Jump to content

Vann aporterende hund og rådyr


kilden

Recommended Posts

heisan

som ivrig andejeger har jeg mang en gang ønsket meg en hund som lettere finner falt vilt i kornåkrer og siv og som også gjerne hopper

i vannet senhøstes for og hent inn fallviltet,,

 

Går også noe på Rådyrjakt, finnes det en hundetype som kan brukes til begge deler.

 

har hatt hund tidligere men drev da ikke med jakt,

 

tollinger rettriverene i Norge har disse jaktinnstingt... eller er det bare selskapshunder ??

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Begynte å lure litt når jeg leste tittelen her, må være grove saker for å svømme rådyr i kjeften....

 

Spaniels er som nevnt antakelig tingen her. Finnes tollere i Norge etter jaktlinjer, men ikke så alt for mange. Skal du blant retrivere er nok en jaktlabrador enklere å oppdrive, men ventinga kan være lang der å.

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til anbefalingen av wachtelhund. Mye mer stabile kortdrivere enn spaniels, har ofte interesse for alt klovvilt, god apportlyst i de fleste. Finnes til og med de som står for fugl. Ellers er forsåvidt også vorster et alternativ, de kan brukes til nesten hva som helst.

Link to comment
Share on other sites

heisan og takker for svar så langt.

 

som sakt så har jeg hatt hund før jeg drev med jakt,, og jeg er jo selføgeligt spent på dette med opptrening av hunden

til jaktbruk,,

 

Wachtel og springer spaniel er begge hunder som tilltaler meg i rase/bruks beskrivelse

vil en klare og trene disse hundene til og være i ro på postjakting gås/ender

 

rent eksteriørmessigt så holder jeg en knapp på wachtellen da dette er en mørkpelset hund.

 

tollingeren er det noen som har erfaring med disse,, alle retrivere jeg har vert borti sålangt har jo vert de reneste badenymfene??

 

noen som har literatur og annbefalle for trening av hund til jakt.

 

Hund over 41 cm til Rådyrjakt. noen som har link til regelverket for dette, ønsker og lese meg opp i dette med kortdrivende hund.

Link to comment
Share on other sites

For jakt på rådyr og hjort med løs på drevet halsende hund er høyeste tillatte boghøyde 41 cm. (Link:http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-20020322-0313-007.html) Med andre ord: For hund som jager rådyr eller hjort uten å lose ("halse") er det ingen begrensning på boghøyde. Dette vil gjelde stillende hunder (gråhund og andre spisshunder) som ikke loser på løpende vilt, bare stående, og alle hunder (f.eks. mange fuglehunder) som driver viltet uten los.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...