Jump to content

Brukt Meopta


Tommy Tikka

Recommended Posts

Flott, takk for svar....Hva vil du si om kikkerten sammenlignet med s og bender, svarowski, zeiss...?

 

Kommer an på hvilken meoptamodell det er snakk om, men det intrykket jeg har av meopta er at det er ganske tett oppunder de beste. Jeg har selv en håndkikkert fra meopta, og denne er jeg knallfornøyd med. Jeg har også være borti et meopta artemis sikte som absolutt gjorde jobben. Hvis jeg ikke tar feil så er meopta meostar regnet for å være meoptas toppmodell.

 

Likevel så vil jeg si at zeiss, svarowski, S&B (zenit). er noe bedre når forholdene begynner å bli tøffe (skumring, motlys etc.)

 

Bottom line: Meopta lager veldig gode sikter for all slags jakt, men det er vel et lite stykke igjen fra meoptas toppmodell til toppmodellen på de tre du nevner her. Jeg har ikke prøvd, men kan tenke meg at Meopta meostar vs. schmidt and bender classic = noen lunde samme kvalitet :D

Link to comment
Share on other sites

Der har jeg en erfaring å formidle:

En måneskinnskveld et par år tilbake lå vi to mann på post i hver vår retning på samme bø, jeg med en Meopta Artemis 2000 1,5-6x42 og han andre med en Zeiss DiaVari Z 1,5-6x42. Vi mistet skytelyset samtidig.

 

Det kan hende de tyske og østerrikske siktene kan måles til bedre ytelse i et laboratorium, men i felten tviler jeg på at du vil se forskjell. Jeg synes i hvert fall ikke de forsvarer prisforskjellen.

 

Det kan jo også nevnes at råglasset Meopta bruker kommer fra de samme leverandørene i Jena som leverer til bl. a. Zeiss og Docter.

 

Zeiss Victory serien har et lite fortrinn i LotuTec belegget som hindrer vanndråper i å feste seg på linseflatene, men det koster. Mye mer enn et par Butler Creek hetter.

 

Da vet du min mening, det er sikkert mange her som er uenig med meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Meopta gjorde ein brøler for mange år sidan og har fått litt pepper for det. Dei lakkerte ikkje baksida på retikkelet, sånn at dette var blankt. Når det kom motlys inn der i skumring, så blei heile kikkerten fylt med lys frå alle kanter, og det førte til at du ikkje såg ein dritt i dei i motlyst. Hadde det problemet på ein Meopta 7x50 som eg kjøpte i 98-99.. Ellers så er dei veldig bra optisk og solide, uten tvil godt kjøp for pengene..

Link to comment
Share on other sites

Flott, takk for svar....Hva vil du si om kikkerten sammenlignet med s og b, svarowski, zeiss...?

 

Jeg skulle i utgangspunktet ha meg en Zeiss Classic, men etter en lengre prat med en av gutta hos Alms endret jeg syn.

Han og en han jaktet med hadde nemlig akkurat testet dette litt.

Fra før hadde de ment at en Meostar R1 var på nivå med en Zeiss Classic og at en Zeiss Conquest var på nivå med en Leupold VXIII.

Derfor var det en spennende, ny oppdagelse at Meostar'en gav bedre siktebilde i skumringen enn Zeiss Classicen,

ja den var så godt som identisk med Zeiss Victoryen :o:D

Siden jeg bor i nærheten at Alms, og siden terrenget og lyset dermed er likt her fant jeg ut at det ville passe meg bra!

Har ikke vært på mer enn en liten andejakt-tur med den enda,

men i kjent terreng ser jeg allerede at det er en meget bra kikkert selv i skumringen!

Link to comment
Share on other sites

Er det stål el alum i siktene fra Meopta ? hvilke erfaringer har du ellers ?

 

Jeg er 99% sikker på at kikkerten er av stål. Når det gjelder meostaren tror jeg dette er aluminium.

 

Sakset fra Midway.no:

Meopta Meostar Rifle Scopes are CNC machined and made from a one-piece lightweight, aircraft grade aluminum alloy.

(fant faktisk ingenting om dette på www.meopta.com )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...