Jump to content

krutt-mål


TRG-22sksk

Recommended Posts

nå har jeg prøvd Lee perfect powder measure en stund. Jeg har ladet snart 2000 skudd, men får ikke denne kruttmålen til å gi jevne ladinger. Jeg må alltid kontrollveie kruttladninga. Jeg har prøvd alle slags triks for å få den til å bli jevnere uten resultat. Kan noen der ute anbefale et kruttmål som gir GODE og JEVNE ladinger?

Link to comment
Share on other sites

Pussig, mitt Lee kruttmål fungerer fint. Gir jevne ladninger, med mindre det henger seg opp, noe det gjør en gang i blant. Om du kjenner at kruttmålet lugger, tømmer du denne kruttmengden tilbake til kruttmålet. Neste også.

 

Du sier du har prøvd alle triks - har du prøvd å skru på skruen på høyre side? Det er viktig at denne er riktig innstilt i forhold til kruttype.

Link to comment
Share on other sites

sjekk Redding,har eit br3 som eg til no kun har brukt til å lade pistol , fine jevne ladinger. Lurte lenge på ka eg skulle kjøpe, det første eg kjøpte var ein rcbs cargemaster men fan fort ut at eg måtte ha noko som var litt raskare når eg skulle lade til pistol. Så då sjekka eg runt litt og kom fram til at br3 var eit greit kjøp litt dyr men eg handla frå us når dollaren var billeg. http://www.redding-reloading.com/pages/3brmeasure.html

 

Kjøpte min frå dnrsports http://www.dnrsports.com/acatalog/D___R ... _1630.html

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du ikke får jevne ladninger. Hvor ujevne, og med hvilket krutt?

+/- 4grs er ikke uvanlig. Jeg lader med Norma N-140 og N-150. Ujevne ladinger med begge typer. Ble nevnt litt høyere oppe om en skrue på høyre side. Dette er ikke nevnt i bruksanvisningen til kruttmålet. Jeg må vel kanskje ta en nermere titt på dette neste gang. Hvor jevne ladinger får dere med den typen dere bruker?

Link to comment
Share on other sites

+/- 4.0 grain? Eller 0.4? Hvis det første så vil jeg si: :shock::shock::shock:

 

Jeg bruker stort sett chargemaster selv til grovt krutt, men har testet så grovt som N550 i Harrels og selv om det lugger litt, naturlig nok, så var det innafor +/- 0.2 grain. N133 til vanlig er +/- 0.1 vanlig, men som regel er det rett på.

Link to comment
Share on other sites

Lada noen skudd til 300en igår, med 75grs RP15 krutt. Målte hver ladning, men måtte ikke korrigere en eneste. Jeg har som vane å tappe lett med pekefingen på spaken når den er i øvre og nedre possisjon, tror dette hjelper endel.

 

 

Konkluderer med at kruttmålet som Lee leverte til meg holder mål... Tror det er noe galt med ditt.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du ikke får jevne ladninger. Hvor ujevne, og med hvilket krutt?

+/- 4grs er ikke uvanlig. Jeg lader med Norma N-140 og N-150. Ujevne ladinger med begge typer. Ble nevnt litt høyere oppe om en skrue på høyre side. Dette er ikke nevnt i bruksanvisningen til kruttmålet. Jeg må vel kanskje ta en nermere titt på dette neste gang. Hvor jevne ladinger får dere med den typen dere bruker?

 

Har to RCBS med baffel i begge og de er ikke i nærheten av nøyaktigheten til LEE målet mitt, derimot er LEE målet tregere i bruk for det tar lengre tid å for kruttet å renne ned i målesylinderen. Har vel egentlig ikke målt avviket annet enn på øyemål på kruttvekta, streken altså (den er ikke LEE :lol: ), men jeg er sikker på at det ligger under 0,1 grs.

Link to comment
Share on other sites

Har to RCBS med baffel i begge og de er ikke i nærheten av nøyaktigheten til LEE målet mitt,

 

Det samme kan sies i forhold til Lyman #55. Lee- målet jeg fikk av USM1 her på forumet er mye mer nøyaktig, lettere å stille inn og mye, mye lettere å tømme når man har ladet ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet blir jo da om målet blir like jevnt. Det er jo bare å prøve. Jeg løste problemet med å lage en "drop-tube" som passer i målet. Denne er jo da så lang at hylsene holdes under bordkanten, og plutselig får jeg plass til myye mere krutt.

 

Var desperat etter å finne en løsning på det der en kveld, og vandra hvileløst rundt og så etter "et rør" som kunne bearbeides, og plutselig sto jeg å glante rett på et sånt plastrør som man bruker til å vinkle persiennene med. Det ble bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...