Jump to content

Bekymret for Våpensøknad


RogerL

Recommended Posts

Har akkurat meldt meg inn pistolklubb, tre kompiser og jeg, så lurer jeg bare på hva politiet mener om fri vandel?

Jeg har som sikkert mange andre vært "guttunge" å funnet på en del pek...( men aldri domfelt ) men dette er jo over 10 år siden.

Så lurer jeg på om jeg bør oppsøke poilitikammeret (Arendal) for å høre om det er noe i veien for at søknaden min IKKE skal bli innvilget, om de evt. kan svare på det?

 

Hilsen " Litt Worried"

Link to comment
Share on other sites

Å herregud, du får desverre ikkje innvilga så mykje som ein sprettert eingong.... :twisted:

 

Neidå, eg spøker litt med deg her, velkommen på Kammeret RogerL. Eg trur at det der går heilt fint, så lenge det er snakk om mindre ting, og du ikkje er domfelt eller har fått anmeldelser på deg dei siste åra, så går den nok gjennom. Ein telefon eller prat med Politiet er nok sikkert ikkje så dumt, men eg reknar med det vil gå bra det der. :)

Link to comment
Share on other sites

Bare søk! Det er lite vits å ta "problemet" før det eventuelt kommer. Har selv en kompis som har vært i mye kontakt med politiet gjennom ungdomstida (ingen dom) og det var ikke noe problem da han søkte.

 

Det er en stor fordel om du har alle papirene i orden med en gang.

 

1. Bevis på sikkerhetskurs

2. Anbefaling fra klubben (underskrevet av baneleder/styremedlem)

3. Bevis på aktivitet (Resultatlister, eller lapp om hvilke dager du har trent)

 

Er politiet i tvil eller det mangler dokumentasjon så må de ringe klubben din, og slikt kan ta tid.

Link to comment
Share on other sites

Å herregud, du får desverre ikkje innvilga så mykje som ein sprettert eingong.... :twisted:

 

Neidå, eg spøker litt med deg her, velkommen på Kammeret RogerL. Eg trur at det der går heilt fint, så lenge det er snakk om mindre ting, og du ikkje er domfelt eller har fått anmeldelser på deg dei siste åra, så går den nok gjennom. Ein telefon eller prat med Politiet er nok sikkert ikkje så dumt, men eg reknar med det vil gå bra det der. :)

 

Hehe takk 8) da fortsetter jeg å skyte "innertiere" tar søknaden når den tid kommer,,, dette er virkelig en hobby for meg :mrgreen: ...jeg mener at en er jo blitt voksen med kone og barn, og da er det jo dumt at fortiden skal stå i veien for deg så lang tid etter :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det står litt om gjeldene praksis ift. vurdering av vandel/skikkethet i PODs rundskriv 2009/009

 

Fra direktoratets praksis kan nevnes følgende:

 

En karantenetid på fem år skal som hovedregel settes for personer som blir domfelt for

legemsbeskadigelse eller legemsfornærmelse med skadefølge.

 

Generelt kan det sies at personer som har drevet krypskytteri, brutt våpenlovens sentrale

bestemmelser, fremsatt trusler, eller begått andre samfunnsfarlige forbrytelser ikke bør få ha

våpen før det er gått minst fem år fra forholdet fant sted, med mindre det dreier seg om

mindre alvorlige tilfeller.

 

Andre straffbare forhold som har en slik karakter at de får betydning for tillatelse til å ha

skytevåpen, slik som tyveri, innbrudd, bedrageri m.v., fører etter direktoratets praksis til en

karantene på minst to år.

 

Det må presiseres at dette bare gjelder som et utgangspunkt. Hvis vedkommende har et

lengre rulleblad, hvis sakene er særlig grove, hvis det er kjent at han har en karakter eller

holdning som tilsier at han ikke bør ha våpen, kan det være aktuelt å vurdere vedkommende

over et lengre tidsrom eller ikke tillate våpenbesittelse overhodet.

 

Ved vurderingen av en persons opptreden og rehabilitering etter en straffbar handling, skal

det ikke tas hensyn til «ren vandel» i den tid vedkommende har utholdt ubetinget

fengselsstraff.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Det står litt om gjeldene praksis ift. vurdering av vandel/skikkethet i PODs rundskriv 2009/009

 

Fra direktoratets praksis kan nevnes følgende:

Generelt kan det sies at personer som har drevet krypskytteri, brutt våpenlovens sentrale

bestemmelser, fremsatt trusler, eller begått andre samfunnsfarlige forbrytelser ikke bør få ha

våpen før det er gått minst fem år fra forholdet fant sted, med mindre det dreier seg om

mindre alvorlige tilfeller.

 

Beklager å bumpe en gammel tråd, men fant litt det jeg lurte på - og lurer på om noen vet hva som menes med "med mindre det dreier seg om mindre alvorlige tilfeller"?

 

Hvis man f. eks. "har en kamerat" som har vært så "smart" å ta med en av disse taserne som selges på gaten i Thailand for 80kr, og ble tatt med den i tollen - og fikk en bot på 9000kr for forholdet .. gir det også en karantenetid på 5 år - eller går dette innunder et mindre alvorlig tilfelle?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok både ann på våpenkontorene og hva "kameraten" har gjort tidligere.

 

Tror nok det aller beste er å se hva det lokale kontoret sier. Jeg mistenker at det er bedre å søke og håpe, enn å spørre å få svar.

 

Hvorfor?

Søker du så er svaret du får konkret. Spør du, så vil muligens våpenkontoret sikre seg med sitt svar, og derfor si - To bad for you my friend!!!

Link to comment
Share on other sites

Det er bare en ting å gjøre; søk og få svar. Du kan ikke endre på betingelsene ved å spørre politiet eller her inne, og den eneste måten å få et korrekt svar på er ved å få en søknad behandlet. Et uformelt svar fra politiet sier egentlig ingenting, de må ta en reell vurdering og det er nettopp det de skal gjøre når de behandler søknaden. Og får man avslag anker man, du kan ikke straffes for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...