Jump to content

Typer av antennekobling - vhf


Jibrag

Recommended Posts

Er det noen som har sett noen oversikt over ulike typer antennekoblinger, og hvilken som passer til hva? Ser for meg at det "må finnes et sted der ute" en tabell med en oversikt over de ulike antennekoblingene (det er vel en som heter SMA, såvidt jeg vet, bl.a på IC F51) og en oppramsing av hvilke jaktradioer som bruker denne typen antenner...

 

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri funnet noen samleliste over hvilke radioer som bruker hva.

 

Som Mævser`n var inne på er SMA (hunn) veldig vanlig i dag.

 

Eldre radioer brukte gjerne BNC (bajonettfatning, trykk og vri, den mest brukervennlige), en "forbedret" versjon av denne er TNC som er en skrukobling, brukt på eldre ICOM, Zodiac m.fl. og Lafayette Micro 3.

 

Micro 4 bruker SMA, som enkelte ICOM (F51) og noen Hunter radioer. ICOM bruker også en annen kontakt på en del radioer (F34 m.fl.), en skrukobling jeg tror heter MX, den brukes også på enkelte Hunter modeller.

 

Kort sagt er de vanligste:

 

BNC: Gamle radioer av alle typer

TNC: Som over, ICOM og Zodiac jaktrado av eldre årgang, Micro 3.

MX: Icom F34 m.fl., enkelte Hunter og Kenwood radioer

SMA: Vanlig på moderne radioer, eks. Icom F51, enkelte Hunter, Micro 4, Zodiac etc.

 

 

På ebay finner du overganger mellom de fleste typer kontakter, pluss antenner med SMA, BNC og MX kontakter. TNC er mer uvanlig nå og må som regel kjøpes som originaldel.

 

En jaktantenne med riktig kontakt fungerer selvsagt like bra på alle radioer med denne kontakten, jeg bruker f.eks. Lafayette skogsantenne til micro 4 på en Yaesu radio.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...