Jump to content

Trollfelten i Mysen 12 og 13 september!


Fozzy357

Recommended Posts

Denne helga legger vi opp til en skikkelig skyte-weekend på Mysen.

Skyting er jo en sosial sport, så om noen skulle ønske å ta med seg telt, campingvogn eller campingbil, eller sovepose og liggeunderlag og sove på standplassen kunne det sikkert bli en hyggelig og minnerik kveld. Doen står åpen, og vi har en diger grill vi fyrer opp om noen vil tilbringe lørdagskvelden og natta på området. Noen av oss fra arrangørklubbene kommer også til å bli der og hygge oss utover kvelden og overnatte. Ta med grillmat og drikke..

 

Lørdag 12 Sept kl 09.00

Lørdag har vi lagt opp til vanlig feltstevne med klassene FGMR. Det er kretsmesterskap i klassene militær og revolver.

Ungdoms klasser i cal.22 for både pistol og revolver.

Startkontingent: kr 120,- Ungdom: kr 50,-

 

Søndag 13 Sept kl 09.00

Søndag er det spesialfelt. Denne dagen skyter vi IKKE magnumklassene, men vi skyter spesialpistol og spesialrevolver. Det er kretsmesterskap i begge klassene.

Startkontingent: kr 120,-

 

I tillegg har vi med en del uapproberte klasser for at skytterne skal få mulighet til å blåse støvet av våpen man ikke får bruke hver dag. Tror ikke det finnes håndvåpen som ikke kan brukes i en av klassene denne dagen.

I de uapproberte klassene har vi 70 kroner i startkontingent, og ingen premiering, bortsett fra våre egendesignede diplomer til 1, 2, og 3 plass i hver våpenklasse. Det blir sikkert mange spennende våpen å se her.

 

Våpenklasser

• Åpen klasse kal .22 til .35. Alt tillatt, eks optikk, porting

• Åpen klasse kal .35 til .45. Alt tillatt, eks optikk, porting

• Gammel militær kal .22 til .45 Våpen prod. før 1946

• Revolver singleaction kal.35 til .45 (Cowboyrevolver)

• Pistol/revolver over kal .40/10mm

• Sortkruttrevolver singleaction (org. og replica sammen)

• Sortkruttrevolver perkusjon (org. og replika sammen)

Sortkrutt skyter i egne lag med litt lengre tid til neste lag.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra :-) Ser ut som at dere legger opp til en flott helg, og jeg kommer gjerne.....men....ja for det er ettt "men" her....

 

hvorfor så stive priser...20% over resten av Østlandet i startkontigent....120 pr start er i dyreste laget spør du meg...og 70 spenn uten premiering !! Og meg bekjent har skytterne ei heller mulighet til å velge "penge" premie, men man får en gavepremie som havner ett eller annet sted man har plass.....

 

Hva er grunnen til at dere priser dere ut av listen over stevner man "bør" reise til...? og hvorfor ikke tillate "alle" øvelser begge dager. Da har skytterne valget over hva man selv har lyst til å skyte....?

 

Ikke meningen å være veldig kritisk her, men slike ting er ikke noe som er veldig bra for skytesporten desverre.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bromark!

Vi hadde en lengere diskusjon ang. startkontigenten i kveld.

Den faste hundrelappen har vært neste hellig i mange år.

Det må være noen som tør ta skrittet.

 

Jeg vet at det er mange klubber som ikke tør øke kontigenten med 20,- nettopp pga. slike meldinger.

Vi får være den første, og ta den pepper´n som kommer.

 

Litt snodig, at det er skjelden en hører at vi skyttere, klager over prisen på bensin, bom penger, krutt, tennhetter, bly og alt annet vi må ut med for å delta på et stevne.

Disse ting, som er vår alfa og omega har økt 50 til 200%.

 

Men til gjengjeld tilbyr vi både overnatting, grilling, sosialt samvær på et høyt plan, diplom til alle, "Mysenmat "som dere er vant med :mrgreen: og ganske orginale premier.

 

Er ikke værst for kr: 20,-?

 

Velkommen til alle!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe i mot at det tas kr 120.- eller 150.-.....men da MÅ eller BØR premiene stå i sammenheng. Det er ikke slik at man øker kostnaden slik at arrangøren skal sitte igjen med mer. Det resulterer kun med at skytterne skyter færre runder.

 

Hvis dere hadde kjørt 1/3 premiering eller si kr 40 pr skytter i en premiepott som igjen hadde blitt rutet tilbake til skytterne så er det greit. Men ikke når man handler inn noen kopper og tallerkner som man ikke har bruk for....

 

Hva med heller og kutte premiering og sette kr 50 pr start....da kan dere putte alle kr rett i lomma og smile hele veien til banken :-)

 

Jeg bruker "en del" kroner på skyting, men grensen går når man føler seg lurt.... ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe i mot at det tas kr 120.- eller 150.-.....men da MÅ eller BØR premiene stå i sammenheng. Det er ikke slik at man øker kostnaden slik at arrangøren skal sitte igjen med mer. Det resulterer kun med at skytterne skyter færre runder.

 

Hvis dere hadde kjørt 1/3 premiering eller si kr 40 pr skytter i en premiepott som igjen hadde blitt rutet tilbake til skytterne så er det greit. Men ikke når man handler inn noen kopper og tallerkner som man ikke har bruk for....

 

Hva med heller og kutte premiering og sette kr 50 pr start....da kan dere putte alle kr rett i lomma og smile hele veien til banken :-)

 

Jeg bruker "en del" kroner på skyting, men grensen går når man føler seg lurt.... ;-)

 

K.

Jeg tror neppe at Mysen har putta

"alle kr rett i lomma og smile hele veien til banken"

Men føler du deg "lurt" av ussle 20,- så har vi smakt og spist av en stor og ekkel tallerken smålighet.

 

Jeg trodde at vi i MPL hadde et godt rykte på å ta vare på våre brødere, både sporstslig, og økonomisk!

 

 

Bunn linja er at alle skal ha det hyggelig og artig ,med god mat som vanlig hos Mysen!

Og det får vi!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hengt rundt her inne i 4 - 5 uker, og har lest innlegg knyttet til pistol, og pistolskyting til øyet er stort og vått. Som de fleste andre steder på nettet, så har det vært noen gullkorn – men også mye svada.

 

Det som likevel slår meg, er hvor opptatt skyttere (i det minste noen skyttere) er av gevinster. Det er jo pokker meg side opp og side ned med kommentarer knyttet til disse gevinstene – og da primært av negativ karakter.

 

Også – selvsagt – de samme som etterlyser gevinster, eller kritiserer gevinster, er også veldig opptatt av hva det koster for å få skyte et stevne.

 

Jeg skal ikke nevne navn, men når jeg leser at folk her inne gjerne blåser 50.000 skudd på et år, og gjerne drar med seg 10 – 15.000 kroner i premiepenger… Vel, da synes jeg det er underlig at det brukes et sånt språk som her, om et stemne som har lagt på startkontingenten med 20 kroner.

 

Og ja, jeg er fersk som faen. Både her på kammeret, og når det gjelder skyting. Men jeg har da også vært med og skutt på stevne (og jeg havnet blant de 20% beste). Men premie, det gir jeg da f*** i. Hjemme hos oss vil jeg vel heller få nips UT av huset, enn å dra ny nips INN. Pengepremier er heller ikke interessant før det er et tall med tre nuller bak.

 

Og, når det gjelder de skarve kronene en klubb kan dra inn på å arrangere et stevne, så legger jeg jo til grunn at disse pengene kommer oss skyttere til gode. I form av anlegg, i form av driften av klubben… Kort sagt, jeg er egentlig overrasket over hvor smålig denne diskusjonen er.

 

Stå på – dere som gjør dette på dugnad, for at vi alle sammen skal kunne ha det morsomt.

 

At enkelte skyttere, selv om de har sentrale verv i forbundet, måtte mene noe annet – det faller på sin egen urimelighet.

Link to comment
Share on other sites

Hva er poenget med regler når de ikke blir fulgt? Vi ser til stadighet at arrangører tyner ut det de kan av skyttere som reiser land og strand for å skyte.

 

Selv skyter jeg i snitt 3-4 starter pr uke og kjører gjerne 1-3 timer hver vei for å gjøre dette. Min hensikt er ikke å henge meg opp i de 20kr, men hvis man skal arrangere ett stevne bør premien stå i samsvar med det som blir betalt inn. Videre bør man også ved gavepremier sørge for at disse har en verdi tilsvarende det som er riktig i henhold til reglene. Ikke noe verre enn det……

 

For meg personlig har det lite å si, men jeg er opptatt av at så lenge vi har regler skal og bør vi følge disse :-)

 

Og den dagen du får deg litt mer erfaring kan vi ta opp diskusjonen igjen "Askeladd" ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg så veldig konkret om Trollfelten. Men vil gripe tak i det argumentet at "siden dere bruker så mye penger på ammunisjon og drivstoff kan dere da godt betale 100-120 for å skyte også." Dette er vel det man kaller "throwing good money after bad". Jeg er blant de (jeg tror iallfall at det fins flere av oss) som ikke har anledning til å bruke ubegrenset med penger på idretten/hobbyen sin. Hver sesong er det stevner jeg står over av økonomiske årsaker. Og et felt-NM kommer jeg nok aldri til å kunne prioritere.

 

Så for min egen del, ønsker jeg flest mulig stevner uten premiering velkommen. Det er forholdsvis få klubber i min region som sender pengepremier. Og er man A-skytter i baneøvelsene er det uansett umulig å få igjen pengene i form av premier. Så hvis jeg kunne betale en mindre sum til arrangøren for skiver, lapper og et rimelig overskudd og i tillegg slippe å få premier i plast og eloksert aluminium som sjelden er en nytelse å se på, så hadde jeg vært en lykkeligere skytter. Og arrangørklubbene ville slippe å bruke tid og ressurser på innkjøp og utsending av premier.

 

Gavekort/pengepremier/fornuftige gavepremier på mesterskap og store stevner er helt greit. Men på helt ordinære stevner syns jeg det er bortkastet å betale 100 kr eller mer (!!) for å skyte.

 

Så Bromark: Du er ikke alene selv om noen dro den forhastete slutningen.

Link to comment
Share on other sites

Men, for all del. Jeg følger gjerne opp diskusjonen ved en senere anledning. :roll:

 

Litt lettere å diskutere når man vet litt om hva som skjer der ute, man lærer ikke alt ved å lese en to/tre uker. Regner med at du kan alt av regler og kjenner praksisen ute rundt i Norge? Du kjenner sikkert også mange skyttere som deler ditt syn? slik at når man skal uttale seg så gjør man det basert på sin egen kunnskap og meninger blant skytterne ?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Gavekort/pengepremier/fornuftige gavepremier på mesterskap og store stevner er helt greit. Men på helt ordinære stevner syns jeg det er bortkastet å betale 100 kr eller mer (!!) for å skyte..
Er helt enig med deg, kr 100 pr start på ett vanlig stevne er maks av hva som er fornuftig. På baneskyting her på Østlandet har flere arrangører gått over til ingen premiering og lav startkontigent (30-50kr) av hengig av om de har elektronikk eller ikke. Vi som ikke har dette har stort sett tatt 20kr eller latt skytterne skyte gratis mot at de handler litt kiosk. Under spesialfelt NM som min klubb arrangerte tok vi kr 300 pr start og kjøre kr 100 av dette tilbake til premiepotten, i tillegg hadde vi ca 70 000kr i gavepremier :-) så det er mulig hvis man gidder.

 

Men når man får kastet til seg noe man ikke har bruk for eller at man føler at de burde droppet premieringen (som på Ørlandet) så bør arrangøren ta å vurdere hvordan de premierer eller droppe premiering overhodet....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Ser at dere skal skyte 1FGMR på lørdag og 1S på søndag. Dvs at dere IKKE tillater spesialpistol eller Spesial revolver på lørdag og på søndag tillater dere BARE spesialpistol og Spesial revolver men ikke 1FGMR?? Eller kan man bruke disse i de "andre" klassene ?

 

Og hva er grunnen til at dere ikke tillater magnum denne gangen (siden det var lov sist) eller kan dette også skytes i de "andre" klassene?

 

Hvorfor jeg spør er pga at mange skyttere ikke skyter fin/grov men magnum, spesial sammen med militær og revolver. Valgfrihet er nemlig en fin ting syns jeg ;-)

 

Og for arrangøren har det jo lite å si hvilket type våpen skytteren bruker, for man rekker jo uansett ikke mer enn 3-4 kanskje maks 5 runder hvis man er tiiiiidlig ute :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hengt rundt her inne i 4 - 5 uker, og har lest innlegg knyttet til pistol, og pistolskyting til øyet er stort og vått. Som de fleste andre steder på nettet, så har det vært noen gullkorn – men også mye svada.

 

Det som likevel slår meg, er hvor opptatt skyttere (i det minste noen skyttere) er av gevinster. Det er jo pokker meg side opp og side ned med kommentarer knyttet til disse gevinstene – og da primært av negativ karakter.

 

Også – selvsagt – de samme som etterlyser gevinster, eller kritiserer gevinster, er også veldig opptatt av hva det koster for å få skyte et stevne.

 

Jeg skal ikke nevne navn, men når jeg leser at folk her inne gjerne blåser 50.000 skudd på et år, og gjerne drar med seg 10 – 15.000 kroner i premiepenger… Vel, da synes jeg det er underlig at det brukes et sånt språk som her, om et stemne som har lagt på startkontingenten med 20 kroner.

 

Og ja, jeg er fersk som faen. Både her på kammeret, og når det gjelder skyting. Men jeg har da også vært med og skutt på stevne (og jeg havnet blant de 20% beste). Men premie, det gir jeg da f*** i. Hjemme hos oss vil jeg vel heller få nips UT av huset, enn å dra ny nips INN. Pengepremier er heller ikke interessant før det er et tall med tre nuller bak.

 

Og, når det gjelder de skarve kronene en klubb kan dra inn på å arrangere et stevne, så legger jeg jo til grunn at disse pengene kommer oss skyttere til gode. I form av anlegg, i form av driften av klubben… Kort sagt, jeg er egentlig overrasket over hvor smålig denne diskusjonen er.

 

Stå på – dere som gjør dette på dugnad, for at vi alle sammen skal kunne ha det morsomt.

 

At enkelte skyttere, selv om de har sentrale verv i forbundet, måtte mene noe annet – det faller på sin egen urimelighet.

Pluss 20!

Link to comment
Share on other sites

Litt lettere å diskutere når man vet litt om hva som skjer der ute, man lærer ikke alt ved å lese en to/tre uker. Regner med at du kan alt av regler og kjenner praksisen ute rundt i Norge? Du kjenner sikkert også mange skyttere som deler ditt syn? slik at når man skal uttale seg så gjør man det basert på sin egen kunnskap og meninger blant skytterne ?

 

K.

 

Jeg har på ingen måte gitt uttrykk kfor at jeg ”kan alt” – det skulle vel komme relativt tydelig frem i mitt innlegg hvor jeg skrev at jeg var ”fersk som f**”.

 

Jeg har heller ikke sagt noe om jeg kan alt om regler, praksis, eller kjenner mange andre som deler mitt syn. Jeg har utelukkende gitt uttrykk for mine betraktninger som ny og fersk, basert på de tankene jeg har gjort meg etter å ha lest her inne noen uker.

 

I så måte synes jeg vel at du gjennom dine to kommentarer til mitt innlegg har bekreftet mine innledende betraktninger.

 

For min del avslutter jeg nå denne diskusjonen, da jeg har vanskelig for å se at den vil føres videre på en konstruktiv måte her inne.

 

Lykke til på Trollfelten. :)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt at du er fersk, for hadde du snakket litt med skytterne som faktisk bruker mye tid og penger så hadde nok synet endret seg noe. Eller kanskje du hadde tenkt anderledes etter noen år som aktiv skytter. Hvem vet...men å danne seg en mening kun basert på hva man leser har veldig lite med virkeligheten å gjøre.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

8) Kanskje resten av premieringsspørmålene bør taes i en mer egnet tråd? Som for eksempel denne: Premiering http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=33&t=24064

Tror neppe Fozzy357 ville ha premiediskusjoner i denne tråden?

(Off topic: Veldig enig i innlegget til Domino!)

 

Alle som deltar på "Trollfelten" får en fysisk premie pluss diplom.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser at dere skal skyte 1FGMR på lørdag og 1S på søndag. Dvs at dere IKKE tillater spesialpistol eller Spesial revolver på lørdag og på søndag tillater dere BARE spesialpistol og Spesial revolver men ikke 1FGMR?? Eller kan man bruke disse i de "andre" klassene ?

 

Og hva er grunnen til at dere ikke tillater magnum denne gangen (siden det var lov sist) eller kan dette også skytes i de "andre" klassene?

 

Hvorfor jeg spør er pga at mange skyttere ikke skyter fin/grov men magnum, spesial sammen med militær og revolver. Valgfrihet er nemlig en fin ting syns jeg ;-)

 

Og for arrangøren har det jo lite å si hvilket type våpen skytteren bruker, for man rekker jo uansett ikke mer enn 3-4 kanskje maks 5 runder hvis man er tiiiiidlig ute :-)

 

K.

Det er lov å møte opp , og ha det gøy!

Link to comment
Share on other sites

Ser at dere skal skyte 1FGMR på lørdag og 1S på søndag. Dvs at dere IKKE tillater spesialpistol eller Spesial revolver på lørdag og på søndag tillater dere BARE spesialpistol og Spesial revolver men ikke 1FGMR?? Eller kan man bruke disse i de "andre" klassene ?

 

Og hva er grunnen til at dere ikke tillater magnum denne gangen (siden det var lov sist) eller kan dette også skytes i de "andre" klassene?

 

Hvorfor jeg spør er pga at mange skyttere ikke skyter fin/grov men magnum, spesial sammen med militær og revolver. Valgfrihet er nemlig en fin ting syns jeg ;-)

 

Og for arrangøren har det jo lite å si hvilket type våpen skytteren bruker, for man rekker jo uansett ikke mer enn 3-4 kanskje maks 5 runder hvis man er tiiiiidlig ute :-)

 

K.

Det er lov å møte opp , og ha det gøy!

 

Det er også lov å svare på spørsmålene ;-) Men jeg kommer nok jeg uansett hvor mye dere tar....det som er spørsmålet er hvilke våpen jeg skal pakke med meg...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Vi "gammle" i gamet er sikkert møkka lei blomstervaser og diverse. Men nå skriker vi om penger?

Dette er en svært egoistsk tankegang.

Vi som er gammle, må også skjenke en tanke til vår unge og nye skyttere.

 

Det å være ny i felt skyting kan føles litt skummelt. Men å la ungdommen få med seg fysiske premier er jevt!

Og sporer til innsats!

 

Vi "gamle" har et ansvar til våre nye skyttere. Vi må føre fakkelen vidre.

 

Vi bør ta vare på vår neste generasjon. Nettopp med å la disse få noe å henge på veggen.

 

Velmøtt i morra!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt hvorfor dere kaller stevne "Trollfelten" ;-)

Var en flott dag å være ute å skyte på :-) og gode vaffler var det også :-)

 

K.

Vi er glad at du og alle andre var var fornøyd.

Du gjorde det bra som vanlig og fikk med deg masse premier og "Troll".

Og ikke minst "Troll kongen" statuetten!

Gratulerer så mye!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...