Jump to content

Trening blodspor.... praktiske spørsmål.


Micro

Recommended Posts

At et lysår koster var det heller ingen tvil om.

 

Personlig syns jeg siden var vanskelig å lese og ikke minst forstå, ikke at jeg er noen ekspert på svensk eller faget det snakkes om.

 

Syns det står lite om måten læring foregår, bare at man skal lære og at det brukes HundCampus utbildningsplattformar..

Link to comment
Share on other sites

At et lysår koster var det heller ingen tvil om.

 

Personlig syns jeg siden var vanskelig å lese og ikke minst forstå, ikke at jeg er noen ekspert på svensk eller faget det snakkes om.

 

http://www.hundcampus.se/index.php?sida=sparkurser :D Billig for å slippe en dårlig sporhund i 10-12 år. Husk at det er oppgitt i svkr. Det betyr jo nesten gratis, i nkkr :D

Link to comment
Share on other sites

Så var det ikke bare meg, som ikke helt forstår meg på cyberspace. :wink:

 

Er nok mere rettet mot ordinært ettersøk for egen del.

 

Og - jeg blir hakket mere imponert over en jaktkompis, som med sin hund, glatt kjører 4 timers etterssøk, blir stoppet av nattemørket, og tar igjen sporet morgenen etter og kjører nye 2-3 timers søking, og finner dyret.

 

Er nok ikke helt på det nivået med min hund enda, men, det kommer seg. :)

Link to comment
Share on other sites

Har dette noe med blodsportrening å gjøre da?

 

Ja, i aller høyeste grad :wink:

 

Og - jeg blir hakket mere imponert over en jaktkompis, som med sin hund, glatt kjører 4 timers etterssøk, blir stoppet av nattemørket, og tar igjen sporet morgenen etter og kjører nye 2-3 timers søking, og finner dyret.

 

Jeg trodde det var det en ettersøkshund skulle gjøre :roll:

Link to comment
Share on other sites

Og - jeg blir hakket mere imponert over en jaktkompis, som med sin hund, glatt kjører 4 timers etterssøk, blir stoppet av nattemørket, og tar igjen sporet morgenen etter og kjører nye 2-3 timers søking, og finner dyret.

 

Jeg trodde det var det en ettersøkshund skulle gjøre :roll:

I en ideell verden kanskje. Men det slett ikke alle som har anledning til ta fri fra jobben til fordel for å gå søk.

Link to comment
Share on other sites

Joda - men jeg vet om flere viltnemder som ville "friskmeldt" et dyr lenge før den tid. Alt avhenger dog av hva ekvipasjen finner/rapporterer.
I en ideell verden kanskje. Men det slett ikke alle som har anledning til ta fri fra jobben til fordel for å gå søk.

 

Hva som blir praktisert er èn ting, hva en ettersøkshund burde kunne gjøre, er noe helt annet.

 

Fortell hva det går ut på da? Det framgår ikke av hjemmesida deres hva det er de gjør. Jeg kunne ikke finne noe sted det stod spesifikt om blodspor.

 

Du lærer å de grunnleggende elementene ved et sporarbete. Sporopptak, belønning og motivasjon. Hvilket luktemne du velger å belønne er opp til deg. Om hunden senere skal brukes til å spore vedkubber, snegler, blod eller hva det nå måtte være, har ingen betydning. Nå må vi alle bare glemme den gamle forestillingen om jakthunder står i en særstilling ift opplæring. Den personen som en gang satte ut dette ryktet burde vært satt i gapestokk for allmen bespottning. Ingen må gå rundt å tro at det ikke er noe å hente fra f.eks Norske Redningshunder, Forsvarets hundeskole og Hundcampus, når det gjelder sporing. Hvis de isåfall gjør det, går de glipp av kvalitetstrening som er lysår (Et lysår er den distansen lyset tilbakelegger på ett år. Siden hastigheten på lyset er 299 792 458 meter i sekundet, tilbakelegger lyset enorme avstander; i vakuum er den omtrent 9 460 000 000 000, eller 9,46 billioner, km. Grunnen til at lysår blir brukt som måleenhet i astronomisk sammenheng, er at det er meningsløst å snakke om meter eller kilometer på grunn av de enorme avstandene. Siden middelavstanden til Månen er 384,390 km, bruker lyset ca. 1,3 sekunder derfra til Jorden. http://no.wikipedia.org/wiki/Lys%C3%A5r) bedre. Bruk litt av ferien og feriepengene til en Sporläger på Hundcampus, så vil du skjønne hva jeg prater om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lysår beregningen din er korrekt, men forståelsen av lysår tror jeg du mangler.

 

Kan ikke se at hundcampus er i nærheten av et lysår, ihvertfall ikke etter hva du sier.

Du sier jo at lysår er enorme avstander.

Jeg kunne vært veldig intressert om jeg klarte å oppfatte hvor den enorme avstanden ligger til vanlig trening, som er nesten helt gratis.

Du lærer å de grunnleggende elementene ved et sporarbete. Sporopptak, belønning og motivasjon

 

Mesteparten av posten din er en matematisk beregning, og totalt uintressant av det ihvertfall jeg lurer på.

 

Hva som blir praktisert er èn ting, hva en ettersøkshund burde kunne gjøre, er noe helt annet.

 

Hva ligger i dette? og hvordan lærer dere dette opp til hund og fører?

Link to comment
Share on other sites

Neida, skal slutte å tulle. Den viktigste kunnskapen du sitter igjen med etter et slikt kurs er at treningen du drev med tidligere, (som alle tror er optimal) faktisk bare er 10% av din egen kapasitet og bare 50% av hundens.

La oss si at Micro skulle lære isdans :shock: En koreograf viser deg hele programmet og du skal gjenta det etter 10 treningsøkter. Uten å ha kjennskap til Micro's grasiøse evner, tror jeg har mitt på det tørre når jeg sier at det ville bli en begredelig forestilling. Hvis du derimot hadde lært deg en piruett, et hopp og noen andre "moves" for å knytte det hele sammen, kunne det kanskje blitt litt sving over sakene. Det jeg vil fram til er at den første metoden er den tradisjonelle sporopplæringen, mens den andre har fokus på å lære elementene for de knyttes sammen til en hel øvelse. "gir du en mann en fisk, blir han mett for en dag. Lærer du ham å fiske, blir han mett hver dag, hele livet" :D

Som fører har en svært mye å gå på når det gjelder å få hunden til å forstå oppgaven, motivere og belønne hunden. Hunden har på sin side uante muligheter til å lukte mikroskopiske mengder av det luktemnet du ber den følge, lang utenfor den 24t horisonten vi er vant til å tenke på ift. blodspor/prøver/ettersøk. Det var kun et tips til de som er interessert, ingen tvang eller opplegg til en stor diskusjon rundt temaet :D

 

Hvis du ønsker mer praktisk (jordnære?) rettede tips, så spør iveg. Jeg skal forsøke å (unngå å?) svare på disse også :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tja..... så som så...

 

gått et par spor i det siste.. som har gått bra.. Så lenge det er litt fukt så luktbildet er godt er det ikke noe problem men nå bruker jeg fortsatt mye blod.

 

gikk et 6timers spor som hadde ligget i sola.. ble litt mer jobb for småen da. hadde lagt inn 5 meter blodopphold hvor han fikk litt problemer, men litt av det skyldes en vond pote. hadde fått ett eller annen imellom putene som irriterte litt. gikk bedre når dette ble fjernet. Vinkler er ikke noe problem de takler han kjempebra.

 

Men skulle gå mitt første nattgamle spor her på mandagsmorgenen. La det ut sent på kvelden før. Traff på bukken når jeg skulle legge sporet (en morsom seangse var det.. vi kjeftet på hverander i et par minutter før han skjønte hva dette var for noe og la på sprang)

 

Boston virket ikke å være videre intressert, mistet sporet på noen stener som egentlig burde være enkle går litt tilbake og drar langt ut til høyre, finner en menneskebæsj.... og da var det kjørt.. fikk han vekk fra den og han "lyver" i sporet og sporer på ingenting (mulig rådyrspor).

Tok han tilbake til sporet, rett ut til venstre denne gangen. roter å står i.. tilbake til sporet, og så går det litt bedre, takler første vanskelig vinkel. går rett over blodopphold (men tror ikke han var på noe da) og fortsetter rettforbi en enkel vinkel.. etter 10 minutter uten vilje til å finne tilbake eller fortelle at her er det ingenting tar jeg av sele og tar han tilbake til før oppholdet, venter litt å setter han på igjen.

 

Samme regla.. han vil rett frem ved en enkel vinkel (er oppå å lukter på noen stener jeg stod på når bukken var der... mitt spor :( )

Jeg må styre han gjennom den enkle vinkelen (min feil) og når han bommer igjen og lyver på sporet og bare sporer på tull.. tar jeg han av og gir meg.. Kjente jeg ikke klarte å være rolig.

 

 

Er utrolig tørt ute og antakelig utrolig vanskelige spor... Avventer til det kommer litt fukt og regn for å prøve igjen. Ble skuffet, spessielt når han begynner å lyve i sporet, han har vært så ærlig frem til nå.

 

Må jobbe med å lese Boston... det er mitt store problem..

 

Hvordan korrigere en bikkje i spor som ikke gjør som han skal? og som ikke går på sporet.

Link to comment
Share on other sites

Micro

 

Jeg regner med at sporet ditt er godt merket, slik at du har full kontroll på hvor du går, ifht til selve sporet. Mye lettere å korrigere bløffing da.

 

Når hunden viser tendenser til å bløffe deg, har jeg brukt "nei", tatt den tilbake til sporet og geleidet den videre. Så snart jeg vet at hunden er på sporet, roses hunden, og det går forhåpentligvis bedre.

 

Ellers har jeg kanskje droppet sporing med en hund som ikke er helt på topp, med såre poter eller tilsvarende.

 

Imidlertid synes som om du er fokusert på oppgaven da, og du står tilbake med - mere trening.

 

Dette går nok veien! :D

Link to comment
Share on other sites

Bruker GPS når jeg legger og går sporet, så er relativt sikker på hvor sporet går ja.

 

Ok... Er veldig rett for å "straffe" i sporet, og å lære han at hvis han bommer på sporet så gjøre ikke det noe for "pappa" er jo alltid der til å finne tilbake til det.

 

Ja, er bare treningen det står på.. tror nok sporet her om dagen var i vanskeligste laget, veldig tørt, nattgammelt og ferske rådyrspor. Skal legge nytt så fort det blir litt fukt her nede på sørlandet..

 

Takk for tips.

Link to comment
Share on other sites

Selv om en bruker GPS, kan det være lurt å merke sporet. Husk at du må fokusere på hunden for å lære å lese den og da er det dumt å se på noe en har i hånda. Du kan enten merke sporet med godt synlige sløyfer eller merke på trær el med kniv. Hunder går litt lei innimellom og noen ganger kan det være lurt å "hvile seg i form" istedenfor å begynne med korrigeringer i sporarbeidet. Hvis du skal korrigere, må du vite helt sikkert at hunden feks ikke går på overvær eller er i ferd med å ringe (og da mener jeg ikke til hjelpetelefonen for blodspor), for å finne sporet.

Link to comment
Share on other sites

Husker hvor sporet går, og da vil jeg heller kaste et blikk på GPSen hvis jeg blir i tvil, og gps er greit å ha når en skal evaluere hjemme å kunne se sporet og hvor ting gikk galt. Har av og til merket med avis, men syns de er mer i veien en til hjelp.

 

nesten 20 dager siden sist jeg gikk spor, så tenker det heller er litt for lenge siden.

 

Det var første sporet som gikk dårlig. så går for at det var en dårlig dag. Og kanskje det er greit for oss å misslykkes et gang. Han gikk glipp av sporslutt og det tror jeg ikke han likte. Da har han funnet ut av at det han drev med her om dagen ikke gir mye annen gevinst en at pappa blir sur ;)

 

prøver igjen i helga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...