Jump to content

kal 223 i nato, fra utland til norge?


hjelme83

Recommended Posts

Hei.

 

Har hørt at Danmark har kal 223 i nato kaliber og har da sikkert veldig billig ammo der nede. Det koster meg en kalori å ta turent il Danmark...

 

Kan jeg kjøpe 223 ammo i dannmark og ta det fritt inn til norge eller er det restriksjoner på Nato Ammo?

Link to comment
Share on other sites

Du kan helt greit kjøpe ammo i danmark og ta med hjem, vanlige regler for tollverdi gjelder - men vær obs på transitregler. Men det er slett ikke billig nato ammo å få kjøpt i Danmark, såvidt meg bekjent.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i hvertfall forespurt representanter for tollvesnet anngående dette, og i følge dem forholder de seg til ammo som annen vanlig handelsvare såfremt du innehar våpenkort i rett kaliber.

 

Er jo to aspekter her, det ene er import av en vare som det er restriksjoner på erverv av i norge, det andre er hvorvidt det utløses toll/mva plikt.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i hvertfall forespurt representanter for tollvesnet anngående dette, og i følge dem forholder de seg til ammo som annen vanlig handelsvare såfremt du innehar våpenkort i rett kaliber.

 

Er jo to aspekter her, det ene er import av en vare som det er restriksjoner på erverv av i norge, det andre er hvorvidt det utløses toll/mva plikt.

 

Dagfinn

 

Spør to personer, og du får to svar. Som regel er det som du sier, men du kan møte på den som faktisk kan regelverket, og da er det noe mer krøll. Streng tatt så skal man ha en importtilaletelse fra politiet, noe man får ved å møte opp på den lokale stasjonen din. Vel og merke dersom de skjønner hva du egnetlig prater om.

 

Jeg har selv tatt inn mye til eget bruk og har begynt å ha importtilatelsen i baklomme i tilfelle. Better safe than sorry på en måte, særlig siden den er gratis å få.

Link to comment
Share on other sites

Det ante meg at man strengt tatt må ha en eller annen form for godkjennelse.

Det er iallefall det jeg har hørt tidligere.

 

Men som det sies ovenfor, 2 personer vil nok gi 2 forskjellige svar, og den som

har tatt feil vil ikke komme og berge deg ut av knipa om man står der og får

reglene lest opp.

Link to comment
Share on other sites

Litt på sida, men likevel:

 

Går all 5.56Nato ammo uproblematisk i alle sivile .223Rem?

Har hørt begge deler nemlig.

Er det kanskje sånn som med 7.62N vs. .308W at det egentlig er ganske ulike toleransar mellom kalibera, men at det stort sett går bra i dei fleste våpen...?

 

Det lille jeg har lest og blitt forklart, så er svaret et klart og rungende NEI.

5.56 og 223rem har forskjeller i hylsefasongen bla, og en av de få riflene som er godkjent til jakt, og som er offisielt kamret for 5.56, er Ruger Mini14 (minus targetversjonen, som kun er offisielt kamret for 223rem).

 

Du finner en lang og fin artikkel om dette her på kammeret.no et eller annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok litt mer nyansert. Det kommer ann på hva slags riflestigning og kammer du har i din sivile rifle. Min tikka er kamret i "Nato" kammer (og med 1/8 stigning syns jeg å huske) og den spiser ss 109 uten å mukke. Hvis du har ei rifle med 1/14 stigning funker det nok dårlig da er det bedre med lettere kuler en det er i standard 5,56 Nato patroner.

Link to comment
Share on other sites

En gammel saksing jeg har gjort på nettet (har desverre ikke linken lenger).

 

223 Remington versus 5.56 mm NATO

 

 

While the 5.56mm NATO and .223 Remington cartridges and chamberings are very similar, they are not identical.

 

Military cases are generally made from thicker brass than commercial cases; this reduces the powder capacity (an important consideration for handloaders [6] ), and the NATO specification allows a higher chamber pressure. NATO EPVAT test barrels made for 5.56mm NATO measure chamber pressure at the case mouth, as opposed to the location used by the United States civil standards organization SAAMI. The piezoelectric sensors or transducers NATO and SAAMI use to conduct the actual pressure measurements also differ. This difference in measurement method accounts for upwards of 137.9 megapascals (20,000 psi) difference in pressure measurements. This means the NATO EPVAT maximum service pressure of 430 megapascals (62,000 psi) for 5.56mm NATO, is reduced by SAAMI to 379.21 megapascals (55,000 psi) for .223 Remington. [7] In contrast to SAAMI, the other main civil standards organization C.I.P. defines the maximum service and proof test pressures of the .223 Remington cartridge equal to the 5.56mm NATO.

 

The 5.56mm NATO chambering, known as a NATO or mil-spec chamber, has a longer leade, which is the distance between the mouth of the cartridge and the point at which the rifling engages the bullet. The .223 Remington chambering, known as SAAMI chamber, is allowed to have a shorter leade, and is only required to be proof tested to the lower SAAMI chamber pressure. To address these issues, various proprietary chambers exist, such as the Wylde chamber (Rock River Arms) [8] or the ArmaLite chamber, which are designed to handle both 5.56mm NATO and .223 Remington equally well. The dimensions and leade of the .223 Remington minimum C.I.P. chamber also differ from the 5.56mm NATO chamber specification.

 

Using commercial .223 Remington cartridges in a 5.56mm NATO chambered rifle should work reliably, but generally will not be as accurate as when fired from a .223 Remington chambered gun due to the longer leade. [9] Using 5.56mm NATO mil-spec cartridges (such as the M855) in a .223 Remington chambered rifle can lead to excessive wear and stress on the rifle and even be unsafe, and the SAAMI recommends against the practice. [10] [11] Some commercial rifles marked as ".223 Remington" are in fact suited for 5.56mm NATO, such as many commercial AR-15 variants and the Ruger Mini-14, but the manufacturer should always be consulted to verify that this is acceptable before attempting it, and signs of excessive pressure (such as flattening or gas staining of the primers) should be looked for in the initial testing with 5.56mm NATO ammunition.

Link to comment
Share on other sites

Litt på sida, men likevel:

 

Går all 5.56Nato ammo uproblematisk i alle sivile .223Rem?

Har hørt begge deler nemlig.

Er det kanskje sånn som med 7.62N vs. .308W at det egentlig er ganske ulike toleransar mellom kalibera, men at det stort sett går bra i dei fleste våpen...?

 

 

Bare å brotsje opp så vidt jeg vet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...