Jump to content

Hva er den ultimate langholdskikkerten????


Jonas.L

Recommended Posts

Hvilken type fabrikant og hvilken forstørrelse gjør jobben? 6,5x20x56 er dette bra,og til evt hva?200 meter til 500 meter etc?.

Hvis vi ser på dette litt edrulig,hvilken kikkert er best fra 100-500m og 500-1000m?

Håper noen med erfaringer kan belyse dette litt for meg?

Takk til alle som skriver noen ord.

 

Mvh

 

Jonas

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er hovedsakelig langholdsskyting på bane,eller andre "priv. plasser" men treningen vil selvfølgelig overføres til jakt etter hvert.

Kunne godt tenke meg og kunne skyte sikkert på 400 m på jakt etter hvert,men det ligger nok noen 1000 treningsskudd frem i tid.

Link to comment
Share on other sites

Viktig:

- Presis på klikk

- Zoom opp til 14-16x ( holder i massevis)

- 30mm mellomrør pga større justeringsområde på klikka, eller 34mm men da koster det $$$

 

Om du vil ha cm.klikk eller 1/4" klikk er opp til deg, jeg liker cm klikk.

 

Leupold VXIII 4,5-14x50 så har du et utgangspunkt om hva jeg tenker på. Det finnes mange merker som har tilsvarende kikkert.

 

Hvor mye ser du for deg å bruke på kikkertsikte da?

Vil være forskjell i anbefaling om du sier maks 5000,- eller 20.000,-

Link to comment
Share on other sites

Min drømmekikkert til formålet jakt og skyting på stål.

Hensoldt 4-16x56 FF

 

:arrow: Solid

:arrow: Godt glass

:arrow: 34mm gir nok elevasjon

:arrow: Presise 0,1mrad knepp

:arrow: Mildot retikkel, opptimalt for kompansering av vind, i første plan noe jeg syns er påkrevd til jaktbruk, i tillegg opplyst

 

16X og retikkel i første plan holder til dette bruket, blir det snakk om grupper og klistrelapper er det en fordel med mere boost.

 

Aberet er prisen, den er ikke snill.

Link to comment
Share on other sites

det er pga at du får mere elevasjon i 34mm rør enn 30mm rør.

 

Med 1mm veggtykkelse er det 14% mer plass i et sikte med 34mm rør enn et med 30mm. Derimot har du 50% mer klikk i en kikkert med 16x som maks forstørrelse kontra en med 24x, så forstørringen betyr mye mer enn mellomrørdiameteren for antall klikk.

Link to comment
Share on other sites

Detter er montasjen jeg skal bruke:Bagder Ordnace ringer og en Picatinny base rem kort: Maximized Scope Ring 30mm Med High, Crane 1-Piece Picatinny-Style Base.Selve rifla er er A.I stokk 1.0 green. Rem låskasse kort 700. Sauer STR 200 løp. Reflex-8 demper- Kaliberet er 260/ 6,5x08 Acley improved.

Har noen erfaring med denne type rigg?

Har akuratt kjøpt den:)

 

Takk for alle svar sålangt:)

 

Har begynt og vurdere Zeiss Rapid-Z modell grunnet kulekomp i retikkelet.

Link to comment
Share on other sites

Personlig falt valget på S&B PMII 5-25X56 med P4F-retikkel. Alternativet jeg vurderte ift den var Hensoldt 6-24X56/72. Valgte S&B pga større justeringsområde, samt at jeg liker denne type retikkel (P4 hos S&B, TMR hos Leupold) bedre enn std mildot. Begge har milrad-justering, men det var ikke et absolutt must i så måte kontra moa da jeg har lært meg, og bruker begge typer. Men om du er ny i gamet er milrad-justering det som faller oss metriske mennesker mest naturlig, og ergo er enklest å lære.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...