Jump to content

Lever Action Kaliber!


Nordpeak

Recommended Posts

Hjelp!

Har sett litt på noen Lever Action rifler men lurer fælt på hva de oppgitte kalibrene kan sammenlignes med. Har tre forskjellige typer: 44Mag, 444ss og 30-30. Hva kan disse best sammenlignes med? Hva vil egne seg best til hjort, rådyr og rev? Kostnad på ammo i forhold til F.eks. 30-06? Og det store spørsmålet: Er det noen som negative erfarnger med Lever Action?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Marlin 336CS i 30-30. Utrolig deilig børse å gå med, med ammo som leverer det den skal på rådyr opptil( etter min mening) 120-130 meter.

30-30 og 44mag er ikke godkjent for storvilt, og 444 er vel bare marginalt innenfor.

Det er andre og mer sprekere kalibre mer egnet for storvilt, 450 marlin, 45/70 og den "nye" 308 marlin ekspress.

Du vil garantert få mange negative meldinger på lever action, men jeg tror de fleste som er negative ikke engang har holdt i ei sånn børse, langt mindre skutt med ei.

Da jeg fikk marlin'en i hus var det funfaktor jeg tenkte meste på, men etterhvert har den blitt brukt til det meste, fra fuglejakt med 6g sakokuler, og til rådyr med 11g kuler.

Kan absolutt anbefale leveraction ja :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som negative erfaringer med Lever Action?

 

Ja. Jeg hadde en Winchester M94AE i 30-30 Win. Den funksjonerte nydelig, så skikkelig pen ut. Lett og smekker, men presisjonen var bare sorgen. På det beste var den innenfor 8-10 cm på 100 m. Ikke godt nok for meg. Marlin derimot hører jeg langt mer positivt om. Har en onkel med en Marlin i 35 Rem og den har han brukt trofast i mange år nå.

Link to comment
Share on other sites

44 magnum er etter min erfaring ypperlig på rev og rådyr opp til ca 100m.Ved riktig treff er det som regel rett ned i smellen.Vil ikke si at 444 kun er marginal på storvilt,sjekk ballistikken på hjemmesida til Hornady.Har skutt noen elger med min 444 og med hjemmelada ammo der ei 265 grains kule flyr avgårde i 745m/sek kan jeg love at fluktstrekningen blir utrolig kort.444 har også mye flatere kulebane enn 45/70-450.Eneste fordelen med 45/70 er muligens litt bedre utvalg i fabrikkammo.450 ville jeg ikke hatt,kun svinedyr leverevolution ammo og få kjøpt her i landet og en beinhard rekyl .Har også en winchester 94 i 30-30 ,brukes lite,har funnet ut at grove kuler (44 cal) får viltet til å daue mye raskere.Må bare advare om at marlin leveraction rifler kan være SVÆRT avhengighetsskapende,har du først fått tak i en går det aldri lenge før du finner en unnskyldning/presserende behov for minst en til.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

lurer på ei leveraction i kaliber 30-30, til bruk på småvilt, avliving i fella og ein god del lek og moro:) men burde eg velgje eit anna kaliber med tanke på pris? koss e rekylen i desse? evt marlin børser i 444 marlin elle 45/70 governant?

 

takk for hjelpa :o

Link to comment
Share on other sites

Til ditt bruk tror jeg nok 30-30 er det greieste, men 45-70 kan jo lades ned om du lader selv. LA rifler kommer aldri til å bli fantastiske presisjons rifler, så jeg ville ikke satsett på en til rypesniping, men de er meget gode allround børser når man lærer seg begrensiningen. Jeh har selv skutt (på blink) på 300 meter med min winchester 30-30 med gode resultater.

 

Et annet alternativ om du ser bort i fra fugl, men til annet småvilt inkludert rådyr er faktisk .357 (Dav il jeg anbefale marlin 1894) lader du selv kan du bruke .38 og skyte mye billig og lade opp litt tunge ladninger med 180gr kuler til rådyra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...