Jump to content

Har børsemaker montert kikkerten feil?


Guest

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg ny rifle og kikkert (Zeiss Diavari Victory 2,5-10 50). Jeg skulle få denne montert hos børsemaker. Da jeg hentet våpenet første gangen var kikkerten montert slik at det lå ned og rørte pipeløpet. Dette ble utbedret, men nå er kikkerten montert slik at jeg ser deler av kornsikte i kikkerten. Den er synlig i ca 15-20% av synsfeltet fra den nederste stolpen på retrikkel og oppover. Skal jeg se denne ved rett montering? Børsemaker glemte å levere tilbake både magasin og linsekappene så jeg må uansett tilbake.

Link to comment
Share on other sites

hvilken børsemaker er dette?

 

Kjøpte våpenet hos Intersport i Bogstadveien i Oslo. De bruker en ekstern børsemaker tror jeg. Uansett veldig uproffesjonelt at hverken børsemaker eller Intersport la merke til at kikkerten lå på løpet OG at beskyttelseslinser og magasin var borte da jeg hentet våpenet siste gang!

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1 - enig.

 

Punkt 2 - det er sannsynligvis rimelig mange kunder innom butikken i løpet av ei uke, og selv om det kan virke litt rotete at de har klart å forlegge linser og magasin på våpenet under kikkertmonteringa, kan det neppe kreves at de husker eksakt hvilket utstyr som var med våpenet når det ble innlevert. Mange plukker jo av slikt stæsh når de leverer våpen til kikkertmontering...

 

Hvordan har de heva kikkerten, forresten? Shims eller høyere ringer? Ang. forsiktet må du nesten be børsemaker om å fjerne det hvis det er til sjenanse. Og du har vel knappest bruk for det...

Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan har de heva kikkerten, forresten? Shims eller høyere ringer? Ang. forsiktet må du nesten be børsemaker om å fjerne det hvis det er til sjenanse. Og du har vel knappest bruk for det...

 

Fikk høyere ringer. Skal se hva jeg gjør med forsiktet. Det er ikke til mye sjenanse, men jeg ser det når jeg har oppløsning mellom 1-4. På 5 blir det borte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en fordel at kikkerten er montert så lavt som mulig, men selvsagt uten å berøre løpet!

Lav montasje = bedre kinnkontakt = bedre anlegg og treff!

At en børsemaker har lagt "lista" så lavt at det er berøring mellom kikkert og løp er IKKE et kvalitetsstempel. "Alle" vet at dette går gæli!

Kornsikte vil bestandig synes med lav forstørrelse, uansett om montasjen er svært lav, riktig eller litt høy.

Dersom det ikke er til stor sjenanse og du har en montasje som tillater å ta kikkerten av og på uten treffpunktsendringer, hadde jeg latt kornet være.

Dersom du alltid jakter i nærheten av sivilisasjonen, kikkertselgere og børsemakere kan du jo få kornet fjernet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...