Jump to content

Slik snekret jeg tak over bålplassen.


spelltiurn

Recommended Posts

Jeg har i løpet av våren og sommeren snekret tak over bålplassen. Vi er mye på hytta å er mye ute. Så ett tak over bålplassen er på sin plass.

Har brukt hele tørrfuru me greiner som jeg skaffet i Finland. Saget endel material sjøl. Gamle stengsel raier fra Tana elva. En go del tørrfuru greiner.

En haug me fantasi å ei hissig motorsag :-)

Jeg har brukt gjerdesag 12 ganger, å det var da jeg kappet vinkelen på taket oppi firkanten der røyken stiger ut. Ellers er kun motorsag brukt. Nettopp for å få det litt grovt, å fordi motorsaga er ett hendigt verktøy :-)

 

Like greitt å bynne med bilder.

 

Bålplassen før bygging.

0001.jpg

 

Blir en mektig portal :-)

0002.jpg

 

0003.jpg

 

0004.jpg

 

Her ble gjerdesaga brukt :-)

0005.jpg

 

0006.jpg

 

Kjøkkenkroken.

0007.jpg

 

0008.jpg

 

0009.jpg

 

Enhver bålplass har en bar :-)

0010.jpg

 

0011.jpg

 

0012.jpg

 

0013.jpg

 

0014.jpg

 

0015.jpg

 

Innfelt stereoanlegg.

0016.jpg

 

Skååål.

0017.jpg

 

Så selve bålplassen å grill tingene. Her er di sveiset å lakkert. Den som har en V form er

til å sette maurikkapanna på.

0018.jpg

 

0019.jpg

 

0020.jpg

 

0021.jpg

 

0022.jpg

 

Greitt me mye plass. Maurikka panna er genial til bålbruk.

0023.jpg

 

0024.jpg

 

0025.jpg

 

0026.jpg

 

Lampe som brukes når vi griller når det er mørkt ute, lettere å se ka man gjør :-)

0027.jpg

 

0028.jpg

 

0029.jpg

 

0030.jpg

 

Å noen utelys må til.

0031.jpg

 

Ett lite tak til å ha bålved under. Taksperrer å vegger er laget av gamle stengselraier

fra Tanaelva. Det har svømt tonnevis av laks forbi disse :-)

0032.jpg

 

0033.jpg

 

0034.jpg

 

0035.jpg

 

Noen stemninger.

0036.jpg

 

0037.jpg

 

0038.jpg

 

0039.jpg

 

0040.jpg

Link to comment
Share on other sites

Steike ta!!

Kan du forklare litt mer hvordan du gjorde det når du lagde hullet i taket hvor røyken kommer ut? Er det et slags "selvbærings-system"?

Hadde vært kjekt med litt forklaring siden jeg i kveld fikk høre rykter på leirduebanen om ei køte/røkeri som skal bygges der...

 

Kan forresten skrive under på at Murrika'n er fantastisk til bålbruk! Har en slik på hytta til gamlingene. Kålgrillen er ikke i bruk mere...

Link to comment
Share on other sites

Kjempefint Ben Arne, var tøff de der stolan som va hulla ut med motorsaga.

Ja det va knallfint alt sammen, konge som vi like å kalle det.

 

Nu kom æ på nå greier æ laga for en del år sia i skauen, ja med motorsag, skal ta bilda av det etter hvert...

Dette er tråder med meget god inspirasjon til fremtidige planer.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk :-)

 

Kjempefint Ben Arne, var tøff de der stolan som va hulla ut med motorsaga.

 

Ja dæm e knall tøff. Dæm sto fra før der oppe på bålplassen fra før. Så æ hadde ett godt utgangspunkt da æ bynte :-)

 

Kan du forklare litt mer hvordan du gjorde det når du lagde hullet i taket hvor røyken kommer ut? Er det et slags "selvbærings-system"?

 

Kan prøve å forklare. Som du ser av bilde 5, kappet jeg 12 stk 2"4 med 22.5 grads vinkel.

Skrudde dem fast i røykåpningen som er 50x50cm. Så skrudde jeg 2 stk 2"4 på tvers av taket i di 2 ytterste av di 3 2"4 i åpningen. å 2 stk 2"4 på tvers andre veien. Dette blir på en måte bæringen i taket slik at taket ikke kollapser ved snølast. Tar flere bilder ved neste anledning.

Litt keitete forklart, men men. Så ble dem fin å henge lampa på, bilde 27 til 29 :-)

 

Hva skal man med hytte når man har en sånn bålplass, jeg vet hvor jeg hadde flytta inn hen ihvertfall.

Tilbringer mye tid der ja :-)

 

Åsså liker´n orntlig cognac . Flink gutt det der gitt.

 

:lol: Kun det beste er godt nok :)

Link to comment
Share on other sites

Dette var helt kjempeflott og genialt! :D Jeg blir så imponert av sånne som deg Ben Arne, og Egil feks, hva dere får til med hender og kreativitet! Jeg spekulerer litt hva dere går på for å klekke ut slike planer! :lol:

 

Kan tenke meg det er flott å sitte der ja! Tenker du å lage noen avtagbare levegger til vinterbruk, iallfall på vindsida?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spekulerer litt hva dere går på for å klekke ut slike planer!

 

Tjaaa, spekulerer endel i badstua, når jeg sitter der å mediterer i steikvarmen :-)

Å litt kunstnerisk anlagt i tillegg :mrgreen:

 

Å ett par glass cognac hjelper jo å 8)

 

Tenker du å lage noen avtagbare levegger til vinterbruk, iallfall på vindsida?

 

Mulig jeg kjøper noe lavvo stoff, å slik vindusplast som brukes i Venorgammer å syr slike felt som vi kan henge opp. Men vi ska bruke den litt mere så ser vi. Ble faktisk ganske varmt under taket når vi fyrer bål :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette er den fineste bålplassen jeg noen gang har sett. Om jeg skal være litt pirkete så er det jo vanskelig å komme helt intil din utkårede med fysisk skille av sitteplassene. For meg som er i startfasen på dette området ville dette være en stor utfordring.

For de som har funnet sin utkårede å har en del år på baken med vedkommende er det kansje en baktanke med de fysiske skillene. :lol:

 

Uansett, jeg er mektig imponert.

 

 

BrunotarduimotoppdragpåslikenbålplassomfemtilseksårEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...