Jump to content

Støpte kuler i 9,3.


Vassbekken

Recommended Posts

9,3x62 bør jo være et meget passende kaliber for å bruke støpte kuler til treningsammo. Jeg har noen kasser med linotype stående, men

en sjekk blandt de mest kjente produsentene viser at ingen produserer støpeblokker i 9,3. Er det mulig? Er det noen som lager på bestilling? Kunne tenkt meg et sted mellom 15 - 19 gram med gas check.

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg bestille noen kuler fra ham til å begynne med. sjekket listene til Lyman og Rcbs, men de ser ikke ut til å lage blokker i 9,3 pr. i dag. kanskje gått ut av produksjon grunnet liten etterspørsel? Skal se i "arkivet" hva de har hatt tidligere. Hvis noen som leser dette har en blokk liggende å slenge, og kan tenke seg å selge den, så er jeg interessert.

Link to comment
Share on other sites

Hoch lager kuletang til deg, og du kan tegne kula selv vha online program. De har også ferdig designede kuler. Hadde kanskje vært greit med gas-check for 9.3-ladninger. Er antakelig ikke gratis, men med dagens priser på kuler, så er det vel break even på 100 produserte kuler?

 

http://www.hochmoulds.com/stock.htm

 

Leste forresten i Handloader hvordan man kunne lage ekspanderende kuler vha en stripe aluminiumsfolie. Først klipper man aluminiumsfolie i strimler med lik bredde som passer mellom fikseringsboltene i blokka og 10-15 mm inn i nesa på kula. Når man støper, så legger man først inn aluminiumsfoliestrimmelen slik at den ligger an mot fikseringsboltene og ligger nogelunde stramt over hulrommet, og deretter støper man på normalt vis. Kulene ble testet i vått avispapir, og viste bedre ekspansjon enn myktblyispissen-løsninger og like bra som om man borret hulspiss. Hadde jeg hatt en .45-70, så tror jeg definitivt jeg hadde forsøkt dette. Da kunne jeg trent og jaktet med samme kule.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...