Jump to content

trenger nybegynner hjelp ang rådyr jakt,


Ole-P

Recommended Posts

som sagt så er jeg egentlig bare småvilts jeger, men gården der jeg skyter duer sa jeg kunne få skyte det ene rådyret han hadde fått utdelt i år, så da kommer det store, jeg har kun haggle og jakte med, så da lurer jeg på åssen loverket er rundt dette,

 

- er det i hele tatt lov å skyte rådyr i norge med haggle?

 

- hvis, er det bukk, ku, eller kalv man kan skyte med haggle eller alle 3?

 

- og noen som kan anbefalle noe av amunisjon som er brukandes,

 

- og noen tips ang tid på døgnet

 

- mest fornuftige hold, (hadde dem på 10-15m i dag)

 

og tar alle fornuftige tips og erfaringer som kan være av nytte,

 

Mvh

Ole-P

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan tilby svinedyr jakt med hagle. Til og med salong om du vil!

Måtte bare... :mrgreen:

 

Ja, det er lov å skyte rådyr med hagle i norge. Vel og merke i den ordinære rådyrjakta. Altså ikke i bukkejakta.

 

Bukk, geit og kje kan du skyte med hagle.

 

Ville brukt vismut i BB eller større i 12/76.

 

Tid på døgnet kan variere fra sted til sted, men hovedregelen er tidlig om morgenen og om kvelden.

 

10-15 meter burde holde, men her må andre svare enn meg. Har aldri skutt rådyr med hagle.

Link to comment
Share on other sites

er det i hele tatt lov å skyte rådyr i norge med haggle?

Ja, det er lov. Men det er et MEN. Rådyrjakta starter 10 august, men da er det kun rådyrbukk som er lovlig og skyte, men ikke med haggle.

Men den 25 september starter jakten på både rådyrbukk, rådyrgeit og rådyrkje og da er det fult lovlig og jakte med haggle.

 

hvis, er det bukk, ku, eller kalv man kan skyte med haggle eller alle 3?

Som nevnt ovenfor, etter 25 september kan du jakte på alt av rådyr meg haggle, lovlig!

 

og noen som kan anbefalle noe av amunisjon som er brukandes,

Har ikke så mye erfaring med rådyrjakt i og med at jeg er ganske ung av alder. Jeg jakter stort sett med rifla, for det meste hjort og jeg bruker samme ammunisjon til rådyr, hjort og elg. I år bruker jeg woodleigh 160 grains kuler.

 

Til haggle er grove haggel og anbefale, helst ikke stål. Bly str. 2 eller bb er nok det mest idielle men desverre ikke lovlig. Men det finnes flere forskjellige erstaninger som fungerer. Selv bruker jeg remington wingmaster hd 12/76 haggle str. 2

 

og noen tips ang tid på døgnet

tidlig på morgenen fra det begynner og bli lyst og utover til 8-9 tiden. Eller på kvelden fra 16-17 tiden og utover til det blir mørkt.

 

mest fornuftige hold, (hadde dem på 10-15m i dag)

Det kommer ann på om du bruker haggle eller rifle.

Er det haggle det er snakk om er det ikke å anbefale å skyte på noe mye over 25m.

Jakter du med rifle kan du trygt skyte på en liten 100 meter. Du kan også skyte på 100 meter++ men det kommer helt ann på hvor trygg du er på deg selv og dine skyteferidgheter.

For et rådyr er jaggu ikke store blinken! :roll:

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

en liten ting til, må man ha tilgang på godkjent ettersøkshund på rådyr jakt?

skal ikke være problem å ha tilgang på det men kjekt å vite om jeg trenger eller ikke,

 

uten om det er det klart da, blir det ut med haggla etter 25 sep, håper det er bukk jeg får utdelt, er syk den bukken som er der, minst 7 tagger på den jeg så i dag, og dem er ekstremt nærgående, kan gå ute på jordet å legge ut lokke duer og har dem på under 30 meter og dem er sykt nyskjerrige, kommer helt inn på 10-15meter før dem løper avgårde,

 

men uansett så blir det spennende, aldri skutt noe større en kråke, hehe, og blir rifle til neste år så blir vell rifle jakt årene fremover,

 

men takk for alle fine svar og så raskt og da,

 

blir å legge ut bilder når jeg får skutt min første.

 

Mvh

Ole-P

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å drepe glede eller noe slik, men fant en sak om ettersøk på rådyr i siste utgave av jakt, side 90. Påfallende mange rådyr som skytes med hagle løper videre. Bruk kraftig nok ammunisjon (eks Wingmaster hd str 2) og på kort hold i så fall. Og ikke skyt før du er hundre prosent sikker på godt treff.

 

Tar med noe om det som stod i jakt:

"Så vidt jeg ved, er det laget to svenske, en dansk og en britisk rapport etter systematisk innsamling av opplysninger fra påskyting av rådyr med hagle. Alle viser at en skremmende høy andel av rådyra som påskytes med hagle, ikke felles. Det er ikke haglvåpenets feil, men måten vi bruker det på - selv innenfor forsvarlige hold på 20 - 25 meter."

Link to comment
Share on other sites

Ja, du må ha tilgang på godkjent ettersøksekvipasje, dvs hund og fører. Og sikt på fremre halvdel av rådyret, det er hjerte-/lungeregionen du skal treffe.

 

Og, det skader ikke å studere rådyr og rådyrjakt i litteraturen før du begynner!

 

Lykke til! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å drepe glede eller noe slik, men fant en sak om ettersøk på rådyr i siste utgave av jakt, side 90. Påfallende mange rådyr som skytes med hagle løper videre. Bruk kraftig nok ammunisjon (eks Wingmaster hd str 2) og på kort hold i så fall. Og ikke skyt før du er hundre prosent sikker på godt treff.

 

Tar med noe om det som stod i jakt:

"Så vidt jeg ved, er det laget to svenske, en dansk og en britisk rapport etter systematisk innsamling av opplysninger fra påskyting av rådyr med hagle. Alle viser at en skremmende høy andel av rådyra som påskytes med hagle, ikke felles. Det er ikke haglvåpenets feil, men måten vi bruker det på - selv innenfor forsvarlige hold på 20 - 25 meter."

 

Ser den, vill bli nøye på å finne riktig amunisjon, skal ikke skryte på med å være mester, men skadeskuting blir uaktuelt, så blir vell en del fine tilbud før jeg trekker av. er nok mange gode nok aledninger jeg ikke kommer til å trekke av på. men takk for gode inspill

Link to comment
Share on other sites

Ja, du må ha tilgang på godkjent ettersøksekvipasje, dvs hund og fører. Og sikt på fremre halvdel av rådyret, det er hjerte-/lungeregionen du skal treffe.

 

Og, det skader ikke å studere rådyr og rådyrjakt i litteraturen før du begynner!

 

Lykke til! :wink:

 

 

ettersøksekvipasje vill da bli ordnet og vet hvor jeg skal sette skuddet fra siden. men åssen er det å skyte forran på rådyr med haggle? blir vell for smalt mellom forbeina til å få et dødbringende skudd?

og rådyr og rådyr litraturen kommer til å bli gått nøye igjennom nå som jeg veit at jeg kan skyte det jeg har blitt tilbudt,

 

så takk for bra innspill på denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Etterstreb rene sideskudd med hagla. Har skutt flere dyr fremifra, og du får ikke samme sjokkeffekten i den vinkelen. Selv bruker jeg aldri grovere haggel enn nr.3, erfaringen min tilsier større sjokkeffekt med litt finere haggel enn BB og lignende, men her er det sikkert like mange meninger som jegere.

 

Rent sideskudd med haggla på forsvarlig hold er som å blåse ut ett lys..

Link to comment
Share on other sites

Etterstreb rene sideskudd med hagla. Har skutt flere dyr fremifra, og du får ikke samme sjokkeffekten i den vinkelen. Selv bruker jeg aldri grovere haggel enn nr.3, erfaringen min tilsier større sjokkeffekt med litt finere haggel enn BB og lignende, men her er det sikkert like mange meninger som jegere.

 

Rent sideskudd med haggla på forsvarlig hold er som å blåse ut ett lys..

 

 

har sett på noe amunisjon i 12/76 42gr nr.2/nr.3 (tungsten) men få ta meg en tur ned på landrø'n og en tur på xxl, og sammenligne svara fra dem hehe. og da blir det reint sideskudd,siden det er risky å skyte forfra blir det utelukket, men igjen takk for all info,

Link to comment
Share on other sites

Bare for å være litt pirkete her, man skal vel ha skiftlig avtale om ettersøkshund.

Bare bra noen er pirkete. Hvis dette er tilfelle var det noe jeg ikke viste og som jeg må høre med når jeg kontakter ettersøks ekvipasjen. For liker å ha ting i orden. Var på xxl i dag og der ble jeg anbefalt 12/70 36gr nr.1 så blir int. å høre hva dem anbefallet på landrø'n. Blir å måle opp å sette seg ca 15-20m fra tråkket tenker jeg. Avhenig av hvor jeg får satt opp hjemmestedet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Vismut BB er super medisin for hagla på rådyrjakt ja!

Kompisgjengen min har 'forlenget elgjakta' de siste årene med noen helger rådyrjakt på SENsenhøsten.

Vi startet med elgbørsa, store drev og poster oppsatt for skudd på hundre meters hold sånn omtrent.

Men forholdsvis fort fant vi oppskriften:

Små drev, to eller flere drivere (vi går uten hund) og poster med korte men oversiktlige skuddsektorer.

Ett rådyr som får en ladning vismut bb rent fra sida på tjue meter går RETT i bakken. Og blir der.

 

En elg kan du nærmest 'sette i marsj' rett fram i kilometervis. Slik er det ikke med rådyra. De vil hele tida prøve å runde deg, gjerne veldig trangt,altså nære deg. Driverne får ofte de beste sjansene hos oss. Må vel også ta med at vi etter hvert kjenner terrenget meget godt. Stor fordel, for også rådyra er i noen grad forutsigbare i forhold til ruter i terrenget.

 

Er frelst av hagle på rådyrjakt! Det er utrolig mye mer spennende å vente på å få dyret omtrent i fanget før skudd kan løsnes. En helt annen jaktopplevelse enn å prikke et dyr på hundre meter med rifla.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Prasmus i at spenning og jaktopplevelse er større med hagla enn med rifle på lengre avstand.

Men det blir faktisk MYE mer spenning med en drivende los i tillegg! :mrgreen:

Har selv felt et 20-talls rådyr med hagla, og har kun ved ett tilfelle løsnet skudd mot et dyr som ikke endte i frysern.

Dyret passerte på 15-20m, og med god sving i børsa avliva jeg ei diger furu på 8 meters hold istede. Alle hagl innenfor stammen. :lol:

Holder du deg innenfor 25 meter, med egnet ammo og skyter godt er du sikker på dødelig treff, oftest som en lysbryter.

Men det er nok med litt dårlig treff på 20 meter til at du må ringe for ettersøk, for det er svært vanskelig å følge et

skadeskutt rådyr etter hagleskudd uten hund. Lite blodspor. De mange små sårkanalene tettes lett når skinn og hinner

glir over hverandre (dvs det er åpent "helt inn" bare når rådyret er i samme positur som ved skuddøyeblikket).

Med et godt skudd på 15-20meter rett forfra er det som regel også stappmørkt med en gang.

 

Dersom du har 12/76-kammer på hagla di bør du ivertfall under rådyrjakt benytte 76-patroner!

Haglestørrelse 3,2,1 og bb. Skal du kjøpe kun en type ville jeg kjøpt norsk nr 2. Da får du kanskje best forhold mellom dekning og inntrengning på normale skuddhold.

Hevi-shot - Tungsten og annet med stor egenvekt er best. Ligg unna de sprøeste pressede haglene og myke lette hagl.

Link to comment
Share on other sites

Skyte rådyr forfra med hagle er ingen heksekunst. Det er i allefall ikke min erfaring. Får jeg de under 15 meter forfra skyter jeg de ikke midt i brystet men litt høyere opp, mellom kroppen og halsen.. Dør på flekken. Jeg har stort sett jaktet med 2 til 4. (bly). Gått over til Bismuth i nr 3 nå, men aldri skutt rådyr med de, men kjenner andre som har ,og de sier de er fine.. Selger de på M.Landrø. Venatum BI heter de.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...