Jump to content

Bruker Erfaring - Kruttdispensere ?


S.O.N

Recommended Posts

Har selv RCBS ChargeMaster Combo og har hatt den i snart 3år nå.

Eneste tullet jeg har hatt er selvforskyldt :oops: Glemt meg bort og satt den i nærheten av pc, høytalere etc... Virker som dette skaper litt tull.

Resultat er unøyaktig lading, at målet gir det litt over, litt under det du har stillt den inn på. Variasjon på +/- 0,8grs. totalt.

Når man er klar over dette så ingen problem. Noen har også opplevd unøyaktig lading ved grovkornet krutt (MRP, N-160 osv) Dette kan ofte løses på en meget billig måte.

Reis innom McDonalds og ta med et sugerør, klipp av en bit på 2-3cm og stikk inn i kruttrøret. Dette tipset er nevnt her på kammeret.no flere ganger.

 

Jeg ville ikke vært foruten denne eller tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Har RCBS Chargemaster 1500 Combo og er storfornøyd med denne. Den har vist også fått beste karakter i flere tester slik jeg har forstått det. Uansett, jeg har "modda" min litt, forandret litt på innstillingene og den er særdeles rask på å dosere kruttet, til riktig mengde. ;D Anbefales på det varmeste. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har en Lyman DPS I med speed kitt'et- Har ladet alt fra 223 til 375 H&H på den, og er kjempefornøyd. Med speed kitt'et er den kjapp til at jeg måler kruttmengde, setter kula og måler C.O.L Før jeg er ferdig med det, har ny kruttmengde blitt målt opp.

Det eneste negative jeg kommer på er at den tar tid å varme opp og kalibrere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har Lyman 1200 DP3, eller hva den heter. Den er jeg ikke spesielt fornøyd med, den går over opptil 0,7-0,8 grs. Jeg kontaktet Lyman og fikk tilsendt en gummihette for å strupe dispenseren litt. Det funker dårlig selv med finkornet krutt som 202, N-135, N-550 og hvertfall med MRP o.s.v. Bruker den til å dosere opp til like under og tar resten manuelt... Har planer om å reklamere på den til Jaktdepotet, men så er den tiden...

Link to comment
Share on other sites

Har Lyman 1200 Dps 3.

TROR dette skal være den raskeste på markedet,mener de har reklamert med det.

Om en bruker grovt krutt blir den unøyaktig,da må en strupe røret som nevnt lenger oppe.

Hos meg fulgte denne plasthylsen en skrur inni med når jeg kjøpte den.

Stopper stort sett på f.eks 85,0 om en har stillet den inn på dette,avogtil 0,1 grs over,ikke ofte faktisk.

 

Om jeg har det travelt og kun fyller opp hylser på brett,så sitter jeg med krutt ved siden av og hiver oppi en god dæsj med en teskje når den akkurat har startet.

Da blir det igen dødtid imellom påfyllingene.

 

Meget kjapp å jobbe med om en holder på med prøveladninger og f.eks lader opp 10 patroner med en ladning og skal øke med intervaller på 0,5 grs.

kun å taste inn nytt ønske og trykke på enter,slutt på og skru/veie,skru/veie osv.

 

Skal jeg lade opp flere hundre patroner med samme ladevekt,så stiller jeg gjerne inn det manulle målet,men er det smålading så bruker jeg stort sett dispenseren.

 

Tror du Mauser M03 må ha fått et mandagseksemplar,reklamer og se om du kan få en ny så tror jeg du blir fornøyd.

 

Oppsummert er jeg godt fornøyd med denne.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en slik lyman dps 3 for ett eller 2 år siden

 

Jeg er ikke helt super fornøyd med den, men jeg har heller ikke en slik strupeting da.

Den kaster nesten alltid for høye ladninger.

Har testet med diverse lengder med sugerør, men ikke funnet noe som er saliggjørende.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kan jo komme med ett lite innspill i denne tråden.

 

Samtlige kruttdispensere har noen problemer - og egentlig flere problemer enn det som vanlig på elektronikk.

 

Chargemaster'n til RCBS har vi kun tatt inn ett parti av - det blir det siste da vi hadde 100% reklamasjoner på denne.

 

Lyman sin DPS 3 er raskere enn RCBS sin og har ikke vært like plaget med problemer. Er også vesentlig rimeligere.

 

Med disse erfaringene er det derfor vi pr idag har valgt å kun markedsføre Lyman utgaven.

 

Pact sin har undertegnede bare prøvd for over 10 år siden og det har rent mye vann under brua siden det.....

Link to comment
Share on other sites

Har lymann den går bananas m mobil i nærheten.veier og feil i mellom register 50 - 100 grn da kalibrert på 0 og 20 g har vist opptil 3 grains forlite. Kontroll veiet på vanlig vippe vekt. Denne er returnert forhandler men har ennå ikkje hørt no. Å så den oppvarmingå då

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...