Jump to content

Merkel drilling i .222, bytte kaliber?


Retsub

Recommended Posts

Jeg har en Merkel 30s drilling i 12/70 og .222rem som jeg vurderer å enten selge eller brotsje løpet om til nytt kaliber med kravepatron.

 

Noen som har forslag til hvilket kaliber jeg kan brotsje den om til?

 

Tilleggsspørsmål, hvor mye koster det ca å blånere en slik drilling hos en børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

Du snakker nå om å borre opp til et grovere kaliber Onkel Tompa, og det er vel litt mere enn det trådstarter ønsker... :wink:

 

Det finnes en kravepatron som er som skapt for en ombrotsjing av .222 ; 5,6x50R.

 

En slik ombrotsjing burde koste godt under tusenlappen. Å rebrunere drillingen vil imidlertid koste en del tusen kroner, siden denne ikke kan varmblåneres men må strykbruneres for ikke å skade loddingen av løpene.

Link to comment
Share on other sites

Hva ville tenker du å spare på å lage en egen villkatt .222R ?

 

Tenker du å få spendt opp pipesettet for å bare dreie plass til en krage? jeg tror nok det er lettere å bruke en brotch, så hvis du ønsker rand, er jeg enig med forslaget om 5,6x50R magnum.Hvis du lager en villkatt, må du allikevel presse om hylser som har krage, så da må du antakelig gå ut fra 5,6x50R.

 

Et diesett er kanskje billigere i .222 rem, men det er vel det eneste.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet lager Bertram hylser i .222R.

 

Tenkte jo selvsagt på å kjøre inn en brotch som tar ut for randen. Mye mindre gods å fjerne enn en omkamring til 5,6x50R.

 

Jeg vurderte også 5,6x50R, men er redd riflestigningen kan skape problemer for presisjonen. Min drilling går "hull i hull" med .222 Rem, så jeg er livredd for å ødelegge det!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Villkatt er ikke noe alternativ så en 5,6x50r er favoritten foreløpig. Blir uansett ikke noe jeg gjør på denne siden av jakta, men er mulig det blir noe over jul.

 

Er det noen forskjell på anbefalt riflestigningen mellom .222 og 5,6x50r?

Vil nok uansett bruke rundt 50grs kuler, kanskje også 62grs kule til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken riflestigning har du i dag?

 

Hvilken riflestigning man trenger bestemmes av hvor tunge(lange) kuler du vil skyte, ikke av størrelsen på hylsa. Har du bra presisjon med 50gr kuler i dag, får du det ögså om du brotsjer om til 5,6x50R. Det samme med 62gr.

 

Hvis du øker farten på en kule, blir behovet for rask riflestigning egentlig litt mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...