt osv).

 

Når dette er sagt så er det jo veldig artig med pumpe og automathagler dersom man skal "leke" seg litt på en lukket bane. Pumpehaglene er suverene å ha med i båten og de skyter godt. Du får jo alt mulig av ekstrautstyr til Remington 870 også, men ingenting du får nytte av på banen desverre.

 

Hvis jeg var deg ville jeg har ringt rundt til våpenbutikker rundt forbi og hørt hva de har inne. Personlig har jeg god erfaring med Jakt og Friluft i Arendal. Der får du gode råd om hvilken hagle du trenger i forhold til bruksområde. Rygge våpen er også veldig bra mtp tilpassinger osv.

Link to comment
Share on other sites

Kloke ord fra trosun over hele linjen der.

 

Har en kompis som kjøpte en slik Bettinsoli hagle og den ble veldig slarkete etter omkring 2000 skudd på banen. Dette kan ha vært en feil på bare hans gevær, men tror jeg holder en knapp på en god brukt kvalitetshagle.

 

Dette er IKKE en feil på hans våpen, jeg har sett 4 stykker (og dette er ikke en bløff) svikte totalt bare siden i vår. Greie jaktvåpen for noen skudd i ny og ne. Men et par tusen på lerduebanen er ikke deres force.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...