Jump to content

Beredning av beverskinn


Dagl

Recommended Posts

Hei!

 

jeg spurte på sluttstykket om noen kunne gi tips om beredning av beverskinn. Jeg fikk noen tips der, blandt annet oppskrift i boka "Jegerens trofèer". Den har jeg kjøpt, og lest. Oppskriftene inneholder en del stoffer som må kjøpes først.

 

Jeg fikk også flere andre tips utenom dette. Nå er jo sluttstykket nede, og jeg kan ikke gå tilbake og se på disse. Siden jeg var heldig igår kveld (se tråden "Beverjakta 2008") og fikk skutt en ungbever, så har jeg behov for disse NÅ!

 

Jeg håper derfor på tisp om selv-beredning av beverskinn, gjerne av de som skrev til meg på sluttstykket. Jeg skal altså ikke sende til buntmaker eller konservator for beredning, men har ment å gjøre det selv. Det spiller ingen rolle om de blir stive, bare de holder seg.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det viktigaste du må gjer er å fjerne alt fett og kjøtt.Og så har du på salt.Eg bruker finsalt når eg salter skinn.Trekker beire inn og dekker beire skinne.Er ikkje heilt sikker på kor lenge det skal saltast,men må vertfall ligge til salting i min 2 veker.Eit beverskinn er vel et ganske tykt skinn,er vel en fordel og tynnskjere det.Lukke til me prosjektet 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det viktigaste du må gjer er å fjerne alt fett og kjøtt.Og så har du på salt.Eg bruker finsalt når eg salter skinn.Trekker beire inn og dekker beire skinne.Er ikkje heilt sikker på kor lenge det skal saltast,men må vertfall ligge til salting i min 2 veker.Eit beverskinn er vel et ganske tykt skinn,er vel en fordel og tynnskjere det.Lukke til me prosjektet 8)

 

Tror det han mener er hvordan man garver skinnet selv. skraping og salting er bare det men gjør før man leverer det til garving. Hvis du skal garve dem selv, finnes det mange metoder. Noen eksempler er barkgarving hvor man utnytter garvestoffene i seljebark, Fettgarving hvor man bruker garvestoffene i dyrets hjerne og Alungarving. Jeg prøvde Barkgarving og fettgarving på et par ekornskinn for litt siden, men jeg fikk ikke skinnet til å bli garvet, derfor skal jeg ikke gi så mye tips om det... Jeg vill satset på Alungarving hvis jeg var deg. Dra på apoteket og kjøp Alun, Deretter Googler du Alungarving og følger beskrivelse på et eller annet middlalderforum eller no :wink:

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det spørs jo også om man vil ha skinnet mykt: Da må det jobbes med i tillegg.

 

Det ligger endel informasjon om alun-garving på nettet. Du trenger maursyre og Alun. Tror det fortsatt lar seg kjøpe på apoteket.

 

For å få skinnet mykt, kan du ta en plank og avrunde i ene enden. Du tar det ferdige "garvede" skinnet og jobber over plankebiten gjentatte ganger helt til det mykes opp. Dette kan gjøres over flere kvelder og er en skikkelig mø... jobb. Tror pelsindustrien bruker tromler for å få til det samme.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skal du få et bra resultat av beverskinnene dine, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Eddie Pigato på Horn skinn ved Brønnøysund. Sender du skinnene dit blir de så bra det er mulig ut fra det arbeidet du har gjort med flåing og salting. Eddie ha også det utstyret som trengs for å få myke skinn. Ikke minst kromgarver han skinnene slik at de tåler vann. Fint om du skal sy noe til utendørs bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...